* * *

* * *
* * *

Translation



ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ:







ΑΡΧΕΙΟΘΗΚΗ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΣΤΟ ΚΑΤΩ ΜΕΡΟΣ ΤΗΣ ΣΕΛΙΔΟΣ


Παρασκευή, 10 Μαΐου 2013

ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΑΝΑΣΤΑΣΕΩΣ

+++


Ο ΚΥΠΡΙΟΣ ΜΑΘΗΤΗΣ ΤΟΥ Φ. ΚΟΝΤΟΓΛΟΥ
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΥ
ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΑΝΑΣΤΑΣΕΩΣ

 
Ο Φώτης Κόντογλου με μαθητή του

Μαθητής του Μικρασιάτη Φώτη Κόντογλου είναι ο Κύπριος αγιογράφος Γιώργος Γεωργίου. Αν και 72 χρονών σήμερα (2012) συνεχίζει απτόητος να διακονεί την ιερή τέχνη της βυζαντινής αγιογραφίας, πιστός στα όσα τον δίδαξε ο κορυφαίος του δάσκαλος. Μιλήσαμε μαζί του το πρωί της Μεγάλης Τρίτης, ενώ βρισκόταν πάνω σε σκαλωσιά για την αγιογράφηση της Εκκλησίας της Παναγίας Χρυσαϊφυλιώτισσας , στην Αγία Φύλλα Λεμεσού.

Ο Ιερός Ναός της Παναγίας Χρυσαϊφυλιώτισσας

Ο κ. Γεωργίου εργάστηκε στην Αθήνα σε πολλούς ναούς με τον Φώτη Κόντογλου, για τον οποίο τονίζει ότι «αναβίωσε την βυζαντινή τέχνη και έκανε μεγάλο αγώνα για να επικρατήσει το Ορθόδοξο ήθος στην Ελλάδας σε πολλούς τομείς, διότι η Ελλάδα την εποχή εκείνη έβαινε προς τον προτεσταντισμό».

Ο Κύπριος Αγιογράφος έχει ένα ξεχωριστό προνόμιο. Βρέθηκε , σταλμένος από τον δάσκαλο του στην Κωνσταντινούπολη και εργάστηκε μαζί με την ομάδα των Αμερικανών συντηρητών, που έκαναν τους πρώτους καθαρισμούς στη Μονή της Χώρας στην Κωνσταντινούπολη, όταν το τουρκικό κράτος αποφάσισε να την μετατρέψει από τζαμί σε μουσείο. Εκεί έμεινε έκθαμβος ατενίζοντας για πρώτη φορά τον εικονογραφικό πλούτο και ιδιαίτερα την τοιχογραφία με την «Εις Άδου Κάθοδον».

Η Ανάστασις
Τοιχογραφία στην Μονὴ της Χώρας

«Όταν εμείς», μας είπε, «στην βυζαντινή τέχνη κάνουμε μία Eικόνα της Ανάστασης δεν την κάνουμε όπως στην Δύση, που παρουσιάζει τον Χριστό με σημαίες και λάβαρα έξω από το κενό μνημείο. Στη βυζαντινή τέχνη οι αγιογράφοι προσπαθούμε να ακολουθούμε πιστά το δόγμα της Ορθόδοξης Εκκλησίας, το οποίο θέλει τον Χριστό να έρχεται στον κόσμο με απώτερο σκοπό να σώσει την ανθρωπότητα.
Αυτή είναι η μεγάλη σημασία της Αναστάσεως του Χριστού και κατ΄ακρίβεια είναι η "Εις Άδου Κάθοδος"», σημειώνει και τονίζει:
«Η Eικόνα αυτή καθιερώθηκε από τις Οικουμενικές Συνόδους. Είναι αυτές, που καθόρισαν στους Aγιογράφους πώς να κινούνται αγιογραφικά. Η τελευταία από αυτές τις Συνόδους ήταν η 7η, αλλά και από πριν από τον 8ο αιώνα οι Οικουμενικές Σύνοδοι είχαν καθορίσει πως θα πρέπει να ιστορούνται τα θέματα αυτά».

Οι Άγιοι Μάρτυρες Κυπριανός και Ιουστίνα.
Εφέστιος Εικόνα της ομώνυμης Ιεράς Μονής στην Φυλή Αττικής.

ειρ και δέησις Γεωργίου του Κυπρίου μετά των γονέων και αδελφών αυτού"
αϡξα΄ (1961) 


  Στην Κύπρο η πρώτη εργασία του κ. Γεωργίου ήταν οι φορητές Εικόνες στην Παναγία Παλλουριώτισσα. Επίσης έχει αγιογραφήσει μεταξύ άλλων Ναών τον Απόστολο Ανδρέα και τον Άγιο Νεκτάριο στο Πλατύ της Αγλαντζιάς και τον Άγιο Νικόλαο στην Έγκωμη.



Ο τρούλος στον Ιερό Ναό της Παναγίας Χρυσαϊφυλιώτισσας

Πολύ αξιόλογες απεικονίσεις της Ανάστασης υπάρχουν στο Άγιο ΄Ορος όπου ξεχωρίζουν οι τοιχογραφίες του Εμμανουήλ Πανσέληνου, ενώ στην Κύπρο από τις παλιές και ιστορικές ξεχωρίζει την «Εις Άδου Κάθοδο» στον Άρακα, στην Ασίνου και στον Άγιο Νικόλαο της Στέγης. 

 Η Ανάστασις
Τοιχογραφία Εμμανουήλ Πανσέληνου


Απόσπασμα άρθρου
από την Πύλη
Εκκλησιαστικών Ειδήσεων
ΑΜΕΝ.gr  

 
+++

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου