ΣΗΜΑΝΤΙΚΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΩΝ

Translation



ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ:







ΑΡΧΕΙΟΘΗΚΗ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΣΤΟ ΚΑΤΩ ΜΕΡΟΣ ΤΗΣ ΣΕΛΙΔΟΣ


Δευτέρα, 11 Φεβρουαρίου 2019

ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΕΙΚΟΝΟΛΟΓΙΚΟΥ ΔΙΑΛΟΓΟΥ 2019

16 σχόλια:

  1. ΙΕΡΟΔΙΑΚ. ΓΑΒΡΙΗΛ11 Φεβρουαρίου 2019 - 1:23 μ.μ.

    ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΠΟΛΥ, ΑΔ ΣΠΥΡΙΔΩΝ. ΣΥΜΦΩΝΟΥΜΕ ΑΠΟΛΥΤΑ!...


    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Χαίρετε!

    Συμπληρώθηκε ο επιτρεπόμενος αριθμός Σχολίων.
    Έτσι, η συζήτησή μας συνεχίζεται εδώ.

    Ευχαριστούμε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. ΙΕΡΟΔΙΑΚ. ΓΑΒΡΙΗΛ15 Φεβρουαρίου 2019 - 1:16 μ.μ.

    ΚΑΛΗΜΕΡΑ!

    Η ΑΛΛΑΓΗ "ΧΩΡΟΥ" ΤΩΝ ΣΧΟΛΙΩΝ ΕΠΕΦΕΡΕ ΕΝΑ ΜΙΚΡΟ "ΜΠΕΡΔΕΜΑ".
    ΕΙΜΑΣΤΕ ΧΑΡΟΥΜΕΝΟΙ, ΠΟΥ Η ΩΡΑΙΑ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΜΑΣ ΕΛΗΞΕ, ΠΡΟΣ ΤΟ ΠΑΡΟΝ,
    ΜΕ ΕΠΙΤΥΧΙΑ, ΠΑΡΑ ΤΑ "ΔΥΣΚΟΛΑ" ΘΕΜΑΤΑ ΠΟΥ ΑΓΓΙΞΕ.

    ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΠΟΛΥ ΤΟΥΣ ΑΓΑΠΗΤΟΥΣ ΚΑΙ ΣΕΒΑΣΤΟΥΣ ΜΑΣ ΣΥΝΟΔΟΙΠΟΡΟΥΣ,
    ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΟΜΟΝΗ ΤΟΥΣ ΚΑΙ ΤΙΣ ΠΟΛΥΩΦΕΛΙΜΕΣ ΚΑΤΑΘΕΣΕΙΣ ΤΟΥΣ
    ΚΑΙ ΕΛΠΙΖΟΥΜΕ ΣΥΝΤΟΜΑ ΝΑ ΕΠΑΝΕΛΘΟΥΜΕ,
    ΜΙΑΣ ΚΑΙ ΥΠΑΡΧΕΙ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ ΚΑΙ ΕΓΙΝΕ ΚΑΙ Η ΣΧΕΤΙΚΗ "ΣΠΟΡΑ"...

    ΕΥΧΕΣ ΓΙΑ ΚΑΛΟ ΚΙ ΕΥΛΟΓΗΜΕΝΟ ΤΡΙΩΔΙΟ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Εὐλογεῖτε!
    Θὰ ἤθελα ἀπὸ μέρους μου νὰ Σᾶς εὐχαριστήσω γιὰ τὴν πολὺ ὠφέλιμη συζήτησι, τὴν ὁποία παρακολουθήσαμε μὲ μεγάλο ἐνδιαφέρον.
    Ἂν εἶναι εὐλογημένο, χρειάζομαι μία διευκρίνισι σὲ κάποιο θέμα ποὺ μὲ ἀπασχολῆ.
    Ἀφορᾶ τὴν ἁγιογράφησι τῶν Ἱεραρχῶν τοῦ Ἱεροῦ Βήματος καὶ τοῦ λοιποῦ Ναοῦ.
    - Ὅταν οἱ Ἱεράρχες στὸ Ἱερὸ Βῆμα ἔχουν ἁγιογραφηθῆ μὲ φελόνιο, αὐτὸ θὰ πρέπει νὰ συνεχίζεται καὶ στοὺς ἄλλους χώρους τοῦ Ναοῦ (Ἁγία Πρόθεσι, κλπ.) ἢ σὲ ἄλλα σημεῖα μποροῦν νὰ εἶναι καὶ μὲ ἀρχιερατικὸ σάκο;
    - Ὅταν οἱ Ἱεράρχες ἐντὸς τοῦ Ἱεροῦ Βήματος εἶναι ἀσκεπεῖς στὰ ἄλλα σημεῖα τοῦ Ναοῦ μπορεῖ νὰ εἶναι μὲ τὸ καλυμμαύχι (π.χ. Ἅγιος Νεκτάριος, Ἅγιος Διονύσιος Ζακύνθου κλπ.);
    - Σὲ κάποιο σημεῖο τοῦ Ναοῦ μποροῦν νὰ εἶναι καὶ μὲ μίτρα;
    Συγχωρέστε με, ἐλπίζω νὰ μὴν Σᾶς κουράζω.
    Εἶναι πολὺ σημαντικὸ γιὰ μένα νὰ τὰ γνωρίζω αὐτά.
    Εὐχαριστῶ!
    ἀδ.Ἰωάννα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. ΙΕΡΟΔΙΑΚ. ΓΑΒΡΙΗΛ19 Φεβρουαρίου 2019 - 8:17 π.μ.

      Ο ΚΥΡΙΟΣ!

      ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΣΤΗΝ ΕΝΔΥΜΑΣΙΑ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ ΙΕΡΑΡΧΩΝ ΑΚΌΜΗ ΚΑΙ ΣΤΟ ΙΕΡΟ ΒΗΜΑ.
      Ο ΑΕΙΜΝΗΣΤΟΣ ΜΑΣΤΡΟ-ΦΩΤΗΣ, ΑΝ ΘΥΜΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΑ,
      ΑΝΑΦΕΡΕΙ ΟΤΙ Ο ΜΕΓΑΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΦΟΡΑ ΠΑΝΤΟΤΕ "ΣΑΚΚΟ"...

      ΕΝΝΟΕΙΤΑΙ, ΟΤΙ ΕΚΤΟΣ ΙΕΡΟΥ ΒΗΜΑΤΟΣ ΟΙ ΑΓΙΟΙ
      ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΦΟΡΟΥΝ ΚΑΛΥΜΜΑΥΧΙ...

      ΓΙΑ ΤΗΝ ΜΙΤΡΑ ΔΕΝ ΓΝΩΡΙΖΟΥΜΕ ΚΑΤΙ...

      ΕΥΧ.

      Διαγραφή
    2. ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΣ ΦΙΛΙΠΠΟΣ19 Φεβρουαρίου 2019 - 10:08 π.μ.

      Δεν γνωρίζω για τα παραπάνω ερωτήματα περισσότερα από σας. Τα προσεγγίζω με την λογική. Η άποψή μου είναι:
      Δεν βλέπω διαφορά στην επιλογή σάκου η φαιλονίου. Ακολουθώ την παράδοση της παρουσίασης των αγίων.

      Αν ήταν στην επιλογή μου θα ζωγράφιζα όλους ασκεπείς εντός του ναού. (προσευχή) Εξαίρεση είναι οι φορητές εικόνες.

      Το ίδιο ισχύει και για τη Μίτρα κατά τη γνώμη μου.
      Ευχ.

      Διαγραφή
  5. Καλημέρα. Με βάση αυτά που γνωρίζω : οι Ιεράρχες εντός του Ιερού Βήματος και πίσω από την Αγία Τράπεζα είναι πάντα με αρχιερατικά άμφια, φελόνιο με πολυσταύρι ή σχέδια, ή σάκκο (ως συλλειτουργοί) και η Μίτρα είναι προαιρετική. Δεν γνωρίζω εάν υπάρχουν άλλοι χώροι εντός του Ιερού Βήματος όπου να εικονίζονται Ιεράρχες, εάν υπάρχει σίγουρα η ενδυμασία κρατά τον λειτουργικό της χαρακτήρα και μάλλον δεν είναι δεσμευτικός σε σχέση με τους Ιεράρχες της Αγίας Τράπεζας. Εκτός Ιερού Βήματος οι Ιεράρχες εικονίζονται με απλά άμφια αλλά οπωσδήποτε ωμοφόριο και προαιρετικά το καλυμμαύχι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Αδελφοί εν Χριστώ, χαίρετε.
    Επειδή με απασχόλησε το θέμα αυτό στο βιβλίο που γράφω, μετά από την σχετική έρευνα που έκανα, υποστηρίζω τα εξής:
    1ον. Μέσα στο ιερό όλοι οι σεβίζοντες ιεράρχες οφείλουν να είναι ασκεπείς, πλήν του αγίου Σπυρίδωνος και του αγίου Κυρίλλου Αλεξανδρείας. Ο πρώτος εικονίζεται πάντοτε έτσι (χαρακτηριστικό που το συνδέω υπαρξιακά με τον άγιο «Σπυρίδων:σπυρίδα=ψαθί» (δείγμα της τέλειας ταπείνωσής του). Ο δεύτερος εικονίζεται με οθόνιο επί της κεφαλής μετά από ειδικό προνόμιο που του παραχώρησε η 3η Οικουμενική Σύνοδος.
    2ον. Η εικονογραφία των αγίων επισκόπων μέσα στο ναό εξαρτάται από την εκκλησιολογική στάση μας ως αγιογράφοι. Αν θεωρούμε την εικόνα μία θρησκευτική εικονογραφία-εικονογράφηση του ναού με διακοσμητικό χαρακτήρα ιστορικού ή αμφισβητούμενου χαρακτήρα, φυσικά θα αγιογραφήσουμε τους αγίους ιεράρχες με μίτρες, επανωκαλύμαυχα, σάκκους κλπ. Αν έχουμε όμως μία εκκλησιολογική σκέψη και βαθιά λειτουργική, τότε θα εικονίσουμε αυστηρά: α) μόνον το Χριστό αρχιερέα με μίτρα (στοιχείο νεώτερο που συνενώνει το στέμμα του βυζαντινού αυτοκράτορα με την επισκοπική μίτρα), β) όλους τους αρχιερείς στις τοιχογραφίες ασκεπείς, διότι συλλειτουργούν με τον μοναδικό αρχιερέα εντός του ναού ζωντανά δια του Αγίου Πνεύματος και δεν είναι απλώς άψυχα πορτραίτα του τοίχου, και γ) ο σάκκος (ο αρχαίος δαλματικός χιτώνας) φοριόταν μόνο το Πάσχα. Από τον 11ο αιώνα τον φορούσε μόνον ο οικουμενικός πατριάρχης και μετά την πτώση γενικεύθηκε σε όλους τους επισκόπους, (ο ιστορικός Στεφανίδης δεν δέχεται τον σάκκο την εποχή του αγίου Ιωάννη του Χρυσοστόμου (4ος αι.) κι εγώ συμφωνώ μαζί του.)
    Όσο για τις φορητές εικόνες, εκεί μπορούν να εικονίζονται οι αρχιερείς με επανωκαλύμαυχο (και στο σημείο αυτό χαίρομαι που ταυτίζομαι με τον Φίλιππο). Η μίτρα είναι κάτι ξένο, για μένα, λειτουργικά, επειδή συνδέεται με την κοσμική εξουσία και την δέχομαι μόνο για τον αρχιερέα Χριστό, στο πρόσωπο του οποίου ενώνονται όλες οι εξουσίες.
    Προσωπικά, αν ήμουν αγιογράφος, θα εικόνιζα όλους τους αγίους ιεράρχες με πολυσταύριο φελόνιο, όχι μόνο για λόγους αρμονίας, αλλά για λόγους καθαρά Ορθόδοξου λειτουργικού πνεύματος. Αυτά έχω να πω από μέρους μου, για τα οποία μπορεί να κάνω και λάθος!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Συμφωνώ με τον αδελφό Σπυρίδωνας. Πραγματικά δεν γνώριζα την πληροφορία για τον Άγιο Επίσκοπο Κύριλλο Αλεξανδρείας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. ΙΕΡΟΔΙΑΚ. ΓΑΒΡΙΗΛ19 Φεβρουαρίου 2019 - 3:59 μ.μ.

    ΧΑΙΡΕΤΕ!

    ΤΟ ΟΘΟΝΙΟ ΤΟΥ ΑΓ. ΚΥΡΙΛΛΟΥ, ΑΝ ΔΕΝ ΚΑΝΟΥΜΕ ΛΑΘΟΣ,
    ΣΧΕΤΙΖΕΤΑΙ ΚΑΙ ΜΕ ΤΟ ΘΑΥΜΑ ΣΕ ΑΥΤΟΝ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΜΑΣ,
    ΥΠΕΡ ΤΟΥ ΑΓ. ΙΩΑΝΝΟΥ ΤΟΥ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ...

    ΕΥΧ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Σᾶς εὐχαριστῶ θερμῶς γιὰ τὶς ἀπαντήσεις Σας!
    Ἡ βοήθειά Σας εἶναι πολὺ σημαντική.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Ἐπιτρέψατέ μου νὰ Σᾶς θέσω ἀκόμη μία ἐρώτησι, σχετικὰ μὲ τὸ γαλάζιο χρῶμα τοῦ Μαφορίου τῆς Παναγίας.
    Κάποιο πρόσωπο μὲ ρώτησε ἂν εἶναι σωστὸ νὰ γίνεται.
    Ἀπάντησα ὅτι τὸ συναντοῦμε στὰ παλαιὰ ψηφιδωτά, ἀλλὰ δὲν γνωρίζω κάτι παραπάνω.
    Εὐχαριστῶ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Είναι αλήθεια ότι σε πολλά ψηφιδωτά η Παναγία εικονίζεται με μπλε ενδύματα. Άλλοτε πάλι στα κόκκινα: Θεσσαλονίκη (αγ. Δημήτριος, 9ος αι.) στην Κύπρο (Κίτιο, Παναγία Αγγελόκτιστη 6ος-7ος αι.). Δεν γνωρίζω τον λόγο που ώθησε τους καλλιτέχνες να επιλέξουν αυτές τις λύσεις και όχι την κλασική που βλέπουμε σε άλλες ψηφιδωτές παραστάσεις (Κίεβο, Πόρτα-Παναγιά,Τρίκαλα κ.α.). Δεν μπορώ ν' απαντήσω στο σωστό ή λάθος, διότι δεν βλέπω κάποια αντικανονικότητα. Επιμένω ωστόσο σε μία κλασική απεικόνιση του χοντροκόκκινου και μπλε όπως το παραλάβαμε από την Παράδοση και συνδέει το σήμερα με το χθες!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Καλησπέρα. Ο χρωματισμός της Παναγίας με μπλε ενδύματα, είναι ένα ερώτημα μάλλον αναπάντητο. Θα ήθελα να κάνω μια επισήμανση (ετεροχρονισμένα λόγω υποχρεώσεων), που αφορά τους Ιεράρχες και γενικά τις Εικόνες. Η εικονογράφηση ενός Αγίου πρέπει (είμαστε υποχρεωμένοι) να τηρεί την ιστορικότητα του προσώπου. Η ενδυμασία είναι σημαντικό μέρος αυτής της ιστορικότητας. Σήμερα στην συνείδηση του πληρώματος της Εκκλησίας (σε ότι αφορά τους Ιεράρχες) η Μίτρα είναι μια πληροφορία του επισκοπικού αξιώματος. Αφού επιτρέπει η Εκκλησία μας τον κάθε επίγειο Δεσπότη ως Εικόνα Χριστού μέσα στην Θεία Λειτουργία και μάλιστα με συγκεκριμένη ενδυμασία, αυτόματα στην συνείδηση του πιστού αποτυπώνεται αυτή η πραγματικότητα. Ίσως στην περίπτωση των Ιεραρχών λόγω της θέσης (πίσω από την Αγία Τράπεζα δεόμενοι) να υπερκαλύπτει η ιστορικότητα την Θεολογία. Μπορούμε όμως να την ισορροπήσουμε αφαιρώντας την Μίτρα. Κι εμένα προσωπικά δεν μου αρέσει η Μίτρα, αλλά δεν μπορώ να πω όπου την βλέπω υπάρχει θεολογικό ζήτημα. Είμαι σίγουρος πως οτιδήποτε αντικανονικό, φροντίζει η Εκκλησία μας να το απομακρύνει.
    Με αγάπη.
    Υ.Γ. Δεν είμαι σίγουρος ότι οι Άγιοι εικονίζονται στους Ι. Ναούς με την ιδιότητα των συλλειτουργών. Μπορεί να κάνω λάθος και θα ήθελα να με διορθώσετε, αλλά νομίζω πως είναι παρόντες και συμπροσεύχονται με τον λαό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. ΙΕΡΟΔΙΑΚ. ΓΑΒΡΙΗΛ21 Φεβρουαρίου 2019 - 3:15 μ.μ.

    ΧΑΙΡΕΤΕ!

    Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ, ΓΙΑ ΤΑ ΔΙΚΑ ΜΑΣ ΜΑΤΙΑ, ΚΡΥΒΕΤΑΙ ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΘΕΣΗ
    ΤΟΥ κ. ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΥ:

    http://agiografikesmeletes.blogspot.com/2019/01/2019.html?showComment=1548049514266#c6210440661278701453

    ...ΚΑΙ ΣΤΟ ΣΗΜΕΙΟ:

    5. Η ανάγκη του ζωγραφικού μέρους να ακολουθήσει τις ιδιότητες του χρυσού για να ταιριάξει μαζί του, περιγράφει συμβολικά την ανάγκη ο άνθρωπος να συμμορφωθεί με το θέλημα του θεού.

    ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ, ΕΛΠΙΖΟΥΜΕ ΟΤΙ ΘΑ ΜΑΣ ΠΕΙ Ο ΙΔΙΟΣ,
    ΑΝ ΕΙΝΑΙ ΠΡΑΓΜΑΤΙ ΕΤΣΙ...

    ΕΥΧ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΣ ΦΙΛΙΠΠΟΣ21 Φεβρουαρίου 2019 - 7:41 μ.μ.

    Νομίζω ότι οι Ιεράρχες στο Ιερό βήμα πάντοτε συλλειτουργούν. Στον κυρίως Ναό όλοι οι άγιοι συμπροσεύχονται μαζί μας.
    Συμφωνώ με τον Σπυρίδωνα για την μίτρα ότι αφορά μόνο στον Χριστό για τους ίδιους λόγους που πολύ σωστά ανέφερε. Επίσης η παρατήρηση του Σπυρίδωνος ότι σημασία έχει με ποια προτεραιότητα βλέπουμε το κάθε ζήτημα (θεολογική - ιστορική ματιά) απαντά συχνά στις διαφορές αντίληψης.
    Σχετικά με την τελευταία αναφορά του Ιεροδιακ. Γαβριήλ, δεν καταλαβαίνω την σύνδεση με τα παραπάνω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή