+++
+++
ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΤΗΣ ΕΙΚΟΝΟΛΟΓΙΚΗΣ ΣΥΖΗΤΗΣΗΣ
"ΧΕΙΜΩΝΑΣ 2013"
Λόγῳ βλάβης ή δυσλειτουργίας του συστήματος σχολίων της εικονολογικής συζήτησής μας, μεταφέρουμε εδώ την συνέχειά της.
Παρακαλούμε τους Φ.Μ., Μ.γ.Γ., και Μ.Ρ. να επαναλάβουν τις τελευταίες τους
προσθήκες, διότι δεν εμφανίζονται στο κοινό.
Ευχαριστούμε πολύ και ζητούμε συγγνώμη για την ταλαιπωρία.
+++
ΑπάντησηΔιαγραφήΕπαναλαμβάνουμε λοιπόν τα μέχρι τώρα συνολικά:
http://hsir.org/p/fp
τα μέχρι τώρα συνολικά:
ΑπάντησηΔιαγραφήhttp://www.flickr.com/photos/72204189@N05/8633017559/
ΑπάντησηΔιαγραφήΧαίρετε!
Η άσκησή μου:
http://hsir.org/p/2b
Καλησπέρα!
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ άσκησή μου:
http://flic.kr/p/ea5ULU
Καλημέρα σε ολους!
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυ πληρώνω και τη δική μου προσπαθεια
https://www.dropbox.com/sh/wn4qc2hswi98xkx/uPCuxysCnL
ΑπάντησηΔιαγραφήΧαίρετε!
Τα τελικά μας:
http://hsir.org/p/r4z
Ψηφίζω Μ.γ.Ε.
ΑπάντησηΔιαγραφή
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλημέρα!
Ψηφίζω Φ.Μ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΧαίρετε!
Ψηφίζω Μ.γ.Γ.
Καλησπέρα!
ΑπάντησηΔιαγραφήΨηφίζω Μ.γ.Ε.
καλησπέρα!
ΑπάντησηΔιαγραφήΨηφίζω Φ.Μ
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλημέρα!
Α.Π...
Να ψηφίσω με τη σειρα μου ΜΡ...
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλησπέρα!
ΑπάντησηΔιαγραφήΨηφίζω Α.Π.
Όπως φάνηκε, όλα τα σχέδια είχαν ενδιαφέρον και διαφορετικής αξίας έκφραση. Ελπίζω η άσκηση, να ήταν για όλους μας,μια ωφέλιμη εμπειρία.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλή συνέχεια!
Καλό Πάσχα σε όλους!
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλησπέρα!
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ Μ.γ.Γ θα είναι για πολύ λιγο εκτός, λόγο βλάβης στο διαδίκτυο, θα επανέλθει μόλις αποκατασταθει.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλησπέρα!
Ήδη είμαστε πάλι "εντός", προκειμένου να ευχαριστήσουμε πολύ, μετά τον Θεό, τον αγαπητό και σεβαστό μας κ. Φίλιππο, για την άψογη και διακριτικώτατη καθοδήγηση, κατά την τελευταία μας πολυωφέλιμη άσκηση.
Επίσης, ευχαριστούμε όλους όσοι συμμετείχαν και την αγαπητή Ελευθερία, η οποία έδωσε την αφορμή, για την ωραία αυτή συνοδοιπορία.
Αλλά, ιδιαιτέρως ευχαριστούμε την Αγγελική, η οποία στην διάρκεια της άσκησης και χωρίς να διακόψει(!) έφερε στον κόσμο το πρώτο της παιδάκι!!!
Ευχόμαστε λοιπόν, ότι καλύτερο, από τον Ουρανό και την Γη για το νεογέννητο και τους γονείς.
Τέλος ευχόμαστε και εμείς Καλή Μεγάλη Εβδομάδα και Καλό Πάσχα σε όλους!
Καλημέρα!
ΑπάντησηΔιαγραφήΕυχαριστώ με την σειρά μου για όλη αυτή την όμορφη συνοδοιπορεία που βιώσαμε όλοι μας.
Ήταν μια ευκαιρία να εργαστούμε επάνω σε ένα κοινό θέμα, με σκοπό την εμβάνθυση στη λογική του σχεδίου, της από κοινού προσπάθειας και όχι μόνο.
Με αυτόν τον τρόπο νομίζω πως μπορέσαμε να κατανοήσουμε το πόσο σημαντικά προβλήματα παρουσιάστηκαν και πόσες ενναλλακτικές προτάσεις βρέθηκαν, όταν υπήρξε συνεργασία και αποδοχή των προτάσεων των άλλων.
Ελπίζω να υπάρξει αμείωτη συνέχεια, στο μέτρο των δυνατοτήτων μας.
Ευχαριστώ όλους και ιδιαιτέρως τον κ Φ.Μ., που ήταν η κινητήριος δύναμη και την Ελευθερία που ήταν η σπίθα.
Επίσης να ευχηθώ και να συγχαρώ την Αγγελική για το νέο μέλος της οικογένειας, με πολλές ευχές για ότι καλύτερο, στην πορεία της ζωής.
Ευχομαι Καλό Πάσχα!
Αγγελική, εύχομαι όλα τα καλά!
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλή Μεγάλη Εβδομάδα και Καλό Πάσχα σε όλους!
Καλησπέρα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυγχωρέστε με για την απουσία μου.
Ευχαριστώ πάρα πολύ για τις ευχές σας.
Εύχομαι καλή συνέχεια με αξιόλογες ασκήσεις σαν και αυτή.
Καλή Μεγάλη Εβδομάδα!
Καλό Πάσχα σε όλους!
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλημέρα!
Χθές, στην ακολουθία "του Νυμφίου" ακούσαμε το παρακάτω θαυμάσιο τροπάριο και μας θύμησε την συζήτησή μας.
Είναι οπωσδήποτε μιά απάντηση στο ερώτημα που είχε κατατεθεί τότε, για όποιον το θυμάται...
Κύριε, τὰ τελεώτατα φρονεῖν, τοὺς οἰκείους παιδεύων Μαθητάς, μὴ ὁμοιοῦσθαι τοῖς ἔθνεσιν ἔλεγες, εἰς τὸ κατάρχειν τῶν ἐλαχιστοτέρων· οὐχ οὕτω γὰρ ἔσται ὑμῖν τοῖς ἐμοῖς Μαθηταῖς, ὅτι πτωχὸς θέλων ὑπάρχω, ὁ πρῶτος οὖν ὑμῶν, ἔστω πάντων διάκονος, ὁ δὲ ἄρχων, ὡς ὁ ἀρχόμενος, ὁ προκριθεὶς δὲ ὡς ὁ ἔσχατος· καὶ γάρ ἐλήλυθα αὐτὸς τῷ πτωχεύσαντι Ἀδὰμ διακονῆσαι, καὶ λύτρον δοῦναι ἀντὶ πολλῶν, τὴν ψυχὴν τῶν βοώντων μοι· Δόξα σοι.
Χριστός Ανέστη! Αληθώς Ανέστη!
ΑπάντησηΔιαγραφή
ΑπάντησηΔιαγραφήΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ! ΑΛΗΘΩΣ ΑΝΕΣΤΗ!
ΑπάντησηΔιαγραφήΔόξα τῃ Αυτού Τριημέρῳ Εγέρσει...
ΑπάντησηΔιαγραφήΠροσκυνούμεν Αυτού την Τριήμερον Έγερσιν...
ΑπάντησηΔιαγραφήΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ!
Πριν λίγο καιρό είχαμε πρωτακούσει ότι έχουν σταματήσει επίσημα (δια σχετικής Εγκυκλίου) οι αγιογραφήσεις Ναών, λόγῳ κρίσεως.
Δεν γνωρίζουμε αν όντως είναι έτσι.
Πάντως αν ισχύει, θα επιθυμούσαμε να μάθουμε την άποψή Σας επάνω στο θέμα...
ΑΛΗΘΩΣ ΑΝΕΣΤΗ!
ΑπάντησηΔιαγραφήΤι να πω; Αν σωστά δόθηκε η εντολή; Δεν είμαι αρμόδιος, και δεν γνωρίζω το θέμα. Για την κρίση, όμως, να σας πω. Η ρίζα της,( και κάθε άλλης, προηγούμενης αλλά και επόμενης) οφείλεται στο μνημόνιο που υπογράψαμε όλοι μας.
Εννοώ το μνημόνιο που υπογράψαμε στον Παράδεισο, και που είχε σαν αποτέλεσμα την έξοδό μας από την Ζωή.
ΑπάντησηΔιαγραφήΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ!
Πολύ σωστά! Αποφύγατε αφ' ενός την κρίση της εντολής, όπως έπρεπε, οδηγήσατε αφ' ετέρου την σκέψη μας στην ρίζα του κακού, του κάθε κακού...
Μιάς όμως και βρισκόμαστε στην ανάμνηση, μάλλον στον εορτασμό και την βίωση, της "Εισόδου μας της πολυπόθητης", ας ξεπεράσουμε λίγο τα όποια
μνημόνια, αλλά και την "Έξοδο μας την πολυθρήνητη"...
"Μηδείς οδυρέσθω πταίσματα˙ συγγνώμη γάρ εκ του Τάφου ανέτειλε", αντηχεί ακόμη η ηχώ της Χρυσοστομικής ιαχής από την Αναστάσιμη Νύχτα...
Δεν καταθέσαμε την απορία μας για να οδηγήσουμε σε κρίση των εντολών.
Πιστεύουμε όμως πως θα ήταν καλό να θίξουμε το θέμα, προκειμένου να διαπιστώσουμε κάτι πολύ σημαντικό και με την Χάρη του Αναστάντος Κυρίου μας, να πάρουμε την θέση που οφείλουμε (όχι απαραίτητα κριτική), εφ' όσον ἔχουμε ευλογηθή να έχουμε αυτήν την συγκεκριμένη θέση στην Εκκλησία.
Θέση λειτουργική, όπως ακούσαμε
στην Ποιμαντική Έκκληση που μας απευθύνθηκε
τον Ιανουάριο και επομένως άκρως υπεύθυνη...
"Πιστεύουμε όμως πως θα ήταν καλό να θίξουμε το θέμα, προκειμένου να διαπιστώσουμε κάτι πολύ σημαντικό και με την Χάρη του Αναστάντος Κυρίου μας, να πάρουμε την θέση που οφείλουμε (όχι απαραίτητα κριτική),..........."
ΑπάντησηΔιαγραφήΦαντάζομαι ότι όπως εγώ , όμοια και οι λοιποί φίλοι μας θα επιθυμούν να αντιληφθούν αυτό που θέλετε να μας απασχολήσει. Μπορείτε, λοιπόν, να μας δώσετε την ουσία του προβληματισμού;
Θα το κάνουμε. Απλώς αναμένουμε άλλες τυχόν καταθέσεις - απόψεις...
ΑπάντησηΔιαγραφή
ΑπάντησηΔιαγραφήΧριστός Ανέστη!
Δεν θα κρίνω και γω την Εκκλησία.
Οι αγιογραφήσεις όμως των Ναών δεν μου φαίνεται σωστό να σταματήσουν, γιατί κάθε Ναός μία φορά αγιογραφείται, ενώ φτώχεια και κρίσεις θα υπάρχουν πάντα.
Αληθώς Ανέστη ο Κύριος!
ΑπάντησηΔιαγραφήΙδιαίτερα σήμερα και περισσότερο από άλλες φορές είναι ανάγκη να νιώθουμε την παρουσία των αγίων γύρω μας. Και επειδή οι αισθήσεις της ψυχής στεγνώνουν όσο η κοινωνία θεοποιεί την ύλη, χρειάζονται στήριγμα κι απ τις αισθήσεις τις σάρκας. Έχουμε απογυμνωθεί όσο δεν πάει. Πώς θα είναι αν απογυμνώσουμε κι αυτό το περιβάλλον του ναού του Θεού μας; Οι τοιχογραφίες παραπέμπουν στη ζώσα παρουσία των αγίων κατά τη θεία λατρεία. Οι εικόνες αποκαλύπτουν στους ανθρώπους το υπερκόσμιο. Όταν το εγκόσμιο παραπαίει κι αμφισβητείται,αναζητείται η πνευματική εμπειρία της Εκκλησίας . Η θέα της εικόνας οδηγεί σε θέα και του ίδιου του εικονιζόμενου πρωτοτύπου, ενός πρωτοτύπου απελπιστικά αναγκαίου στις μέρες μας. Ναός χωρίς εικονογραφία, μου μοιάζει με έθνος χωρίς γλώσσα.
Χάρηκα για τα νέα της Αγγελικής. Να μας ζήσει, λοιπόν, το αγγελούδι!
ΑπάντησηΔιαγραφήΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ!
Ήδη η μικρή αναμονή μας έδωσε την ευκαιρία για δύο πολύ σημαντικές καταθέσεις.
Θεωρούμε αναγκαίο να υπογραμμίσουμε την ομορφιά της αγωνίας των αγαπητών μας Εμμανουήλ και Αθηνάς "να μη σταματήσει η εικονογράφηση των Ναών μας" και να τους ευχαριστήσουμε για το έρεισμα που μας έδωσαν, ώστε να προχωρήσουμε.
Θα συμμεριστούμε την αγωνία τους και θα προσθέσουμε μία μόνο νύξη, μία "μικρά ζύμη"...
Ο "πολιτισμός" της εκβαρβάρωσης των πάντων, ο οποίος μας περισφίγγει ανελέητα γίνεται ολοένα και πιό εικονομαχικός, παρ' ότι έχει χαρακτηριστεί και είναι κατ' εξοχήν εικον(ολογ)ικός (πολιτισμός της εικονικής πραγματικότητας κτο.).
Πιστεύουμε ότι η συνέχιση, πάσῃ θυσίᾳ της εικονογράφησης των Ναών μας είναι πρωταρχική και άμεση αναγκαιότητα.
Ελπίζουμε βέβαια ότι αισθανόμαστε όλοι την τραγικότητα, την πνευματική κυρίως φτώχεια και πείνα που βιώνουμε (πολύ ισχυρότερη από την σωματική) και υποδηλώνει το απεγνωσμένο ερώτημα που προηγήθηκε: "Έχουμε απογυμνωθεί όσο δεν πάει. Πώς θα είναι αν απογυμνώσουμε κι αυτό το περιβάλλον του ναού του Θεού μας;"...
Εγώ, αν και, φαινομενικά συντηρητικός, αισθάνομαι την ανάγκη να διαφοροποιηθώ σε κάποιο βαθμό από την διαπίστωσή σας ότι «η συνέχιση, πάσῃ θυσίᾳ της εικονογράφησης των Ναών μας είναι πρωταρχική και άμεση αναγκαιότητα.»
ΑπάντησηΔιαγραφήΑφ’ ενός, επειδή ζούμε σε μια χώρα που σε κάθε δεύτερο τετράγωνο θα βρούμε και ένα Ναό και επομένως δεν μπορούμε να μιλάμε για κάποιου είδους στέρηση, και αφ’ετέρου, επειδή, σαν Χριστιανοί, οφείλουμε να γνωρίζουμε ότι μας παραδόθηκε από Τον Κύριο μας:
…. ἀνάγκη γάρ ἐστιν ἐλθεῖν τὰ σκάνδαλα•…………
Η κατανόηση της πορείας των πραγμάτων, είναι νομίζω η πρωταρχική αναγκαιότητα στις μέρες μας.
Είναι αδύνατον να σταματήσουμε την πορεία που η ανθρωπότητα επέλεξε 1980 χρόνια πριν. Η πορεία αυτή θα φθάσει στο τέλος της και ο άνθρωπος θα θερίσει αυτό που έσπειρε. Για όλους μας, όμως, που συνδεθήκαμε με Τον Κύριο, η σχέση μας με τον Κόσμο έχει κριθεί. Δεν περιμένουμε κανένα έλεος από τον άρχοντα του. Η προσδοκία μας είναι η Ζωή του μέλλοντος αιώνος.
Δεν θυμάμαι που αναφέρθηκε:
«ποτέ άλλοτε ο διάβολος δεν πολέμησε τον άνθρωπο τόσο σκληρά, όσο στην εποχή μας, αλλά και ποτέ άλλοτε δεν είχαμε τόσα όπλα ώστε να τον νικήσουμε….»
Τέλος έχουμε την διαβεβαίωση για όσους αγωνιούν:
«………………….σὺ εἶ Πέτρος, καὶ ἐπὶ ταύτῃ τῇ πέτρᾳ οἰκοδομήσω μου τὴν ἐκκλησίαν, καὶ πύλαι ᾅδου οὐ κατισχύσουσιν αὐτῆς…………….»
ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ!
ΑπάντησηΔιαγραφήΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ!
Ευχαριστούμε για την διαφοροποίησή Σας, που μας δίνει την ευκαιρία να αποσαφηνίσουμε
λίγο την διαπίστωσή μας, η οποία δεν νομίζουμε ότι είναι συντηρητική.
Oπωσδήποτε συμφωνούμε με όσα αναφέρετε, όσον αφορά την πορεία των πραγμάτων και την δική μας θέση ως Χριστιανών. Ίσως αναφερθούμε σε άλλη μας κατάθεση σε μία πολύ σημαντική συζήτηση που είχαμε σήμερα με ένα καλό φίλο και συνάδελφο, επάνω στο θέμα μας, και ο οποίος μας βοήθησε να δούμε το όλο θέμα από την γωνία που αναφέρετε της "σποράς και του θερισμού"...
Ωστόσο οι Πατέρες μας μας επιτρέπουν να μην επιθυμούμε καθόλου αυτόν τον δεινό "θερισμό", την παραχώρηση του Θεού για τις αμαρτίες μας και πολύ περισσότερο να μην τον υποβοηθούμε, όσον αφορά τους άλλους, τους Αδελφούς μας...
Ας δούμε λοιπόν λίγο πιό αναλυτικά τί εννοούμε με το "πρωταρχική και άμεση αναγκαιότητα" που σημειώσαμε.
Δεν θυμόμαστε και εμείς που είχαμε διαβάσει την εξής μαρτυρία:
"Στην εποχή μας, που ο άνθρωπος καταδυναστεύεται και υποφέρει από την εικόνα, η Ορθόδοξη Εικόνα είναι γι' αυτόν η μόνη ελπίδα θεραπείας".
Είναι όμως αδύνατον να λησμονήσουμε ότι το έχει δηλώσει Προτεστάντης κληρικός, πράγμα που προσδίδει στα λόγια αυτά μέγιστη βαρύτητα, όχι ασφαλώς για την αξιοπιστία ενός αιρετικού, αλλά για την αναγνώριση της αναγκαιότητας της Εικόνας ακόμη και από έναν σύγχρονο εικονομάχο μεν ως προς το δόγμα, αλλά ειλικρινή και γι' αυτό αξιέπαινο επιστήμονα...
Ο κοινός εχθρός μας χρησιμοποιεί σήμερα το "όπλο" που λέγεται εικόνα (το οποίο σε άλλες εποχές ανήκε σχεδόν αποκλειστικά στην Εκκλησία) και καταστρέφει εκατομμύρια ψυχές.
Παράλληλα εμποδίζει με κάθε τρόπο, -ο νοών νοείτω-, την δημιουργία νέων Εικόνων και ειδικά σωστών Εικόνων, οι οποίες λειτουργούν ως "αντίδοτα", ως "μόνη ελπίδα θεραπείας" στην πλημμυρίδα αυτήν της καταστροφής.
Θα μας επιτρέψετε λοιπόν να δηλώσουμε ότι το σταμάτημα της αγιογράφησης σημαίνει ότι μάλλον αντιλαμβανόμαστε την Εικόνα ως ένα δευτερεύον, διακοσμητικό ίσως στοιχείο, το οποίο μπορεί να θεωρηθή δευτερευούσης σημασίας και να περιέλθει, όπως ακριβώς συμβαίνει στον Δυτικό κόσμο σε έναν παραγκωνισμό, με έμεσο βέβαια, αλλά και τραγικό αποτέλεσμα τον γενικώτερο πνευματικό μαρασμό, αλλά και μία αναπόφευκτη εικαστική παλινδρόμηση για την πορεία της Ορθόδοξης Εικονογραφίας...
Έτσι λοιπόν, πιστεύουμε ότι η πενιχρή παραγωγή θεραπευτικών Ορθόδοξων Εικόνων -σε σύγκριση πάντοτε με τον τεράστιο παγκόσμιο χείμαρο καταστροφικών "εικόνων"- πρέπει να συνεχισθή απρόσκοπτα και μάλιστα να αυξηθή...
Το "πάσῃ θυσίᾳ" δεν αφορά σε καμία περίπτωση μόνο την πλευρά των πιστών, αλλά πολύ περισσότερο αυτή των αγιογράφων, οι οποίοι σύμφωνα με τα λόγια του φίλου που προαναφέραμε,
οφείλουμε να ταπεινωθούμε και να "βάλουμε πολύ νερό στο κρασί μας".
Αυτό σημαίνει επαναπροσδιορισμό της σχέσης μας με την Εικόνα και την Εκκλησία, αλλά και εμβάθυνση στην ευλογία και ευθύνη του Λειτουργηματός μας...
Αγαπητέ ΦΜ πιστεύετε δηλαδή ότι η ύπαρξη ενός ναού σε κάθε δεύτερο τετράγωνο μπορεί να δώσει το έρεισμα ενός ελλειπή ναού σε κάθε πρώτο; Το λέω σωστά, ή δεν θεωρείται "λειψός" ένας ορθόδοξος ναός χωρίς εικονογράφηση; Μπορεί ένας ναός αρχιτεκτονικά να θεολογεί χωρίς τις εικόνες του;
ΑπάντησηΔιαγραφήΌχι βέβαια, σε καμιά περίπτωση. Μα, δεν είμαι υπέρ αυτής της απόφασης – αν ισχύει-, γνωρίζετε, πιστεύω, τις θέσεις μου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν πιστεύω πως ένα τέτοιο μέτρο, αντιμετωπίζει την κρίση, ούτε, πως έχει να κάνει με την οικονομική διάσταση της κρίσης.
Η διαφοροποίησή μου εστιάζεται στην κατάθεση του Μ.γ.Γ. που θεωρεί ως «πρωταρχική και άμεση αναγκαιότητα» την συνέχιση της αγιογράφησης των Ναών. Οδήγησα την σκέψη μας στην ρίζα του προβλήματος για να φανεί ότι είναι καιρός να απαντήσουμε στα γεγονότα, όχι με αντίσταση σ’αυτό που έρχεται, αλλά με την ελεύθερη παρουσία μας στον κόσμο, την απόρριψη κάθε εκβιασμού, την περιφρόνηση της ζωής του Κόσμου, την βεβαίωση και ομολογία του βαπτίσματος που λάβαμε.
Δεν διαφωνώ μαζί σας, αξιολογώ με διαφορετική σειρά τα αναγκαία. Το θέμα είναι τεράστιο και οι προεκτάσεις του επίσης.
Μοιράζομαι μαζί σας την τελευταία στροφή από την Αποκάλυψη:
«Λέγει ὁ μαρτυρῶν ταῦτα• ναὶ ἔρχομαι ταχύ. ἀμήν, ναὶ ἔρχου, Κύριε Ἰησοῦ.
Ἡ χάρις τοῦ Κυρίου Ἰησοῦ Χριστοῦ μετὰ πάντων τῶν ἁγίων• ἀμήν»
ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ!
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ έκφρασή μας «πρωταρχική και άμεση αναγκαιότητα», όπως ελπίζουμε ότι διαφάνηκε από τα όσα καταθέσαμε, έχει να κάνει με την ιδιότητά μας ως αγιογράφων.
Έτσι δεν βλέπουμε κάποια ουσιαστική διαφωνία και εμείς, εφ' όσον, όπως συμπεραίνουμε από την τελευταία Σας κατάθεση, οι θέσεις όλων μας ως προς το μέτρο αυτό -αν ισχύει- είναι κοινές.
Άλλωστε το ζητούμενο ήταν να κατατεθούν απόψεις, πράγμα που έγινει, ώστε οι φίλοι που παρακολουθούν να ευαισθητοποιηθούν και να συνειδητοποιήσουν το "τεράστιο αυτό θέμα, με τις προεκτάσεις του"...
Η διαφορετικότητα αξιολόγησης των αναγκαίων, αλλά και της αντιμετώπισης των καταστάσεων είναι αναπόφευκτη.
Όποιος παρακολουθήσει με προσοχή τα Συναξάρια θα διακρίνει τις τεράστιες πολλές φορές διαφορές συμπεριφοράς των Αγίων Μαρτύρων σε παρόμοιες περιστάσεις. Άλλοι προσεύχονταν για τους τυράννους και τους δημίους τους, άλλοι πάλι προσπαθούσαν να τους κερδίσουν στον Χριστό (και κάποτε τα κατάφερναν). Υπάρχουν όμως και περιπτώσεις που τους ήλεγχαν με σφοδρότητα ή και τιμωρούσαν αυστηρά και θανάτωναν ακόμη...
Τελικά, αυτό που μας ενώνει είναι πράγματι η Χάρις του Κυρίου μας Ιησού Χριστού, η οποία είθε να μας σκεπάζει πάντοτε και να μας οδηγεί στο θέλημά Του, "μετά πάντων των Αγίων". Αμήν!
ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ!
ΑπάντησηΔιαγραφήΑν κάποιος φίλος διακρίνει τα στοιχεία της εικόνας αυτής - η κάποια απ' αυτά - τον παρακαλώ να μας βοηθήσει να δούμε τι περιγράφουν.
http://www.flickr.com/photos/72204189@N05/8749079911/sizes/h/in/photostream/
ΑπάντησηΔιαγραφήΑΛΗΘΩΣ ΑΝΕΣΤΗ!
Έχουμε ένα δισταγμό. Είναι Ορθόδοξη Εικόνα;
Δεν έχουμε ξαναδεί κάτι παρόμοιο στην Παράδοσή μας, γι' αυτό ρωτάμε...
Έχουμε επίσης υπ' όψιν μας (αναφέρεται σ' αυτό εκτενώς ο Λ. Ουσπένσκυ στον πρώτο τόμο της Θεολογίας των Εικόνων, αν δεν κάνουμε λάθος), τις εκτροπές της Ρωσικής Εικονογραφίας κατά την περίοδο που αγιογραφήθηκε η εν λόγῳ Εικόνα (16ο αἰ.), ώστε να χρειασθή η περίφημη Σύνοδος των Εκατό Κεφαλαίων (1551) για να θέση όρια στην φαντασία και την ελευθεριότητα των Εικονογράφων, αλλά και των θεμάτων που μπορούν να αγιογραφηθούν...
Προτού λοιπόν προχωρήσουμε σε όποια ανάλυση, ασφαλίστε μας παρακαλούμε, ότι αυτή η Εικόνα δεν ανήκει στις Εικόνες εκείνης της περιόδου που καταδίκασε η Σύνοδος που προαναφέραμε.
Ευχαριστούμε
ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ!
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν γνωρίζω κάτι σχετικά με την προέλευση της εικόνας. Ήδη μας δώσατε σημαντικές πληροφορίες για εικόνες που έχουν απορριφθεί. Ξέρετε να μας πείτε περισσότερα; Για ποιες εικόνες πρόκειται;
Για την εν λόγω εικόνα, δεν έχω καμιά πληροφορία, αλλά νομίζω πως η περιγραφές που περιέχει θα έδιναν και την ερμηνεία του περιεχομένου. Βέβαια είναι στα ρωσικά.....
Σε κάθε περίπτωση θα με ενδιέφερε να μάθω ποια είναι τα θέματα του περιθωρίου. Διακρίνω την καιομένη βάτο πάνω αριστερά. Επίσης τα σύμβολα των Ευαγγελιστών , αλλά μέχρις εδώ μπορώ να είμαι σίγουρος.
Η εικόνα αυτή μου κίνησε το ενδιαφέρον για την τέχνη της και την υπέροχη σύνθεσή της. Αν και το περιεχόμενο είναι ορθόδοξο, πρόκειται, κατα την γνώμη μου πάντοτε, για πολύ σπουδαία εικόνα.
Ευχαριστώ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑΛΗΘΩΣ ΑΝΕΣΤΗ!
Από μιά ματιά που ρίξαμε, καταλάβαμε ότι είχαν απορριφθή εικόνες, οι οποίες ήταν συχνά άψογες ως προς την τεχνική τους, αλλά αποτελούσαν αποκυήματα της φαντασίας και της νεωτερικότητας τότε των αγιογράφων να επηρεάζονται από δυτικά πρότυπα, όχι μόνο εικαστικά, αλλά και θεωρητικά.
Κυρίως αναφέρεται το θέμα της Εικόνας της Αγίας Τριάδος.
Δεν έχουμε και εμείς προς το παρόν άλλες πληροφορίες...
Ωστόσο, έχουμε μία ερώτηση: Ποιά είναι τα κριτήρια, ώστε να θεωρήται, όπως αναφέρετε, το περιεχόμενο μιάς Εικόνας Ορθόδοξο;
Οπωσδήποτε, πέρα από την "γραφή", το θεολογικό περιεχόμενο που περιγράφεται, να είναι ορθόδοξο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠάντως, εξακολουθώ να μην αντιλαμβάνομαι σε ποιες εικόνες που αποκλίνουν αναφέρεσθε. Μήπως είναι καλό να γνωρίζουμε τις αποκλίσεις;
ΑπάντησηΔιαγραφήΕίναι από όλους κατανοητό όμως πότε το θεολογικό περιεχόμενο είναι όντως Ορθόδοξο;
Πιστεύουμε από πολύ λίγους.
Εμείς π.χ. στην συγκεκριμένη περίπτωση δυσκολευόμαστε να βγάλουμε συμπέρασμα...
Είναι δύσκολο να μεταφέρουμε/πληκτρολογήσουμε ολόκληρο το κεφάλαιο που αναφέρεται στην Σύνοδο που αναφέραμε (σ. 347 και εξής). Ακόμη και εικόνες με αποκλίσεις δεν υπάρχουν, μιάς και είναι μόνον κείμενο.
Αναφέρεται όμως προς το τέλος μία σειρά εικόνων "της εποχής αυτής, που... παρουσιάζουν φαντασίες των ρώσων ζωγράφων, παίρνοντας ως αφετηρίες όχι μόνο βυζαντινά πρότυπα, αλλά και άμεσα δάνεια του ρωμαιοκαθολικισμού"...
Γι' αυτό λοιπόν αναρωτιόμαστε και πάλι γι' αυτήν την "παράξενη" εικόνα. Μήπως είναι μία από αυτές;
Τότε βέβαια, όπως αντιλαμβάνεσθε, υπάρχει κίνδυνος...
Υποθέτω ότι στην ίδια φιλοσοφία ανήκει και αυτή εδώ, άλλης βέβαια τεχνοτροπίας....
ΑπάντησηΔιαγραφήhttp://www.rel.gr/photo/displayimage.php?pid=700&fullsize=1
Πρόκειται, ακριβώς για την ίδια σύνθεση. Βρήκα ακόμα μία, πιο καθαρή. Ήδη, διακρίνουμε τον Μωυσή και την καιόμενη Βάτο, την κλίμακα του Ιακώβ, τον Ιεζεκιήλ…..
ΑπάντησηΔιαγραφήhttp://www.flickr.com/photos/72204189@N05/8756003393/in/photostream/
Πάντως δεν θα ήθελα να μας βάλω να ασχοληθούμε με πιθανώς αποκλίνουσες εικόνες. Θα συνεχίσω την έρευνα ο ίδιος , και θα σας ενημερώσω.
Σωστά ο Μ.γ.Γ. αναφέρει εικόνες της περιόδου αυτής , αυθαίρετες. Βρήκα μία από αυτές και την παρουσιάζω για παράδειγμα.
http://www.flickr.com/photos/72204189@N05/8757141842/in/photostream
Καλή συνέχεια.
ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ!
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλώς λοιπόν. Αναμένουμε ευχόμενοι για καλή επιτυχία!
ΑπάντησηΔιαγραφήΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ!
Μέχρι να ολοκληρωθεί η μελέτη έχουμε μία απορία. Ετοιμάζουμε την τοιχογραφία του Αγίου Ιγνατίου του Θεοφόρου.
Κοιτάζοντας τα υπάρχοντα πρότυπα είδαμε, -πράγμα που συμβαίνει συχνά-, δύο εικονογραφικούς τύπους. Έναν αυτόν της Κρητικής Σχολής (http://farm8.staticflickr.com/7351/8853638757_2dbd8a44e1_o.jpg) και έναν της Μακεδονικής (http://farm4.staticflickr.com/3787/8853638837_5f6f50199d.jpg).
Τι γίνεται σε τέτοιες περιπτώσεις; Τι επιλέγουμε;
ΑΛΗΘΩΣ ΑΝΕΣΤΗ!
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν βλέπω διαφορά άλλη από αυτή της διαφορετικής γραφής. Τα μαλλιά και τα γένια είναι ίδια. Εννοώ σαν περιγραφή, αφού οι εκφραστικές διαφορές των δύο σχολών είναι μεγάλες. Θα επέλεγα αυτήν που πλησιάζει περισσότερο στην δική μου εργασία.
Συμφωνώ με ΦΜ. Ο προβληματισμός αυτός αφορα σε όλες τις εικόνες. Είναι θέμα προσωπικό προς ποια απο τις δυο σχολές κλίνει ο χαρακτήρας της διακονίας μας
ΑπάντησηΔιαγραφή
ΑπάντησηΔιαγραφήΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ!
Ευχαριστούμε πολύ!
Ο προβληματισμός μας όμως παραμένει. Μάλλον δεν χρησιμοποιήσαμε το σωστό ζεύγος Εικόνων.
Ιδού λοιπόν μία πιό εμφανής διαφορά:
http://farm9.staticflickr.com/8543/8863436430_fd4f68184d_o.jpg
ΑΛΗΘΩΣ ΑΝΕΣΤΗ!
ΑπάντησηΔιαγραφήΣίγουρα, δεν υπάρχει σε όλες τις περιπτώσεις συνέπεια. Οπότε, θα δούμε πρώτα, την μορφή στις πιο πολλές εκδοχές, την ηλικία της εικόνας, τον ζωγράφο κλπ.
Αν δεν υπάρχουν τα παραπάνω κριτήρια, εξετάζουμε την συνέπεια στην γραφή και τέλος, επιλέγουμε αυτό που μας φαίνεται πιο αξιόπιστο.
Ενα άλλο ερώτημα που προέκυψε σε μια συζήτηση είναι το εξής:
Μπορεί ο αγιογράφος να διατηρεί το αρχείο της δουλειάς του μόνο για προσωπική του χρήση; Η εικόνα που φτιάχνουμε μας ανήκει σαν πνευματική ιδιοκτησία;
Τι γνώμη έχετε;
ΑπάντησηΔιαγραφήΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ!
Πριν λίγο μας δόθηκε η ευκαιρία και ρωτήσαμε για το θέμα αυτό τον κοινό γνωστό μας, αγαπητό μας +Θεοφιλέστατο Αμβρόσιο (ιστορικό Τέχνης). Μας έδωσε την εξής απάντηση:
Πνευματικά, η Εικόνα ανήκει στην Εκκλησία. Αλλοίμονο στον Αγιογράφο που θα διανοηθεί ότι είναι δικό του έργο...
Νομικά ή μάλλον κοσμικά, τα πράγματα αντιμετωπίζονται βέβαια πολύ διαφορετικά...
Ισχύει το ίδιο και με τα αρχεία- φωτογραφίες των έργων; Θα συμφωνούσατε με την ελεύθερη διάθεση των αρχείων; Πότε είναι θεμιτό να υπάρχουν περιορισμοί;
Διαγραφή
ΑπάντησηΔιαγραφήΌ,τι ισχύει για το πρωτότυπο έργο δεν ισχύει άρα γε για τα όποια αντίγραφα; Τι διαφορά υπάρχει;
Σκέπτομαι πως θα βοηθούσε τους νέους αγιογράφους η διάθεση των αρχείων της δουλειάς των παλαιότερων. Απ΄την άλλη, όμως, μεριά, δεν θα πρέπει να επιτρέπεται άλλου είδους χρήση, αναπαραγωγή κλπ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΔιακρίνω, πάντως, μια άρνηση να βοηθηθούν οι νέοι.
Ίσως, να μπορούσαμε να ανατρέψουμε την κατάσταση, αν ζητούσαμε από συναδέλφους να προσφέρουν σε σχετικά καλά αρχεία, δείγματα της δουλείας τους που θα παρουσιαζόντουσαν πχ στο blog αυτό, η σε κάποιο άλλο κλπ. Υπάρχουν βέβαια κάποια sites με εργασίες αγιογράφων, αλλά η ποιότητα των αρχείων είναι συνήθως χαμηλή.
ΑπάντησηΔιαγραφήΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ!
Συμφωνούμε ασφαλώς με την διάκριση της χρήσης που προτείνετε.
Δεν έχουμε σαφή αντίληψη της άρνησης βοήθειας των νέων.
Πρέπει οπωσδήποτε να ανατραπεί αυτό. Όμως δεν "σκοντάφτει"
στο ότι πρέπει να χρησιμοποιούνται παλαιά πρωτότυπα από τους
μαθητευόμενους νέους Αγιογράφους; Πως μπορούμε να διευθετήσουμε
αυτό το θέμα, χωρίς να βλαφθούν οι νέοι μας, αλλά και χωρίς να στερηθούν
της βοήθειας που οπωσδήποτε οφείλουμε να τους προσφέρουμε;
ΑΛΗΘΩΣ ΑΝΕΣΤΗ!
ΑπάντησηΔιαγραφήΠροτρέπουμε τους νέους να επιλέγουν τα παλαιά θέματα, οπωσδήποτε αλλά η τελική απόφαση είναι δική τους. Πολλές φορές αυτά είναι δυσανάγνωστα. Υπάρχουν σύγχρονα αντίγραφα με υψηλή πιστότητα ως προς το παλιό πρότυπο, που θα μπορούσαν να βοηθήσουν στην κατανόηση και διάκριση των λεπτομερειών.
Θέλω να πω, πως μου φαίνεται απαράδεκτο να μην υπάρχει μια πλήρης βάση δεδομένων προσβάσιμη από όλους και συνεχώς ανανεούμενη που θα αποτελεί σημαντική βοήθεια για τους νέους αγιογράφους και όχι μόνο. Αν, όπως συμφωνήσαμε, το Πνευματικό μέρος της Εικόνας ανήκει στην Εκκλησία, τότε σε καμιά περίπτωση δεν θα πρέπει να μην είναι προσβάσιμο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕμείς συμφωνούμε. Αν δεν υπάρχει κάποια αντίρρηση, ποιό θα είναι το επόμενο βήμα;
ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ!
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτό που θα πρέπει να εξετάσουμε είναι η δυνατότητα να σχεδιαστεί ηλεκτρονικά ένα αρχείο όπου θα μπορεί να γίνεται αναζήτηση με πολλά κριτήρια, πχ όνομα Αγίου -θέμα Εικόνας, καλλιτέχνης αγιογράφος, κλπ. Επίσης τα άτομο , η μάλλον τα άτομα που θα διαχειρίζονται την βάση δεδομένων. Το κόστος - αν υπάρχει - για την συντήρησή του site κλπ.
Αν καλυφθούν αυτές οι προϋποθέσεις, θα προσκληθούν όλοι οι αγιογράφοι να συνδράμουν με φωτογραφίες έργων τους για τον εμπλουτισμό του αρχείου. Αυτό το δεύτερο βήμα είναι εύκολο. Πιστεύω πως αν οι βάσεις είναι σωστές, δεν θα αρνηθεί κανείς να στηρίξει την προσπάθεια. Πέρα από το γεγονός ότι θα υπάρχουν και όλες οι εικόνες παλαιότερων εποχών. Μπορείτε να φανταστείτε το τεράστιο μέγεθος του αρχείου.
Χωρίς βιασύνη αλλά βήμα βήμα όλα γίνονται, με την βοήθεια Του Θεού.
ΑΛΗΘΩΣ ΑΝΕΣΤΗ!
ΑπάντησηΔιαγραφήΒρισκόμαστε ακριβώς στην περίοδο δημιουργίας μιάς νέας ιστοσελίδας.
Ελπίζουμε ότι θα μπορέσουμε να βοηθήσουμε. Για τι χώρο συζητάμε περίπου;
Επίσης, ενδιαφέρεται και κάποιος άλλος για το θέμα αυτό;
Δεν είναι κάτι που μπορεί να γίνει από ένα ή δύο πρόσωπα...
Οπωσδήποτε θα χρειαστούν άτομα με γνώσεις διαχειριστού site. Και ο χώρος θα πρέπει - υποθέτω - να αναβαθμίζεται κάθε τόσο. Νομίζω ότι αρχικά ενδιαφέρει το πρώτο στήσιμο της βάσης δεδομένων, μια σελίδα υπό κατασκευή, που θα συμπληρώνεται σιγά σιγά. Ένας, πχ αλφαβητικός κατάλογος για τα ονόματα των Αγίων, των θεμάτων κλπ, παράλληλα με κατάλογο αγιογράφων όπου θα μπορεί κανείς να δει τις εργασίες του κάθε αγιογράφου. Μια αναζήτηση με πολλά κριτήρια,.... δεν ξέρω πόσο δύσκολο είναι...
ΔιαγραφήΑν γίνει η αρχή, ένα site που θα δηλώνει τον σκοπό και στόχο του, και θα προσκαλεί σε συμμετοχή καιστήριξη, πιστεύω πως θα φθάσει να εκπληρώσει τις υποσχέσεις του.
Θα έχουμε μία απάντηση αύριο, ελπίζουμε...
ΑπάντησηΔιαγραφή
ΑπάντησηΔιαγραφήΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ!
Επειδή ο χρόνος μας (αλλά και τα οικονομικά) όσο πάει και περιορίζονται, βλέπουμε τελικά ότι η κατασκευή μιάς νέας ιστοσελίδας θα είναι, για εμάς τουλάχιστον, ανέφικτη.
Γι' αυτό προτείνουμε τελικά να φιλοξενηθεί ο κατάλογος στο Ιστολόγιο αυτό, το οποίο είναι ήδη έτοιμο και αρκετά γνωστό.
Τί λέτε;
ΑΛΗΘΩΣ ΑΝΕΣΤΗ!
ΔιαγραφήΗ αναφορά μου στην αναγκαιότητα της δημιουργίας μιας βάσης αναζήτησης δεν υπονοούσε, σε καμιά στιγμή, ότι η ευθύνη αυτή αφορά εσάς. ¨Ήδη, ανέφερα πως δεν είναι δουλειά για ένα, δύο άτομα. Κατανοώ οπωσδήποτε την έλλειψη χρόνου και χρημάτων.
Αν θέλετε μια γνώμη, σας λέω πως σημαντικό μέρος είναι μια ελκυστική σχεδίαση της σελίδας, της εμφάνισης δηλ. του καταλόγου, κάτι που δεν γνωρίζω αν μπορεί να εξυπηρετηθεί από τις δυνατότητες του ιστολογίου, πράγμα για το οποίο δεν έχω, βέβαια, καμιά αντίρρηση.
Ίσως, να δούμε το ζήτημα αργότερα, η και πάλι, αν θέλετε, να δοκιμάσετε με το ιστολόγιο. Και στις δύο περιπτώσεις, είμαι πρόθυμος να συμμετέχω με όσες από τις εικόνες μου είναι ανεκτές.
ΑπάντησηΔιαγραφήΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ!
Καλώς. Ας το μελετήσουμε λίγο, χωρίς βιασύνη...
Διαβάσαμε στο μεταξύ κάτι, στα "Έργα Ασκητικά" του Αββά Δωροθέου, το οποίο μας γέννησε ερωτήματα.
Αναφέρει λοιπόν ο Άγιος στην ιστ΄ Διδασκαλία του:
"...Τίς βουλόμενος εἰκόνα γράψαι βασιλικὴν τολμᾷ βάλλειν χρῶμα σαπρὸν ἐν τῇ εἰκόνι καὶ ἀτιμάσαι τὸν βασιλέα καὶ τιμωρηθῆναι; Ἀλλὰ βάλλει πάντα τὰ χρώματα ἔντιμα καὶ λαμπρά, ἄξια τῆς τοῦ βασιλέως εἰκόνος...".
Ζητούμε την βοήθεια όποιου μπορεί να μας διασαφηνίσει τι άρα γε σημαίνει το "χρώμα σαπρόν" και πάλι τι το "χρώματα ἔντιμα"...
ΑΛΗΘΩΣ ΑΝΕΣΤΗ!
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν γνωρίζω το κείμενο, αλλά, δεν φαντάζομαι ότι δεν πρέπει να εκφράζει μια εικαστική αντίληψη για τα χρώματα. Μάλλον, θα πρόκειται για μια μεταφορά, ένα παράδειγμα, σύμφωνα με το οποίο, ο ζωγράφος ενος βασιλικού πίνακα, θα χρησιμοποιήσει τα πιό λαμπρά και πολύτιμα χρώματα για να αποδώσει την αξία του εικονιζομένου προσώπου, και όχι σαπρά, δηλαδή φθηνά και αδύναμα, ξεθωριασμένα.
Διόρθωση:
ΑπάντησηΔιαγραφή".... αλλά, φαντάζομαι ότι δεν πρέπει,,,,,,,,,,,,"
ΑπάντησηΔιαγραφήΕυχαριστούμε πολύ!...
Χαίρετε!
ΑπάντησηΔιαγραφήΌταν ξεκινήσαμε την άσκηση με θέμα τον Άγιο Γεώργιο των Ιωαννίνων, σας είχα ζητήσει να εργαστούμε σε συγκεκριμένες διαστάσεις. Ο λόγος ήταν ότι ακριβώς εκείνο τον καιρό, μου δόθηκε η εντολή να ετοιμάσω μια τοιχογραφία Του Αγίου.
Έτσι, είχα σκεφτεί να δοκιμάσω το αποτέλεσμα της ομαδικής εργασίας στην προσωπική μου δουλειά.
Η Εικόνα είναι σχεδόν έτοιμη και σας την παρουσιάζω, με την ελπίδα ότι ο καθένας θα διαπιστώσει πως το τελικό αποτέλεσμα στηρίχτηκε στις πολύτιμες παρατηρήσεις και παρεμβάσεις σας.
Δεν σας φανέρωσα από την αρχή τον στόχο μου για να σας κάνω αυτή την , ελπίζω ευχάριστη, έκπληξη.
http://www.flickr.com/photos/97781555@N04/9092422064/in/photostream/
ΑπάντησηΔιαγραφήΧαίρετε!
Δόξα τῳ Θεῳ, πάντων ένεκεν!
Η ομαδική εργασία, η "εκκλησιοποίηση της Αγιογραφίας", είναι αυτό που απασχολεί την σκέψη μας όλο και περισσότερο το τελευταίο διάστημα.
Το πραγματικά όμορφο αποτέλεσμα που βλέπουμε, είναι θαυμαστό αποτέλεσμα συνεργασίας και το κυριώτερο, απάρνησης του "εγώ" σε πολύ μεγάλο βαθμό.
Θυμίζουμε ότι στις ψηφοφορίες δεν μπορούσαμε να επιλέξουμε τις δικές μας προτάσεις, αλλά είμασταν υποχρεωμένοι να σεβασθούμε αυτό που πρότεινε η πλειοψηφία και να εργασθούμε επάνω στην εργασία του άλλου στην συνέχεια...
Για τους λόγους αυτούς, θεωρούμε ότι η άσκηση αυτή ήταν η σημαντικώτερη και ωφελιμότερη απ' όσες έχουμε κάνει μέχρι τώρα, όχι τόσο σε εικαστικό, όσο σε πνευματικό επίπεδο και Σας ευχαριστούμε πολύ που μας χαρίσατε αυτήν την θαυμάσια εμπειρία...
Ευχόμαστε καλό καλοκαίρι σε όλους και καλή "αντάμωση" τον Σεπτέμβριο, πρώτα ο Θεός!...
Η ΟΜΟΙΟΤΗΤΑ ΜΕ ΤΟ ΠΡΩΤΟΤΥΠΟ ΚΑΝΕΙ ΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ ΓΗΣΙΑ ΣΤΑ ΜΑΤΙΑ ΤΟΥ ΠΙΣΤΟΥ ΚΑΙ ΑΠΟΔΕΚΤΗ ΑΠΟ ΑΥΤΟΝ
ΑπάντησηΔιαγραφή
ΑπάντησηΔιαγραφήΑναμφισβήτητα!
Άλλωστε αποτελεί και μία από τις βασικές προϋποθέσεις, ώστε η Εικόνα να λειτουργήσει ως "αγωγός Χάριτος"...
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλησπέρα!
Έστω και καθυστερημένα, πρωτίστως να ευχαριστήσω τον κ. Φίλιππο και όλους τους συμμαθητές για την ωραία και ωφέλιμη περίοδο που περάσαμε.
Εύχομαι καλό καλοκαίρι σε όλους!
Η περίοδος αυτή ας είναι μία ευκαιρία ανάπαυλας, αλλά και ανασυγκρότησης, ώστε από Σεπτέμβριο να επανέλθουμε δημιουργικότεροι.
Καλησπέρα με λένε Νίκο,ενδιαφέρομαι να μάθω αγιογραφία, μπορείτε να μου δώσετε μερικές πληροφορίες για τα μαθήματα.σας ευχαριστώ
ΑπάντησηΔιαγραφή
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλησπέρα Νίκο!
Θα στείλεις ένα μήνυμα στο agiografia.allilografia@gmail.com.
Από εκεί θα πάρεις τις πληροφορίες που θέλεις για τα μαθήματα.