᾿Επὶ τῇ ἱερᾷ μνήμῃ τοῦ ῾Αγίου Πατρὸς ἡμῶν
Φωτίου τοῦ Μεγάλου
Πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως
(6η Φεβρουαρίου)
ΔΟΓΜΑ ΚΑΙ ΕΙΚΟΝΑ - ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΚΑΙ ΤΕΧΝΗ
Ο ΜΕΓΑΣ ΦΩΤΙΟΣ ΟΡΙΟΘΕΤΕΙ ΤΗ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ
ΑΠΟ ΤΗΝ ΜΕΤΑΕΙΚΟΝΟΜΑΧΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟ ΩΣ ΤΟΝ 20ό ΑΙΩΝΑ
(Μέρος Θ ́)
...Μεταλάβαινε μια βαθειά παιδεία και Πατερική σοφία,
καθώς πολλές ιδέες του πηγάζουν από τον Παύλο και τον Χρυσόστομο,
τον άγιο Νείλο και τον Γρηγόριο Νύσσης, τον Διονύσιο Αρεοπαγίτη,
τον Πατριάρχη Γερμανό και τον Νικηφόρο τον Ομολογητή.
Πίστευε στην αναγκαιότητα και τη θετική επίδραση της τέχνης
μαζί με τους κλασικούς Καππαδόκες Πατέρες του 4ου αι.,
που διεκήρυσαν ότι "η εικονιστική διακόσμηση των Ναών
έπρεπε να παιδαγωγεί τους πιστούς
με παραστάσεις από την Αγία Γραφή"...
...Ζούσε μέσα του τις αισθητικές παραμέτρους
έτσι όπως τις εννοούσαν οι αρχαίοι κλασσικοί,
που με θαυμασμό μελετούσε, αλλά υπερβαίνοντας
την αισθητική θεώρηση επιμένει ότι τα εκφραστικά μέσα
που χρησιμοποιεί η Εκκλησία και τα αγιαστικά σκεύη
και βέβαια τα εικονίσματα είναι άγια,
μάλλον δε και τίμια και δεδοξασμένα και σεπτά.
Πέρα από το αισθητικό αποτέλεσμα
προέχει το αγιαστικό και διδακτικό στοιχείο...
Φωτίου τοῦ Μεγάλου
Πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως
(6η Φεβρουαρίου)
ΔΟΓΜΑ ΚΑΙ ΕΙΚΟΝΑ - ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΚΑΙ ΤΕΧΝΗ
Ο ΜΕΓΑΣ ΦΩΤΙΟΣ ΟΡΙΟΘΕΤΕΙ ΤΗ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ
ΑΠΟ ΤΗΝ ΜΕΤΑΕΙΚΟΝΟΜΑΧΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟ ΩΣ ΤΟΝ 20ό ΑΙΩΝΑ
(Μέρος Θ ́)
...Μεταλάβαινε μια βαθειά παιδεία και Πατερική σοφία,
καθώς πολλές ιδέες του πηγάζουν από τον Παύλο και τον Χρυσόστομο,
τον άγιο Νείλο και τον Γρηγόριο Νύσσης, τον Διονύσιο Αρεοπαγίτη,
τον Πατριάρχη Γερμανό και τον Νικηφόρο τον Ομολογητή.
Πίστευε στην αναγκαιότητα και τη θετική επίδραση της τέχνης
μαζί με τους κλασικούς Καππαδόκες Πατέρες του 4ου αι.,
που διεκήρυσαν ότι "η εικονιστική διακόσμηση των Ναών
έπρεπε να παιδαγωγεί τους πιστούς
με παραστάσεις από την Αγία Γραφή"...
...Ζούσε μέσα του τις αισθητικές παραμέτρους
έτσι όπως τις εννοούσαν οι αρχαίοι κλασσικοί,
που με θαυμασμό μελετούσε, αλλά υπερβαίνοντας
την αισθητική θεώρηση επιμένει ότι τα εκφραστικά μέσα
που χρησιμοποιεί η Εκκλησία και τα αγιαστικά σκεύη
και βέβαια τα εικονίσματα είναι άγια,
μάλλον δε και τίμια και δεδοξασμένα και σεπτά.
Πέρα από το αισθητικό αποτέλεσμα
προέχει το αγιαστικό και διδακτικό στοιχείο...
Από το βιβλίο
ΜΕΤΑΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ
Αθανασίου Παλιούρα
--
ΜΕΤΑΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ
Αθανασίου Παλιούρα
--
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου