--
Ερμηνεία της Θείας Λειτουργίας (12)
Θεία Κοινωνία
Σε λίγο ο λειτουργός θα κοινωνήσει ο ίδιος και θα προσκαλέσει και τους πιστούς
στα θεία Μυστήρια. Επειδή όμως δεν επιτρέπεται σε όλους ανεξαίρετα
η θεία Μετάληψη, ο ιερέας, υψώνοντας τον ζωοποιό Άρτο και δείχνοντάς Τον,
εκφωνεί: «Τα άγια τοις αγίοις». Είναι σαν να λέει: «Να ο Άρτος της ζωής!
Τον βλέπετε. Λοιπόν, τρέξτε να τον μεταλάβετε.
Όχι όμως όλοι, αλλά όποιος είναι άγιος.
Γιατί τα άγια επιτρέπονται μόνο στους αγίους».
Αγίους εδώ εννοεί όχι μόνο εκείνους που έφτασαν στην τελειότητα της αρετής,
αλλά κι εκείνους που αγωνίζονται να φτάσουν σ’ αυτήν, έστω κι αν ακόμα υστερούν.
Για αυτό οι χριστιανοί, αν δεν πέφτουν σε θανάσιμα αμαρτήματα που
τους εμποδίζουν από το Χριστό και τους νεκρώνουν πνευματικά,
δεν έχουν κανένα εμπόδιο να κοινωνούν.
Άλλωστε η θεία Λειτουργία γίνεται για να κοινωνούν οι πιστοί.
Όπως λέει ο Μέγας Βασίλειος, «το να κοινωνεί κανείς και να μεταλαμβάνει
κάθε μέρα το άγιο σώμα και αίμα του Χριστού, είναι καλό και ωφέλιμο».
Η συχνή θεία Κοινωνία, όμως, προϋποθέτει τον συνεχή πνευματικό αγώνα
και την κατάλληλη προετοιμασία (νήψη-προσευχή, μετάνοια-εξομολόγηση κ.λπ.).
Στην εκφώνηση του ιερέα, «Τα άγια τοις αγίοις», οι πιστοί αποκρίνονται δυνατά:
«Εις άγιος, εις Κύριος, Ιησούς Χριστός, εις δόξαν Θεού Πατρός».
Γιατί κανείς δεν έχει την αγιότητα από μόνος του, ούτε είναι και κατόρθωμα
της ανθρώπινης αρετής, αλλά, όλοι από τον Χριστό την αντλούν.
Και όπως, αν κάτω από τον ήλιο τοποθετηθούν πολλοί καθρέφτες,
όλοι ακτινοβολούν, και νομίζεις ότι βλέπεις πολλούς ήλιους,
ενώ στην πραγματικότητα ένας είναι ο ήλιος που αστράφτει σε όλους
τους καθρέφτες, έτσι και ο μόνος Άγιος, ο Χριστός, καθώς διαχέεται
με τη μετάληψη μέσα στους πιστούς, φαίνεται σε πολλές ψυχές
και παρουσιάζει πολλούς ως αγίους.
Αυτός όμως είναι ο ένας και μοναδικός Άγιος.
Συνεχίζεται…
--
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου