+++
Η ΑΓΙΑ ΕΥΔΟΚΙΑ, Η ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ
...Ὁ δὲ ἀοίδιμος Δοσίθεος λέγει, ὅτι ἐλθοῦσα εἰς Κωνσταντινούπολιν ἡ Ὁσία νέα Μελάνη ἐλάλησε πλεῖσα ὅσα εἰς τὴν Εὐδοκίαν πρὸς ἔλεος τῶν Ἁγίων Τόπων τῆς Ἱερουσαλήμ· ὅθεν ἠγαπήθη παρὰ τῆς Εὐδοκίας, καὶ εἶχεν αὐτὴν ὡς τροφόν. Ἐκ τούτων λοιπὸν παρακινηθεῖσα ἡ Εὐδοκία μετέβη εἰς τὰ Ἱεροσόλυμα, ὅπου ὑπάρχουσι τὰ σεβάσμια προσκυνήματα, ὡς διηγεῖται ὁ Σωκράτης εἰς τὸ ἕβδομον βιβλίον τῆς ἱστορίας του, καὶ διέτριψεν ἐκεῖ ἓν ἔτος, ὡς λέγει ὁ Εὐάγριος, κτίσασα Λαύραν καὶ γυναικεῖα Μοναστήρια. Ἀλλὰ καὶ τὰ τείχη τῆς Ἱερουσαλὴμ ἀνεκαίνισε, διὸ καὶ ἐπληρώθη ἐπ’ αὐτὴν ἡ προφητεία τοῦ βασιλέως Δαβὶδ ἡ φάσκουσα «Ἀγάθυνον, Κύριε, ἐν τῇ εὐδοκίᾳ σου τὴν Σιὼν καὶ οἰκοδομηθήτω τὰ τείχη Ἱερουσαλήμ». Ἔκτισε δὲ καὶ Ναὸν τοῦ Πρωτομάρτυρος Στεφάνου, μακρὰν τῶν Ἱεροσολύμων ἓν στάδιον· ταῦτα δὲ ἐποίησεν ἡ Εὐδοκία μετὰ τὸν θάνατον τοῦ Θεοδοσίου, ὅτε ἐβασίλευσεν ὁ Μαρκιανός, καθότι τότε ἐπανῆλθεν εἰς τὰ Ἱεροσόλυμα καὶ ἔμεινεν ἐκεῖ μέχρι τέλους τῆς ζωῆς της, ὡς ἱστορεῖ ὁ Εὐάγριος εἰς τὸ πρῶτον βιβλίον τῆς ἱστορίας του (ὅρα σελ. 310 τῆς Δωδεκαβίβλου).
Καίτοι δὲ αὐτή, ἀπατηθεῖσα ὑπὸ τοῦ Μονοφυσίτου Θεοδοσίου, ἔπεσεν εἰς τὴν αἵρεσιν τῶν Μονοφυσιτῶν, ἀφοῦ ὅμως ἔμαθεν ὅτι ἐφονεύθη ὁ γαμβρός της Ὀλύμβριος καὶ ὅτι τὰ τέκνα του καὶ ἡ θυγάτηρ της Πλακιδία ἀπήχθησαν αἰχμάλωτοι εἰς Καρθαγένην ὑπὸ τοῦ Γιζερίχου, εἶπε προσφυῶς ἐκεῖνο τὸ δαβιτικόν· «Ἡ παιδεία σου αὐτή με διδάξει», ἤτοι θέλει μὲ σωφρονίσει, καὶ οὕτως ἔστειλεν εἰς τὸν Συμεὼν τὸν Στυλίτην, ἐρωτῶσα ποῖον εἶναι τὸ ὀρθόδοξον φρόνημα. Ἐκείνου δὲ μηνύσαντος εἰς αὐτὴν ὅτι αὐτόθι ἔχεις τὸν μέγαν Εὐθύμιον καὶ ἐμὲ μὴ ἐρωτᾷς, κατήχησεν αὐτὴν ὁ Εὐθύμιος καὶ διώρθωσεν, ὡς μαρτυρεῖ ὁ Κύριλλος ὁ τοῦ Εὐθυμίου μαθητής. (Βλέπε σελ. 393 τῆς Δωδεκαβίβλου).
+++
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου