* *** *

*  ***  *


ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ:





Τρίτη 13 Μαρτίου 2012

ΕΙΚΟΝΟΛΟΓΙΚΟΣ ΔΙΑΛΟΓΟΣ (Μάρτιος 2012)

+++


Εν τελει άνοιξε! Μάλλον διαδικτυακός δάκτυλος! Μέχρι να αναρτήσω τα δικά μου σχόλια, μπορειτε οι υπόλοιποι να καταγραψετε ποιός ήταν ο βασικός προβληματισμός σας (αν υπήρξε) όταν επιχειρήσατε το σχεδιασμό των ποδιών;


+++

190 σχόλια:

  1. Καλησπέρα!

    Μάλλον έχουμε πολλά σχόλια. Γι' αυτό αλλάζουμε ανάρτηση.
    Ελπίζω ότι δεν θα δημιουργηθούν προβλήματα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Σχεδιάζοντας τα πόδια https://picasaweb.google.com/lh/photo/8vWciOlDochpbJOR7bMYgNMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink παρατηρούμε ότι:

    Το μήκος του ποδιού από το γόνατο μέχρι τον αστράγαλο είναι περίπου όσο δύο πέλματα . Το φαρδύτερο μέρος της γάμπας είναι διπλού φάρδους εκείνου των αστραγάλων. Η μπροστινή γραμμή σχεδίασης της κνήμης είναι μάλλον ευθεία ενώ η πίσω (γάμπα) σχηματίζει δύο αντίστροφες καμπύλες, τη πρώτη εντονώτερη από τη δεύτερη.

    Το ύψος της περιοχής του γονάτου φτάνει το μισό πέλμα.

    Το πέλμα έχει το μήκος του προσώπου.Είναι παχύτερο προς τον αστράγαλο (στην αγιογραφία μάλιστα τονίζεται αυτό το φάρδος ακόμα περισσότερο) και λεπταίνει προχωρώντας προς τα δάχτυλα. Αυτά καταλαμβάνουν το 1/3 του πέλματος. Η βάση , όπως και η άκρη τους ακολουθεί καμπύλο άξονα. Το δεύτερο δάχτυλο του ποδιού είναι μεγαλύτερο των υπολοίπων ενώ το τελευταίο είναι και το μικρότερο..

    Το παιδικό πέλμα τέλος είναι περισσότερο διογκωμένο από εκείνο των ενηλίκων.

    Με βάση τα ανωτέρω σχολιάζω σύντομα:

    ΦΜ: μπροστινή κνήμη κοντύτερη της δεξιάς, το μικρό δάχτυλο μεγαλύτερο του πρώτου, διαφορεετικά μεγέθη πέλματος.
    Θεοδώρα: Συνήθως διαγράφονται τα τρία και όχι τα τέσσερα δάχτυλα (αριστερό πόδι), το μικρό δάχτυλο μεγαλύτερο του πρώτου στο δεξί (αν βλέπω καλά!)
    ΜγΓ.: Αριστερή κνήμη και πέλμα μικρότερα του κανονικού. Το πέλμα με τα δάχτυλα του αριστερού ποδιού είναι σε τελείως ευθεία τη στιγμή που η κλίση τους προς το έδαφος είναι εντονώτερη (υπό μεγαλύτερη γωνία) δίνοντας την αίσθηση ότι δεν σηκώνεται στ αλήθεια το βάρος των σωμάτων. Το τρίτο δάχτυλο είναι του ιδίου μεγέθους με το δεύτερο.
    Μαρία: Λάθος το πάχος των αστραγάλων (χρειάζεται να περιοριστούν στο μισό της γάμπας), δεν είναι ίσα τα δύο πέλματα, ενώ το δεξί πρέπει να φαρδύνει από τα δάχτυλα και προς τον αστράγαλο.
    ΜγΕ: κοντό το μήκος της κνήμης, άνισα πέλματα, λεπτώτερο το τμήμα των δακτύλων. Βρίσκω και σε μεγαλύτερη φωνία κλίσης των ποδιών σε σχέση με το πρωτότυπο, πράγμα που θα μπορούσε να γίνει, αλλά τροποποιώντας τις κλίσεις και των υπολοίπων μερών του σώματος (βλ. PDF για την ισορροπία σώματος).
    Α.Π.: Λίγο φαρδύτρη τη δεξιά γάμπα
    Εμμ.: Λίγο μακρύτερες τις κνήμες
    ΑπάντησηΔιαγραφή

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Καλημέρα και καλή Σαρακοστή!

    Με την ευκαιρία των ασκήσεων πουν κάνουμε για τα πόδια ίσως θα έπρεπε σύντομα και πολύ επιγραμματικά να αναφερθούμε στους άξονες του σώματος σε σχέση με την ισορροπία του.
    Κάθε μορφή κάθεται ή κινείται πάνω σε έναν άξονα ισορροπίας, ο οποίος προσδιορίζει και την κατεύθυνση της βαρύτητας του σώματος. Το κέντρο βαρύτητας της μορφής βρίσκεται σε σημείο της λεκάνης, ανάμεσα στα δύο πόδια και η κατεύθυνση της βαρύτητας του σώματος ξεκινά από το κέντρο αυτό και προχωρά κάθετα προς τα κάτω και σε γωνία 90 μοιρών από το έδαφος.
    Για να έχει ισορροπία το σώμα θα πρέπει ο άξονας κατεύθυνσης της βαρύτητας να βρίσκεται ανάμεσα στα πόδια (τα 2 σημεία πρόσφυσης), αλλιώς η μορφή θα έχει στάση ανισορροπίας και θα πρέπει κάπου να στηριχθεί.
    Με την ίδια έννοια, όταν η μορφή κλίνει, σκύβει, γονατίζει κλπ προς μία κατεύθυνση θα πρέπει να ισορροπήσει τους πλάγιους αυτούς άξονες με ισάριθμους αντίστοιχα προς την αντίθετη φορά και κλίση.

    Βλ.:

    https://picasaweb.google.com/lh/photo/_eRxqSwCfbgJrk351ZYScNMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink

    και

    http://hsir.org/p/spu

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Καλησπέρα!

    Ευχαριστούμε πολύ για τις σωστές και έμπειρες παρατηρήσεις Σας.
    Επίσης για τα σπουδαία περί ισορροπίας σώματος, που μας κοινοποιήσατε.
    Μία ερώτηση που μας γεννήθηκε είναι το αν τα σώματα στην Ορθόδοξη Αγιογραφία
    έχουν (ζωγραφίζονται με) φυσικό βάρος.
    Όποιος γνωρίζει κάτι επάνω σ' αυτό, παρακαλούμε πολύ να το καταθέσει.

    Ευχ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Η στατικότητα των μορφων στην Ορθόδοξη Εικόνα δεν αφήνει πολλά περιθώρια για να φανεί το σωματικό βάρος. Οι σπουδαιότερες συνθέσεις από τις οποίες προκύπτει το αβαρές των μορφών είναι οι συνθέσεις της Παναγίας βρεφοκρατούσας και η στάση Του Σώματος Του Χριστού στην Σταύρωση. Εδώ, ενώ στις δυτικότροπες συνθέσεις, η κλίση των χειρών είναι προς τα πάνω για να δηλώνεται το βάρος του σώματος, στην Ορθόδοξη σύνθεση τα χέρια είναι οριζόντια για να δηλωθεί η εκούσια Παράδοση στο θέλημα Του Πατρός.
    Οπωσδήποτε ισχύουν οι κανόνες ισορροπίας που η αγαπητή Αθ.Π. κατέθεσε.
    Ένα ερώτημα σχετικά με τα πολύτιμα σχόλια της Αθ.Π. :
    Οι διαφορές μεγεθών στα πόδια, δεν απορρέουν από την προοπτική;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Τα περι κεντρου βαρους των μορφων παρεθεσα περισσοτερο σε σχεση με την ισορροπια στη σταση των. Μπορουμε να παρατηρησουμε λογου χαριν τις τελευταιες επτα εικονες στο αλμπουμ https://picasaweb.google.com/pappa.athina/Diafora?authuser=0&feat=directlink. Εχουν κινησεις ή στασεις που θελουν προσοχη, κάποιες ομως δεν τα καταφερνουν στην ισορροπια αυτη.

    Στην ερώτηση σας για την προοπτικη, νομιζω, παρατηρωντας τα πρωτυπα, οτι αυτη αφορα μαλλον την ιεραρχιση των μορφων στη συνθεση παρα τη κλασσικα ζωγραφικη προοπτικη. Μπορει ομως, να παρατηρησα λαθος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Καλημέρα!

    Το κείμενο που επισυνάπτουμε, μας δίνει μία ιδέα του πως μπορούμε
    να σχηματοποιήσουμε και κατόπιν να σχεδιάσουμε τα φορέματα κλπ. στοιχεία
    της Εικόνας του αγ. Χριστοφόρου:

    http://www.scribd.com/doc/85576421

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Δεν κατάλαβα την απάντηση της αγαπητής Αθ.Π. και επανέρχομαι:

    Μάλλον δεν έγινα κατανοητός. Η ερώτησή μου αφορούσε τις παρατηρήσεις σας στις ασκήσεις των ποδιών, αυτές που επισημαίνουν άνισα μήκη. Και το ερώτημα μου είναι, αν η προοπτική επιβάλλει να έχουμε άνισα μήκη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Με συγχωρειτε για το...ακαταλαβιστικο! Οχι δεν ισχυει κατι τετοιο περι προοπτικης. Ορισμενες φορες οπτκκα και μονο, οταν το ενα πελμα προβαλλει κατα τα 3/4 και το δευτερο προφιλ μοιαζει το ενα μικροτερο τλυ αλλου λογω...ογκου. Η προοπτικη με την εννοια της αλλαγης κλιμακας σε μορφες που βρισκονται στο ιδιο η αλλο επιπεδο ισχυει μονο για να τονισει καποια προσωπα εναντι αλλων. (βλ. Βαπτιση, Αγ.Δημητριο κλπ). Δεν εχει να κανει με τη προοπτικη του χώρου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Μπορούμε τώρα, η και μετά το τέλος της άσκησης, αν θέλετε, να σχολιάσουμε την παρακάτω Εικόνα, με ζητούμενο την ύπαρξη η όχι προοπτικής στην εικονογραφία. Επειδή συνδέεται με την άσκηση μας και τις παρατηρήσεις σας για τα πόδια ίσως μπορούμε να ξεδιαλύνουμε μια για πάντα το θέμα αυτό. Έχουμε όλοι ακούσει τον ισχυρισμό ότι δεν υπάρχει προοπτική στις Εικόνες.

    http://www.flickr.com/photos/72204189@N05/6841612200/in/photostream/lightbox/

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Χαίρετε!
    Βοήθειά μας ο Τίμιος Σταυρός!

    Στην Εικόνα που αναρτήσατε είδαμε, κατόπιν μετρήσεων, ότι υπάρχει ασφαλώς προοπτική.
    Δεν είναι όμως φυσικώς "δεσπόζουσα", αλλά ιεραρχικώς "υπηρετούσα", αν μπορούμε να την χαρακτηρίσουμε έτσι...

    Ευχ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Ο Τίμιος Σταυρός, η στενὴ πύλη καὶ τεθλιμμένη ὁδὸς ἡ ἀπάγουσα εἰς τὴν ζωήν, βοήθειά μας.

    Συμφωνώ με τον χαρακτηρισμό που, επίσης, προσδίδεται σε κάθε στοιχείο της αγιογραφίας. Δεν νομίζω ότι χρειάζονται ειδικές μετρήσεις. Με λίγη παρατήρηση, σ’αυτήν η σε κάθε άλλη Εικόνα, θα διακρίνουμε στοιχεία προοπτικού σχεδίου. Η προοπτική, λοιπόν, είναι σε χρήση στην εικόνα , χωρίς να επιβάλλεται. Ακριβώς στο ίδιο μέτρο που διακριτικά υπονοείται μια κατεύθυνση του φωτός. Η φυσική πραγματικότητα είναι παρούσα αλλά κυριαρχεί η Πνευματική Παρουσία.

    Καλό είναι για τους συμμαθητές να είναι σε θέση να διακρίνουν τα παραπάνω και για τον λόγο αυτό αν υπάρχουν απορίες ας τις συζητήσουμε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Καλημερα σε ολους. Η υπαρξη αυτου του τυπου της προοπτικής σαφώς αναγνωριζεται, γι αυτο μιλησαμε για " ιεράρχιση μορφών". Εκείνη όμως της κλασσικης ζωγραφικης, οπου προσδιδεται η αισθηση του βαθους σχεδιάζοντας τα σε πρωτο πλανο αντικειμενα σε μεγαλυτερη κλιμακα απο τα δευτερα, δεν ακολουθειται. Υπο αυτο το σκεπτικο εγιναν και οι παρατηρησεις στο σχεδιασμο των ποδιων. Νομίζω λοιπον οτι συμφωνουμε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Αγαπητή Αθ.Π., αναφερόμαστε στην κλασσική προοπτική και όχι μόνο σε διαφορές κλίμακας. Είναι η κλασσική προοπτική που συναντάμε και στις Εικόνες, όχι με την αυστηρότητα και συνέπεια των κλασσικών σχεδίων, αλλά, με οριακή χρήση και μόνο όπου αυτή κρίνεται απαραίτητη. Πολύ συνοπτικά μπορούμε να πούμε ότι οι διαφορές κλίμακας χρησιμοποιούνται μόνο για να ιεραρχήσουν τα Πρόσωπα (όπως πολύ σωστά λέτε) και επομένως δεν ορίζουν τον χώρο. Τα ίδια , όμως τα Πρόσωπα, σχεδιάζονται με διακριτική προοπτική, ανάλογα με την τοποθέτησή τους προς τον θεατή. Το ίδιο μπορεί να συμβαίνει και στα κτίρια και στα βουνά κλπ.

    Στην άσκησή μας η στάση Του Αγίου Χριστοφόρου δικαιολογεί σε κάποιο βαθμό, άνισα μήκη ποδιών, εξ΄ αιτίας της κλασσικής προοπτικής

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Λυπαμαι που δεν μπορω να εντοπισω αυτο που μοιαζει οι υπολοιποι να παρατηρειτε ευκολα στη συγκεκριμμενη εικονα που αναρτηθηκε. Δεν βλεπω τετοιου ειδους προοπτικη. Αντιθετα το εσωτερικο χερι του Πιλατου μου μοιαζει (παντα με το ματι, γιατι χαρακα δε πηρα), μεγαλυτερο του εξωτερικού. Ακομα και το σηκωμενο χερι στο βαθος του πληθους μου φαινεται ισομεγεθες με το μπροστινα. Δε ξερω τι να πω. Προβληματιζομαι!....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Ξανακοιτωντας και ξανακοιτωντας επικεντρωσα στα μηκη της κνημης του στρατιωτη (αν αυτα εννοειτε), αφου εκεινα του Πιλατου δεν εχουν την ιδια γωνια θεασης. Εκει πραγματι υπαρχει διαφορα. Ψαχνομουνα μαλλον στις παλαμες και τα πελματα λογω της ασκησης γι αυτο δεν καταλαβαινα τι εννοουσατε. Με συγχωρειτε, εχετε δικιο σε αυτο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Πιο σημαντικό από το ποιος έχει δίκιο είναι να μπορούμε να βλέπουμε με τον ίδιο τρόπο . Ας ρίξουμε μια ματιά και πάλι στην Εικόνα με τις σημειώσεις που έκανα, και, ίσως, διακρίνουμε μερικές ακόμα περιοχές προοπτικής. Το ίδιο συμβαίνει στις περισσότερες Εικόνες και θα μπορούσαμε , να εξετάζουμε με τα ίδια κριτήρια, όποια Εικόνα βλέπουμε, ως προς την προοπτική δηλ. Με τον τρόπο αυτό , σιγά σιγά, θα εντοπίζουμε τα σημεία με προοπτική και θα εμπλουτίσουμε την αντίληψή μας για το αγιογραφικό σχέδιο.




    http://www.flickr.com/photos/72204189@N05/6996952365/in/photostream/lightbox/

    http://www.flickr.com/photos/72204189@N05/6996954791/in/photostream/

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Καλημέρα!

    Ευχαριστούμε για την πολύτιμη βοήθειά Σας στον να διακρίνουμε την "κρυμμένη" προοπτική των Εικόνων.
    Συμφωνούμε στο ότι "το πιό σημαντικό είναι να μπορούμε να βλέπουμε με τον ίδιο τρόπο".
    Καλή συνέχεια λοιπόν, σ' αυτόν τον αγώνα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Πολύ διαφωτιστική όσο και σημαντική η παρατήρησή σας, αγαπητέ κ. Φ.Μ. Καλά κάνατε και επιμένατε! Σε σχέση τώρα με τη συνέχεια της άσκησής μας θα ήθελα να σημειώσω ότι προσωπικά δε με βοηθάει ιδιαίτερα η κατ΄ αρχάς σχηματοποίηση του σχεδίου με αναγωγή σε γεωμετρικά σχήματα, όταν ΔΕΝ ΑΝΤΙΓΡΑΦΩ αλλά σχεδιάζω ελεύθερα. Επειδή εδώ επιχειρούμε νομίζω τον ελεύθερο σχεδιασμό -άσχετα αν το κάνουμε περισσότερο υπό την έννοια ότι έτσι θα βοηθηθούμε και στη σωστή αντιγραφή των προτύπων- θα ήταν ίσως πιο χρήσιμο να "κτίσουμε" τον ήδη διαμορφωμένο άξονα- σκελετό του Αγ.Χριστοφόρου. Το λέω αυτό, επειδή η διαμόρφωση της πτυχολογίας είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τους παράγοντες ΦΩΣ και ΑΝΑΤΟΜΙΑ σώματος. Συχνά εξ άλλου και κατά την αντιγραφή των εικόνων η κακή εκτύπωση δυσκολεύει στο να διακρίνουμε καλά τη πτυχολογία των ενδυμάτων. Δεν θα πρέπει στη περίπτωση αυτή να ξέρουμε να κινηθούμε από μόνοι μας;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Αρχίσαμε να αντιγράφουμε την Εικόνα του αγ. Χριστοφόρου. Στην πορεία βεβαίως (και καλώς) έγιναν διάφορες "παρενθέσεις", όπου μπορέσαμε να εμπλουτίσουμε τις γνώσεις μας όχι λίγο.

    Επειδή όμως στο μάθημα παρακολουθούν, αλλά και συμμετέχουν και αρχάριοι, "ων πρώτος ειμί εγώ", θα παρακαλούσαμε να παραμείνουμε έως τέλους της ασκήσεως στα όρια του σωστού τρόπου ΑΝΤΙΓΡΑΦΗΣ (στην "στοργική αγκαλιά της"), ο οποίος δεν μας στερεί καθόλου την "ελευθερία" μας, αλλά μάλλον μας βοηθάει να την αποκτήσουμε πραγματικά, όπως μέχρι τώρα βλέπουμε να γίνεται σιγά σιγά.
    Αλλά δεν επιμένουμε· όπως αποφασίσετε...

    Σε επόμενη ευκαιρία πάντως, όπως μας έχει ήδη ζητηθεί, θα μπορέσουμε ίσως να επιχειρήσουμε (αν και το βλέπουμε αρκετά πρόωρο και γι αυτό ριψοκίνδυνο) να δούμε με ποιούς όρους και κανόνες είναι δυνατόν να "χτίσουμε" μία σύνθεση, για την οποία (δυστυχώς) δεν διαθέτουμε πρωτότυπο...

    Ευχ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. Δόξα τω Θεώ, αρχίσαμε:

    http://farm7.staticflickr.com/6238/6858954470_597cb128d5_b.jpg

    "Πατήσαμε" επάνω στην άσκηση μερικής σχηματοποίησης, η οποία είχε προηγηθή.
    Ελπίζουμε σύντομα να ολοκληρώσουμε...

    Ευχ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. Χαίρετε! Τα φορέματα του Αγ. Χριστοφόρου:

    http://www.flickr.com/photos/49293535@N06/6859230646/sizes/l/in/photostream/

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. 2o βήμα:

    http://farm7.staticflickr.com/6225/7005463395_df4bf72bfd_b.jpg

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. Καλησπέρα!

    Με ταλαιπώρησε μία ίωση, αλλά τώρα είμαι καλύτερα και στέλνω ότι μπόρεσα να κάνω:

    http://hsir.org/p/ei

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  25. Περαστικά! Η μέχρι τώρα προσπάθεια σου είναι ενθαρρυντική.
    Ευχόμαστε να γίνης τελείως καλά και να την ολοκληρώσεις,
    εφ' όσον "ο υπομείνας ΕΙΣ ΤΕΛΟΣ, ούτος σωθήσεται"...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  26. Η άσκησή μου:


    http://www.flickr.com/photos/72204189@N05/7008176947/in/photostream/lightbox/

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  27. Καλησπέρα.
    Με συγχωρείτε για την απουσία μου.
    Η άσκησή μου:
    http://flic.kr/p/bFno7c

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  28. Καλησπέρα!
    Η άσκησή μου ολοκληρωμένη:

    http://farm8.staticflickr.com/7258/6863103590_6948916e17_b.jpg

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  29. Καλησπέρα και θερμές ευχές για ...περαστικά στον Εμμανουήλ. Αυτή η γρίπη επισκέφθηκε τα περισσότερα σπιτικά εφέτος. Χρειάζεται υπομονή....
    Στέλνω και τη δική μου άσκηση, λοιπόν
    https://picasaweb.google.com/lh/photo/m68e-65DsyhbNanI5VsT-tMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  30. Συγνώμη για την καθυστέρηση της ενημέρωσής σας, αλλά ένα πρόβλημα υγείας θα με κρατήσει εκτός του μαθήματος. Παρακαλώ συνεχίστε χωρίς εμένα και συγχωρέστε με για την απουσία μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  31. Συγγνώμη για την καθυστέρηση

    http://hsir.org/p/wu

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  32. Έτσι, με την άσκηση της αγαπητής Θεοδώρας ολοκληρώσαμε και αυτό το μέρος της άσκησής μας.
    Ευχόμαστε περαστικά στην αδ. Μαρία και ελπίζουμε σύντομα να είναι πάλι, καλά, κοντά μας.

    Οι μέχρι τώρα ασκήσεις μας:

    http://www.flickr.com/photos/49293535@N06/7017890701/sizes/l/in/photostream/

    Παρακαλούμε την Αθ.Π. να πάρει την "σκυτάλη"...

    Ευχ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  33. Καλησπέρα!

    Ευχαριστώ για τις ευχές σας. Έπιασαν τόπο!
    Ελπίζω να γίνει το ίδιο και για την Μαρία.
    Έχω αναρρώσει πλήρως και προσεχώς θα καταθέσω ολοκληρωμένο το σχέδιο.

    Και πάλι σας ευχαριστώ πολύ!
    Καλή συνέχεια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  34. Χαιρόμαστε, υποθέτω, για τα καλά νέα. Ευχόμαστε σύντομα και στην αγαπητή Μαρία!
    Παρακαλώ, ας μη βασιζόμαστε ιδιαίτερα στις παρατηρήσεις μου, αφού παραμένω μαζί σας μαθήτρια με όρεξη! Ό,τι σχολιάζω είναι είτε εμπειρικά, είτε από γνώσεις που μου προσέφεραν οι μέχρι τώρα διδάσκαλοί μου [ας τους έχει ο Θεός καλά] . Τα τελευταία σχέδια μου φάνηκαν ικανοποιητικά, παρότι σε προηγούμενη άσκηση με τον αξονικό σκελετό έδειχναν λιγώτερη παρατηρητικότητα εκ μέρους μας. Αν εφαρμόσουμε τα νεώτερα σχέδια πάνω σ εκείνους τους σκελετούς θα δουμε οτι μονοι μας προχωρήσαμε σε διορθώσεις. Η Θεοδώρα κατέβασε τη λεκάνη από τη μέση, η Αγγελική ξέχασε ίσως να "κοντύνει" τον άνω κορμό (περίπου στα 2 - 2,5 κεφάλια) , ο Μ.γ.Γ. άλλαξε τη κλίση της λεκάνης, ο Μ.γ.Ε σταθεροποίησε το Χριστούλη περισσότερο στον ώμο παρά στο χέρι του Αγίου, ο Εμμανουήλ σταθεροποίησε το σώμα του Αγίου με καλύτερο άνοιγμα ποδιών, όπως και ο ΦΜ, ο οποίος δε ξέχασε να κοντύνει τον κορμό του Χριστού, ενώ η Μαρία....οψόμεθα!
    Γενικά, πάντως, νομίζω ότι ο κορμός υπήρξε η καλύτερή μας προσπάθεια. Τι θα είχατε οι λοιποί να προσθέσετε;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  35. Χαίρετε!
    Φαίνεται λοιπόν ότι "ουδείς παραπονούμενος"...
    Το επόμενο και τελικό βήμα είναι το να συνθέσουμε τα διάφορα τμήματα που επεξεργασθήκαμε χωριστά (κεφάλια, χέρια, πόδια, φορέματα, περιβάλλον), προκειμένου να έχουμε ολοκληρωμένη την Εικόνα του Αγ. Χριστοφόρου...

    Καλή επιτυχία!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  36. καλησπερα
    το σχέδιό μου
    https://picasaweb.google.com/lh/photo/RSYTB0bZ4P5RTYuMe_U-E9MTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat= directlink

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  37. https://picasaweb.google.com/pappa.athina/Diafora#5725735585391245602

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  38. Επίκειται έκθεση αγιογραφίας 24 αγιογράφων στο πνευματικό κέντρο του Δήμου Κορυδαλλού
    synodoiporia.blogspot.com/2012/03/blog-post_4558.html

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  39. Καλησπέρα!

    Ευχαριστούμε για την πληροφορία. Την περασμένη Έκθεση, η οποία είχε γίνει στον ίδιο χώρο, την είχαμε επισκεφθεί και εκτιμήσει πολύ θετικά.

    Μιάς και παρακολουθούμε από την αρχή την περιγραφή της εργασίας του σχεδιασμού μέσα από το "Περιστεράκι", ολοκληρώνουμε με τα κεφάλαια περί Συνθέσεως και Τελικού Σχεδίου.
    Στην περίπτωση βέβαια του Αγ. Χριστοφόρου, επειδή έχουμε "πιστή" αντιγραφή, είναι κάπως διαφορετικά, αλλά σαν γενικές γνώσεις νομίζουμε ότι είναι πάντοτε ωφέλιμες, για όποιον επιθυμεί να προχωρήσει:

    http://hsir.org/p/fu

    Και η δική μας ολοκληρωμένη σύνθεση:

    http://www.flickr.com/photos/49293535@N06/7032424277/sizes/o/in/photostream/

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  40. Χαίρετε!
    Η άσκησή μου:

    http://farm8.staticflickr.com/7238/7038192675_7f29af1c26_o.jpg

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  41. Καλημέρα!
    Αυτό που έκανα ήταν να συνδέσω τα κομμάτια των ασκήσεων. Εργασία στο PC.

    http://www.flickr.com/photos/72204189@N05/6897843500/sizes/l/in/photostream/

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  42. Καλησπέρα!

    Έκανα και γω το ίδιο όπως ο κ.Φ.Μ.:

    http://hsir.org/p/pa4

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  43. Καλημέρα, έτη πολλά! Καλό Μεγαλοβδόμαδο (έτσι μας είπε ότι πρέπει να ευχόμαστε τις ημέρες αυτές γηραιός ευλαβής Ιερεύς) και καλό Πάσχα!

    Οι μέχρι τώρα ολοκληρωμένες ασκήσεις μας:

    http://farm6.staticflickr.com/5328/6907033154_2727a3572e_b.jpg

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  44. Τα βυζαντινά γράμματα στην εικόνα χρήζουν επίσης μελέτης. Πολλές φορές η ποιότητα της δουλειάς κρίνεται στις λεπτομέρειες (γράμματα, δάχτυλα κλπ) . Εχουμε να πούμε κάτι γι αυτό;

    Ακόμα, θα ήθελα να μάθω περισσότερα για το στήσιμο της σύνθεσης όταν αυτή πρόκειται να στηθεί. Ξεκιναμε απαραίτητα, υποθέτω, με κάποιους άξονες; Ποιά είναι η φιλοσοφία του αρμονικού στησίματος; Ισχύουν κάποιοι κανόνες αρμονίας στον σχεδιασμό της σύνθεσης, ανάλογοι εκείνων του χρώματος; Τα σημεια αναγνώρισης και τα ζυγίσματα είναι για την εκ των υστέρων ανάγνωση του έργου ή αποτελούν προυποθέσεις δομής του;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  45. Πολύ ενδιαφέροντα τα θέματα που θίγετε. Είναι καλό να μας απασχολήσουν οπωσδήποτε.
    Αν συμφωνείτε μετά Την Μεγάλη Εβδομάδα.

    Θερμές ευχές και από ‘μένα για άξια συμπόρευση στο Θείο Πάθος. Είθε ο Κύριος να μας χαρίσει την ταπείνωση Του παραδείγματός Του.
    Καλή Ανάσταση!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  46. Αναφέρονται τα εξής, ως προς το σημαντικό θέμα που θίγετε· των λεπτομερειών:

    Στο βιβλίο "Προς Αγιογράφον" του Φ. Κόντογλου βρήκαμε αναφορές σε δύο επιστολές του:

    http://www.scribd.com/doc/88482841/Epist-Peri-Prototypou-Klp

    http://www.flickr.com/photos/49293535@N06/6911579950/sizes/o/in/photostream/

    http://www.flickr.com/photos/49293535@N06/6911580460/sizes/o/in/photostream/

    http://www.flickr.com/photos/49293535@N06/6911580844/sizes/o/in/photostream/

    Στο "Περιστεράκι", επίσης:

    "...Ἡ προσοχὴ στὶς λεπτομερείες συνεχιζόταν καὶ θὰ συνεχιζόταν ὡς τὸ τέλος. Τὸ Παραδεισένιο Περιστεράκι καὶ οἱ βοηθοί του δὲν ξεχνοῦσαν ποτὲ τὴν σοφὴ συμβουλὴ τοῦ Πνευματικοῦ τους Πατέρα:
    «Νὰ προσέχετε τὶς λεπτομέρειες»,
    καθὼς ἐπίσης καὶ τὸ σοφὸ ἀπόφθεγμα:
    «Τὸ σύνολο εἶναι ἄθροισμα λεπτομερειῶν»...

    Γιά το στήσιμο μιάς νέας σύνθεσης δεν μπορούμε να πούμε κάτι περισσότερο απ' όσα μέχρι τώρα είδαμε, κατά την διάρκεια του σχεδιασμού του αγ. Χριστοφόρου. Πιστεύουμε, όμως, ότι ο αγαπητός μας κ.Φ.Μ. θα έχει να μας πει αρκετά...

    Ευχ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  47. Καλημέρα σας.

    Με συγχωρείτε πάρα πολύ για την καθυστέρηση.

    Σας αποστέλλω την άσκηση του Αγίου Χριστοφόρου:

    http://hsir.org/p/ra

    Δυστυχώς δεν κατάφερα κάτι καλύτερο.

    Σας ευχαριστώ πολύ.


    Καλό Πάσχα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  48. Πολύ ωραία λοιπόν!
    Με την θαυμάσια άσκηση της Αγγελικης (αν σκεφθούμε ότι είναι η πρώτη με τον τρόπο αυτό),
    και τις θερμές ευχές του σεβαστού μας κ.Φ.Μ., οι οποίες μακάρι να "πιάσουν" για όλους μας,
    ολοκληρώσαμε:

    http://farm8.staticflickr.com/7223/6913631610_4f5466ef3d_b.jpg

    Καλό Πάσχα και καλή συνέχεια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  49. ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ!!! - ΑΛΗΘΩΣ ΑΝΕΣΤΗ!!!!

    Η Ανάσταση του Κυρίου μας ας είναι Φάρος Φωτός και Zωής.
    Aς φωτίσει και Αναστήσει την καρδιά και την ψυχή όλων μας, ώστε να υπάρχει νόημα σε αυτή τη ζωή, αλλά και στην αιώνια Ζωή, μαζί Του.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  50. ΑΛΗΘΩΣ, Ο ΚΥΡΙΟΣ!

    Μακάρι να πιάσουν οι καλές σου ευχές Μανωλάκη μου. Το Φως και η Ανάσταση είναι πράγματι αυτά που χρειαζόμαστε επειγόντως, όλοι...

    ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  51. "Τόν Νυμφίον, ἀδελφοί, ἀγαπήσωμεν......."

    ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  52. "...τάς λαμπάδας ἑαυτῶν εὐτρεπίσωμεν,..."

    ΑΛΗΘΩΣ, Ο ΚΥΡΙΟΣ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  53. ωσπερ γαρ εν τω Αδαμ παντες αποθνησκουσιν ουτως και εν τω Χριστω παντες ζωοποιηθησονται (Αˊ προς Κορινθιους)

    Φάρος μας η Ανάσταση του Κυρίου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  54. ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ!

    Πολύ ωραίο. Ο Όσ. Γρηγόριος ο Σιναΐτης περιγράφει πολύ ωραία πως γίνεται αυτό στην πράξη:

    http://agiografikesmeletes.blogspot.com/2012/04/blog-post_19.html

    Αλλά και η συνέχεια του προηγούμενου συγκλονιστικού όντως τροπαρίου...

    Καλή συνέχεια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  55. Μπορούμε, νομίζω, να επανέλθουμε στα ερωτήματα που έθεσε η Αθ.Π. προ του Πάσχα. Σχετικά με τα γράμματα και τους κανόνες τους, θα παρακαλέσουμε τον Μ.γ.Γ να μας πληροφορήσει. Όταν ολοκληρώσουμε το ζήτημα αυτό, θα αναλάβω εγώ να σας πω όσα γνωρίζω για την ΣΥΝΘΕΣΗ και ιδιαίτερα για το στήσιμο στο κάδρο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  56. Θα δηλώναμε πλήρη άγνοια κανόνων, αν δεν είχαμε υπ' όψιν την αναφορά του Ι.Χ.Βράνου, την οποία αν θέλετε μπορούμε να καταθέσουμε...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  57. Ότι μπορούμε να πούμε, είναι χρήσιμο. Αυτό που , πάντως, θα πρέπει να γνωρίζει ο καθένας, είναι πως γράφονται οι συντμήσεις στα ονόματα. Π.χ. ΜΡ ΘΥ, ΙΣ ΧΣ κλπ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  58. Καλώς. Συγκεντρώσαμε τις πληροφορίες απ' το βιβλίο που προαναφέραμε:

    http://www.flickr.com/photos/49293535@N06/6953603962/sizes/o/in/photostream/

    Όσον αφορά τις συντμήσεις δεν γνωρίζουμε πολλά πράγματα. Συνήθως αντιγράφουμε τα παλαιά πρωτότυπα.
    Αυτό που έχουμε παρατηρήσει είναι ότι κάποτε γίνονται λάθη στο σύμβολο σύντμησης που υπάρχει επάνω από τις συντετμημένες λέξεις, ως προς τον τονισμό.
    Το σύμβολο, κάτι ανάλογο με την σύγχρονη κάθετο, έχουμε προσέξει ότι τονίζεται όπως και η λέξη στην οποία το χρησιμοποιούμε. Π.χ. στο ΜΗΡ ΘΥ, στο μεν του ΜΗΡ θα βάλουμε οξεία, στο δε του ΘΥ περισπωμένη κοκ...

    Βοήθειά μας ο Απ. Θωμάς!
    Ευχ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  59. Αμήν!

    Ας δούμε λίγο αναλυτικότερα πως προκύπτουν μετά από την σύντμηση τα ονόματα. Αν υπάρχουν απορίες καλό είναι να τις λύσουμε:

    http://www.flickr.com/photos/72204189@N05/6956589806/in/photostream/lightbox/

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  60. Περαν των συμμετριων που αναφερονται στο κείμενο Βρανου, υπαρχει καποια λογικη στον τροπο συντμησης των λεξεων η ειναι αυτοσχεδιαζομενες;
    http://egolpio.files.wordpress.com/2009/12/image12.jpg

    Ως προς τη βυζαντινη γραφη ακολουθουμε ενα αναγνωρισμενο ιστορικα προτυπο ή απλα αντιγραφουμε; Παρατηρω οτι ορισμενες φορες χρησιμοποιουνται στοιχεια μικρογράμματης γραφής σε κεφαλαιογράμματη.
    http://egolpio.files.wordpress.com/2009/12/image12.jpg

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  61. ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ!
    Είδαμε λίγο αρκετά παλαιά πρότυπα.
    Στο σύνολό τους το Μ και το Ρ ενώνονται με μία προέκταση του κάτω μέρους του κύκλου του Ρ, το οποίο, αν δεν κάνουμε λάθος δημιουργεί το Η, εφ' όσον σε πολλά απ' αυτά έχει και ακίδα στο κέντρο...
    Σε σύγχρονες Εικόνες συχνά απαλείφεται...

    Τώρα με το μονοτονικό είναι αρκετά δύσκολο να τονίζουμε σωστά. Νομίζουμε ότι στα ονόματα που επαναλαμβάνονται συχνά καλό θα ήταν να ανατρέξουμε σε κάποιο καλό λεξικό, προκειμένου να τονίζουμε σύμφωνα με τους κανόνες...

    Δεν γνωρίζουμε για λογική (όρους) σύντμησης. Αν κάποιος έχει υπ' όψιν του κάτι, ας μας φωτίσει.
    Το παράδειγμα (link) μικρο-μεγαλογράμματης γραφής είναι ίδιο με το προηγούμενο...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  62. ΑΛΗΘΩΣ ΑΝΕΣΤΗ !


    Δεν είναι τόσο μεγάλο το θέμα της σύντμησης των ονομάτων. Γενικά, μπορούμε με ασφάλεια να πούμε πως:

    1. Κρατάμε οπωσδήποτε 2 γράμματα, (το πρώτο και το τελευταίο, η, τα 2 πρώτα αν ηχητικά είναι τα πιο χαρακτηριστικά του ονόματος).


    ΙΗΣΟΥΣ ΙΣ,
    ΙΩΑΝΝΗΣ ΙΩ
    ΑΡΧΑΓΓΕΛΟΣ ΑΡ

    Όσα γράμματα λείπουν συμβολίζονται με οριζόντια η ελαφρώς κυματιστή γραμμή η οποία κρατάει τον τόνο και τα πνεύματα στην θέση που αυτά έχουν στο όνομα. Π.χ. στην σύντμηση του ΙΩΑΝΝΗΣ, ο τόνος είναι στο μέσον της γραμμής.

    2. Άλλος τρόπος σύντμησης είναι να συνδυάσουμε λιτά όλα τα γράμματα, αποφεύγοντας τις επαναλήψεις:

    http://www.flickr.com/photos/72204189@N05/7104850497/in/photostream/lightbox/

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  63. Σε μια συνθεση μορφων περαν των φωτοστεφανων και του γενικου τιτλου του θεματος (πχ Ευαγγελισμος) επιγράφουμε και κατ ιδιαν τα προσωπα (αρχων Γαβριηλ/ΜΡ ΘΥ) . Σε ποιες περιπτωσεις συμβαινει αυτο;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  64. ΠΑΝΤΟΤΕ στο Πρόσωπο Του Χριστού μαζί με τις κεραίες Του Σταυρού και την επιγραφή Ο ΩΝ. Στην Θεοτόκο αλλά και αγίους όταν πη σκηνή αναφέρεται στα Πρόσωπα αυτά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  65. με συγχωρειτε αλλα δεν καταλαβα... Λογου χαριν στην Υπαπαντή του Κυρίου, επιγραφουμε κεραιες Σταυρού, Ο ΩΝ, αλλά και τις μορφες Συμεων και Παναγιας;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  66. Έχω την γνώμη πως σε κάθε περίπτωση Στον Χριστό γράφουμε πάντοτε το όνομα ΙΣ ΧΣ αλλά και το Ο ΩΝ στις κεραίες Του Σταυρού . Επίσης Στην Θεοτόκο, ακριβώς για να δηλώνεται η ιδιότητα Της ως Μητέρα Του Θεού. Κατ΄επιλογή στα υπόλοιπα Πρόσωπα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  67. ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ!
    Φαίνεται πως δεν υπάρχουν άλλα ζητήματα σχετικά με την γραφή. Επομένως θα μπορούσαμε να δούμε το ζήτημα του στησίματος μιας σύνθεσης. Ίσως η Αθ.Π. θα μπορούσε να μας προτείνει ένα θέμα για να μελετήσουμε (αφού η ίδια έθεσε το ζήτημα). Αλλά και όποιος άλλος έχει κάποια ιδέα ας μας το προτείνει.
    Όταν συμφωνήσουμε στο θέμα θα δούμε βήμα βήμα την μέθοδο που ακολουθείται με τους κανόνες που θα πρέπει να ακολουθήσουμε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  68. ΑΛΗΘΩΣ ΑΝΕΣΤΗ!

    Θα μου επιτρέψετε μιά ερώτηση στην εκπνοή.
    Το μέγεθος των γραμμάτων εξαρτάται από κάποιο μέγεθος του θέματος (π.χ. τη μύτη) ή όχι;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  69. Και πάλι έχω μόνο να καταθέσω την προσωπική μου γνώμη. Πιστεύω ότι ο χαρακτήρας και το μέγεθος των γραμμάτων συναρτάται από το είδος και το ρυθμό της ζωγραφικής μας. Τα γράμματα είναι συνδεδεμένα με την εικόνα και το θέμα της. Και προέκταση της ζωγραφικής, του ρυθμού και της λεπτότητας η όχι , αλλά, και του χρώματος, είναι τα γράμματα. Ο κανόνας, λοιπόν, αν υπάρχει, απορρέει από το στυλ της ζωγραφικής μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  70. Μια επικαιρη πρόταση είναι η εικόνα της Αναστάσεως

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  71. Νομίζω πως πρόκειται για πολύ καλή πρόταση. Να υποθέσω ότι όλοι είμαστε σύμφωνοι;
    Αν ναι, θα πρέπει σαν πρώτη κίνηση να καταγράψουμε τα στοιχεία της εικόνας. Εννοείται πως δεν θα πρέπει να δανειστούμε αντιγράφοντας τις γνωστές λύσεις, αλλά η όλη εργασία να στηριχθεί σε επιλογές λογικές. Και για να μην ενισχύσουμε την προφανή λύση των γνωστών συνθέσεων του θέματος της Αναστάσεως, θα πρότεινα να συνθέσουμε το θέμα σε τετράγωνο κάδρο.
    Η επιλογή της μεθόδου αυτής σε δεδομένο δηλ. κάδρο, (στην περίπτωσή μας τετράγωνο) αφορά ακριβώς τις περιπτώσεις που θα μας ζητηθεί να κάνουμε μια σύνθεση σε μια συγκεκριμένη επιφάνεια. Ενώ αν δεν υπάρχει τέτοιος περιορισμός, η προτεραιότητα δίνεται στην σύνθεση και το κάδρο προκύπτει στο τέλος της μελέτης.

    Ο καθένας ας γράψει αριθμώντας τα στοιχεία της εικόνας με την σειρά σπουδαιότητας, δηλαδή:
    1. Ο Αναστάς Κύριος σε ελλειπτική δόξα
    2. Ο Αδάμ και η Ευα στα μνημεία κλπ.
    Αφού συγκεντρώσουμε τα στοιχεία, θα πρέπει να τα χωρίσουμε σε υποχρεωτικά και προαιρετικά (2 κατηγορίες) πάντοτε σε σειρά σπουδαιότητας. Η δεύτερη κατηγορία θα χρησιμοποιηθεί η όχι με κριτήριο την εξυπηρέτηση των κανόνων της σύνθεσης.
    Αναμένω την κατάθεση των στοιχείων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. συνεχιζω τα στοιχεια

      3. Προφητες και βασιλείς της Παλαιας και Καινης Διαθηκης
      4. Οι δίκαιοι με τον Άβελ
      5. Ϊ́σως Άγγελοι με τα σύμβολα του Πάθους
      6. Ο καταπατηθείς θάνατος
      7. Ο συντετριμμένος διάβολος
      8. Το βάραθρο και οι παραβιασμένες πύλες του Άδη

      Διαγραφή
  72. ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ!

    Στα υποχρεωτικά στοιχεία θα προσθέσουμε οπωσδήποτε τον Τίμιο Σταυρό.
    Στα προαιρετικά τα βράχια που κάποτε ζωγραφίζονται και επίσης τις προσωποποιήσεις των δώρων της Αναστάσεως. Πρόκειται για αγγελικές μορφές, σύμβολα της χαράς, της αιωνίου ζωής κλπ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  73. Αληθώς Ανέστη!

    Τα βουνά που καταλήγουν σε βάραθρο συμβολίζουν (όπως και σε όλες τις Εικόνες) Τον κόσμο που στην συγκεκριμένη περιγραφή νικήθηκε από Τον Χριστό αφού κυριεύτηκε ο άρχων του κόσμου. (…..ινα διὰ τοῦ θανάτου καταργήσῃ τὸν τὸ κράτος ἔχοντα τοῦ θανάτου τουτ’ ἔστιν τὸν διάβολον,……….)
    Τα 2 βουνά δηλώνουν τον κόσμο που νικήθηκε, γιατί καθώς σχίζονται αποκαλύπτουν το βασίλειο του θανάτου την δύναμη δηλ. του κόσμου και τους κυριευμένους -καταπατημένους βασιλείς του, τον Άδη και τον Θάνατο. Είναι στοιχείο απαραίτητο γιατί συμβολίζει την ουσία της νίκης και αποκαλύπτει το σκοτεινό βασίλειο κυριευμένο και ανίσχυρο.

    Το επόμενο ζήτημα είναι η επιλογή της συμμετοχής ή όχι του Τιμίου σταυρού. Υπάρχουν οι εξής επιλογές:

    1. Ο Χριστός κρατά με το ένα χέρι Του τον Τίμιο Σταυρό και με το άλλο εγείρει τον Αδάμ. Η Εύα τείνει Στον Χριστό τα χέρια της.
    2. Ο Χριστός ανασύρει τον Αδάμ και την Εύα, ενώ Τον Σταυρό κρατεί Άγγελος.
    3. Το 2 χωρίς τον άγγελο με Τον Σταυρό.


    Θα πρέπει να επιλέξουμε μεταξύ 1 και 2, και αν επιλέξουμε το 2 να είναι προαιρετική η χρήση του 3.

    Επίσης χρειαζόμαστε μια ιεράρχηση σπουδαιότητας των στοιχείων κάτι απαραίτητο όπως θα δούμε στην προσπάθεια να τα συνθέσουμε στο τετράγωνο κάδρο.
    Στην σειρά που έδωσε η Αθ.Π θα άλλαζα θέση στα 5 και 8 αντίστοιχα. Μπορούμε να κρατήσουμε την σειρά που προκύπτει από την αλλαγή αυτή, αν συμφωνούμε όλοι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  74. Θα μπορουσαμε να κατηγοριοποιησουμε λοιπόν τις δυο ομαδες που μας ζητησατε κάπως έτσι;

    ΟΜΑΔΑ 1 (απαραίτητα στοιχεία) : Χριστός - βάραθρο - θάνατος - Αδάμ / Εύα - προφητες / Πρόδρομος - Δίκαιοι / Αβελ

    ΟΜΑΔΑ 2: Σταυρός - Άγγελοι - διάβολος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  75. Θα μας επιτρέψετε μία ένσταση:
    Στην Ανάσταση, όπου εικονίζεται η Νίκη του Κυρίου, θεωρούμε απαραίτητη την παρουσία του Τροπαίου της Νίκης Του (και νίκης μας) αυτής, του τρόπου διά του οποίου επιτεύχθηκε (και επιτυγχάνεται): του Τιμίου Σταυρού.
    Η Εύα στις περισσότερες των περιπτώσεων όπου συναντάται, βρίσκεται σε στάση δεήσεως, εφ' όσον στο πρόσωπο του Αδάμ συμβολίζεται, όπως είχαμε σημειώσει και παλαιότερα, ολόκληρο το ανθρώπινο γένος.
    Αυτό βέβαια, χωρίς να έχουμε καμμία απολύτως πρόθεση υποτίμησης του γυναικείου φύλου, το οποίο σήμερα εορτάσαμε και τιμήσαμε πανυγηρικά (Κυριακή των Μυροφόρων)...

    Έτσι καταλήγουμε στην εξής αρίθμηση:

    α. Υποχρεωτικά στοιχεία

    1. Χριστός (Νέος Αδάμ)
    2. Παλαιός Αδάμ (ως σύμβολο του ανθρ. γένους) + Εύα
    3. Τίμιος Σταυρός
    4. Βάραθρο-Άδης

    β. Προαιρετικά στοιχεία

    1. Προφήτες και Δίκαιοι Π. Διαθήκης
    2. Άγγελοι με σύμβολα Πάθους
    3. Προσωποποιήσεις θανάτου και διαβόλου
    4. Προσωποποιήσεις δώρων Αναστάσεως

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Νομίζω πως η παρακάτω πρόταση, ικανοποιεί τις παρατηρήσεις που αναφέρθηκαν:

      Η Σύνθεσή μας περιλαμβάνει οπωσδήποτε τα εξής!
      Ο Χριστός κρατώντας Τον Σταυρό, τραβά τον Αδάμ εκ του μνήματος και πατεί πάνω στις πύλες του Άδου .Οι προφήτες και οι δίκαιοι της Π. Διαθήκης, 2 βουνά δεξιά και αριστερά που καταλήγουν στο βάραθρο.
      Στην διακριτική του καθενός μας κρίση απομένει η τοποθέτηση στην σύνθεσή μας. των προσωποποιήσεων του Άδου και του θανάτου καθώς και των αγγέλων.
      Όλα τα στοιχεία θα καταγραφούν στην σύνθεσή μας με την μορφή ορθογωνίων παραλληλογράμμων που θα διατηρούν τις αναλογίες των στοιχείων. Θα ξεκινήσουμε να βάλουμε Τον Χριστό, τα βουνά, τις πύλες και το βάραθρο. Προσπαθούμε να τα τοποθετήσουμε μέσα στο τετράγωνο κάδρο με την καλύτερη δυνατή ισορροπία για την οποία στην συνέχεια θα κουβεντιάσουμε.

      Διαγραφή
  76. Σας δίνω ένα παράδειγμα τοποθέτησης των πρώτων στοιχείων


    http://www.flickr.com/photos/72204189@N05/6981266072/in/photostream/lightbox/

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  77. θα μπορουσατε να τα κατονομασετε σαν σχηματα;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  78. http://www.flickr.com/photos/72204189@N05/7127805893/in/photostream/lightbox/

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  79. Συγγνώμη για την απροσεξία μου.
    Το κάτω Α σημαίνει Άδης:

    http://farm8.staticflickr.com/7119/6982323658_2e6145473d_c.jpg

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  80. ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ!

    Η προσπάθειά μου:

    http://farm8.staticflickr.com/7265/7130831165_4c0cc7ffa7_c.jpg

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  81. ΑΛΗΘΩΣ ΑΝΕΣΤΗ!


    Πρόκειται να απουσιάσω μέχρι την Παρασκευή και φαντάζομαι ότι θα συγκεντρωθούν οι ασκήσεις των φίλων μέχρι τότε. Παίρνω, όμως, την αφορμή με την άσκηση του αγαπητού Μ.γ.Ε, για να εξηγήσω κάπως την διαδικασία της άσκησης.
    Υποτίθεται πως δεν γνωρίζουμε το τελικό αποτέλεσμα και για τον λόγο αυτό η πρώτη άσκηση είναι δοσμένη με ορθογώνια που κατέχουν περίπου την θέση που φανταζόμαστε στον χώρο. Στο βήμα αυτό μας απασχολούν τα «βάρη» και η συμμετρία, η ισορροπία, γενικά, στην σύνθεση. Πχ οι κλίσεις των βουνών και τα υπόλοιπα ίχνη που διακρίνονται στο σχέδιο του Μ.γ.Γ. θα πρέπει να προκύψουν με κανόνες και λογική και όχι από γνωστές εντυπώσεις από προηγούμενες παραστάσεις.
    Το πρώτο βήμα της άσκησης θα γεννήσει τον προβληματισμό που θα μας οδηγήσει στα επόμενα βήματα. Δεν μορφοποιούμε ένα γνωστό σχέδιο, αλλά, αντίθετα, υλοποιούμε μια ιδέα , αρχικά με χονδροειδή σχήματα και σιγά σιγά φτάνουμε στις λεπτομέρειες.
    Στην εντυπωσιακή άσκηση του Μ.γ.Γ. να υποθέσω ότι θέλει τους Δικαίους και τα βουνά σε κεκλιμένο άξονα;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  82. Συγνώμη, διορθώνω ¨Μ.γ.Ε αντι του πρώτου Μ.γ.Γ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  83. Η κεντρική σκέψη που οδήγησε σε χρήση κεκλιμένων παραλληλογράμμων είναι το να ενισχύεται με τον τρόπο αυτό το κέντρο, η μορφή του Αναστάντος Χριστού...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μήπως σας παρέσυραν κάποιες παραστάσεις της Αναστάσεως που έχουν γίνει σε κοίλη επιφάνεια με αποτέλεσμα στην φωτογραφία να φαίνονται κεκλιμένοι οι άξονες; Νομίζω πως πρόκειται για καινοτομία. Γνωρίζετε κάποιο άλλο προηγούμενο;

      Διαγραφή
  84. ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ!

    Οι ασκήσεις μας:

    http://hsir.org/p/zx
    http://hsir.org/p/29

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  85. ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ!

    Μάλλον δεν παρασυρθήκαμε, εφ' όσον η πρόταση είναι να εργασθούμε χωρίς πρωτότυπο (προηγούμενο), αλλά να "μας απασχολούν τα «βάρη» και η συμμετρία, η ισορροπία, γενικά, στην σύνθεση".
    Αυτό προσπαθήσαμε κάπως να κάνουμε, όχι βεβαίως επιθυμώντας να καινοτομήσουμε, αλλά "να τα τοποθετήσουμε (τα διάφορα στοιχεία) μέσα στο τετράγωνο κάδρο με την καλύτερη δυνατή ισορροπία"...

    Ευχ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  86. ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ!

    Μία δική μου εκδοχή που -συγχωρέστε με- μοιάζει λίγο με του Μ.γ.Γ.:

    http://hsir.org/p/pn

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  87. Και η δική μου
    https://picasaweb.google.com/lh/photo/qPoWyBHARSAXsJ6KGzcam9MTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  88. ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ!
    Η άσκησή μου:
    http://flic.kr/p/bSUnMD

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  89. ΑΛΗΘΩΣ ΑΝΕΣΤΗ !
    ερωτήσεις στις μέχρι τώρα συμμετοχές

    Μ.γ.Γ
    Το αρχικό ερώτημά μου παραμένει: Τα σώματα των Δικαίων θα είναι σε κλίση ως προς τον οριζόντιο άξονα; Υπάρχει ανάλογο προηγούμενο; Προσοχή! ΔΕΝ λέω να μην το κάνετε, απλά ζητάω να ξεκαθαριστεί το ερώτημα.
    Μ.γ.Ε.
    Ίσως λίγο στριμωγμένοι οι Δίκαιοι σε σχέση με το μέγεθος της Δόξας. Αν όμως είστε σίγουρος, μπορούμε να περάσουμε στο επόμενο βήμα.
    Αθ.Π.
    Και εδώ πολύ μεγάλη διαφορά μεγεθών, αυτών των Δικαίων και Του Χριστού. Επίσης το κάδρο δεν είναι τετράγωνο.
    Εμμ.
    Δεν αντιλαμβάνομαι καθόλου πως τοποθετούμε τα στοιχεία στα κεκλιμένα ορθογώνια. Εάν ο Κύριος κρατά μόνο τον Αδάμ θα πρέπει η Εύα να βρίσκεται από την ίδια πλευρά.
    Αν. Αγ. Αγγ.
    Α άσκηση: Εντυπωσιακή ισορροπία σε μια άσκηση που όμως δεν συμφωνήσαμε. Αν ο Χριστός κρατά σταυρό η Εύα πηγαίνει από την ίδια πλευρά με τον Αδάμ.

    Β΄άσκηση: Αυτό που ψάχνουμε είναι, μεταξύ άλλων, και οι κλίσεις των βουνών. Εδώ τις προσδιορίσατε με μιά μη προφανή λογική. Πείτε μας γιατί νε είναι αυτές που χαράξατε και όχι κάποιες λίγο διαφοορετικές; Επίσης οι Δίκαιοι τοποθετούνται σε ανηφορικό έδαφος;

    Θα περάσουμε στο επόμενο βήμα μόλις ξεκαθαριστούν τα παραπάνω

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  90. ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ!

    Ναί, μάλλον πρόκειται για παρεξήγηση. Δεν είχα καταλάβει καλά το ερώτημά Σας.
    Δεν θα είναι τα σώματα σε κλίση, αλλά η επάνω γραμμή των κεκλιμένων παραλληλογράμμων θα ορίζει τα κεφάλια των Δικαίων, οι οποίοι θα στέκονται βέβαια όρθιοι και θα έχουν ανοδική πορεία προς τον Χριστό...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  91. ΑΛΗΘΩΣ ΑΝΕΣΤΗ !

    Αν δεν σας βάζω σε μεγάλο κόπο, θα ζητούσα από όσους χρησιμοποίησαν μη κανονικά ορθογώνια να μας στείλουν μια εκδοχή με κανονικά (ορθής γωνίας). Θα μπορέσουν στην συνέχεια να δώσουν στα σχήματα αυτά όσες και όποιες κλίσεις θέλουν, αφού προηγουμένως καλυφτούν με την συζήτηση όλα τα προηγούμενα βήματα. Στο πρώτο βήμα μας ενδιαφέρει και μόνον η κατανομή των «βαρών».

    Στην σύνθεση δεν υπάρχει τίποτα τυχαίο, διαφορετικά η σπουδή αυτή δεν έχει νόημα. Γιατί εύκολα τίθεται και στην άσκηση των Μ.γ.Γ και Εμμ. το ερώτημα γιατί διάλεξαν αυτές και όχι παραπλήσιες κλίσεις στα ορθογώνια .

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  92. Συγγνώμη για την καθυστέρηση.
    Η νέα προσπάθεια:

    http://farm8.staticflickr.com/7040/7142331261_8312dc1b42_c.jpg

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  93. Χριστός Ανέστη!

    Συγχωρέστε με, για να καταλάβω τι δεν γίνεται καλά με τα κουτιά, προσπάθησα να διαμορφώσω φιγούρες μέσα στα κουτιά που έκανα και κατάλαβα ότι πρέπει να τα αλλάξω. Αυτή είναι η 2η προσπάθεια:

    http://hsir.org/p/ah6

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  94. ΑΛΗΘΩΣ ΑΝΕΣΤΗ !


    Ο Μ.γ.Γ. με την άσκησή του προκρίνεται για το επόμενο βήμα, και θα περιμένει και τους υπόλοιπους.


    Η πρώτη άσκηση Αν. Αγ. Αγγ. (Β), θα ήταν αποδεκτή αν , απλώς, τα σχήματα (κουτιά), ήταν ορθογώνια . Παρακαλώ στείλτε μας την αρχική σας πρόταση με τα κουτιά όρθια (όπως έκανε ο Μ.γ.Γ.)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Υπαρχει λογος να ειναι το καδρο τετραγωνο;
      Σε ποια ακριβως λογικη αναλογιων των ορθογωνιων αναφερεστε;

      https://picasaweb.google.com/lh/photo/XmBgVH3hiW1K7DvFQ0t4jdMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink

      Διαγραφή
  95. Επιλέξαμε τετράγωνο κάδρο επειδή είναι αρκετά σπάνιο για την παράσταση της Ανάστασης, ώστε, να μην καταφύγουμε σε γνωστές λύσεις. (από άλλες συνθέσεις της ίδιας παράστασης,. Το τετράγωνο κάδρο συμφωνήθηκε στη αρχή της άσκησης, όπως μπορείτε να δείτε στην συζήτησή μας. Τώρα, σχετικά με την λογική των ορθογωνίων, επαναλαμβάνω πως στο πρώτο βήμα που κάνουμε, μας απασχολεί το μέγεθος και η θέση στο κάδρο των στοιχείων Χ,Β,Δ, Πρ, Π και Α με κριτήριο, το τι αυτά αντιπροσωπεύουν, την συμμετρία και ισορροπία του κάδρου. Το βήμα αυτό, όπως θα δούμε, θα αποτελέσει την βάση του προβληματισμού μας για το κτίσιμο της σύνθεσης. Γιατί ο ουσιαστικός προβληματισμός ξεκινά από το 2ο βήμα. Υπομονή.

    Στην άσκησή σας, υπάρχει άφθονος κενός χώρος στις 3 πλευρές, και επίσης, τα βουνά και οι Δίκαιοι είναι πολύ μικρότερα από Τον Χριστό. Σας θυμίζω ότι χονδροειδώς τα ορθογώνια μας δείχνουν θέση και μέγεθος.
    Οι παρατηρήσεις που κάνω στις ασκήσεις δεν είναι απαραίτητο να ληφθούν υπόψη. Επομένως αν δεν υπάρξουν νέες απόπειρες θα περάσουμε στο επόμενο βήμα. Θα περιμένουμε λίγο να λυθούν όλες οι απορίες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  96. "Υπομονή, πολλά υπομονή...", όπως έλεγε και η Οσία Μυρτιδιώτισσα, που γιορτάζει αύριο.
    Αναμένοντας λοιπόν τις διορθωτικές προσπάθειες των αγαπητών Συμμαθητών ας θέσουμε ένα ερώτημα, που έχει απασχολήσει κάποιους Εικονολόγους αλλά και εμάς.
    Πρόκειται για το θέμα της ελλειψοειδούς δόξας που περιβάλει τον Αναστάντα Κύριο.
    Άρα γε είναι απαραίτητο στοιχείο ή όχι, διότι στην παράδοση βλέπουμε να συνυπάρχουν ισόρροπα οι δύο επιλογές...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  97. Δεν περιλαμβανω τα βουνα στο κουτακι δίκαιοι αλλά στο ευρύτερο κουτί Β (βαραθρο)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  98. ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ!

    Η νέα μου προσπάθεια, σύμφωνα με την παρατήρησή Σας:

    http://farm6.staticflickr.com/5239/7145628811_e54f9f6349_c.jpg

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  99. Αν.Αγ.Αγγ. (Α): Συγχωρέστε με. Εννοούσα, να κρατάει ο Χριστός μας τον Σταυρό με το αριστερό χέρι και τον Αδάμ με το δεξί, και η Εύα να είναι σε δέηση.

    Αν.Αγ.Αγγ. (Β): Στέλνουμε την 1η προσπάθεια, διορθωμένη, όπως την ζήτησε ο κ. Φ.Μ.:

    http://hsir.org/p/4d

    Ευχαριστούμε πολύ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  100. Αν.Αγ.Αγγ. (Α)
    Όμως η Εύα θα πρέπει να βρίσκεται στην πλευρά που είναι ο Αδάμ. Αν θέλετε, κάντε αυτή τη μικρή διόρθωση.


    Αφού λοιπόν ολοκληρώνουμε το πρώτο βήμα, έχοντας δημιουργήσει την βάση της εργασίας μας, αρχίζουμε να συνθέτουμε τα στοιχεία με την σειρά.

    ΒΗΜΑ ΔΕΥΤΕΡΟ

    Βασικό κριτήριο-οδηγός για την σύνθεση, είναι αυτό που θέλουμε να εκφράσουμε, το περιεχόμενο δηλαδή του έργου. Και συγκεκριμένα για την παράσταση Της Ανάστασης αυτό που θα μας οδηγήσει είναι η ΕΡΜΗΝΕΙΑ της εικόνας. Η Σύνθεση, λοιπόν, απαιτεί και γνώση του θέματος και της διδασκαλίας της Εκκλησίας για τα περιγραφόμενα. Η ευθύνη είναι μεγάλη και εναπόκειται στην διάκριση του αγιογράφου για το αν μπορεί να την αναλάβει.

    Προκειμένου να προχωρήσουμε στην άσκηση, θα παρακαλέσω να εργαστούμε στην βάση της δικής μου ερμηνείας της εικόνας, ακόμα και αν διαφωνούμε σε κάποια σημεία.
    Η ανοχή σας αυτή, είναι απαραίτητη για να μη χάσουμε τον στόχο που είναι η ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ που θα ακολουθήσουμε. Λοιπόν ξεκινάμε:

    Πρώτο στοιχείο της εικόνας μας, ο Αναστάς Κύριος, που κατά σταυρό, σε ελλειπτική δόξα. Είναι το ΚΕΝΤΡΙΚΟ στοιχείο και παίρνει την κεντρική θέση στο κάδρο.
    Τα ερωτήματα που ήδη τέθηκαν είναι:
    Σε δόξα η όχι;
    Η απάντηση (που καλείται ο αγιογράφος να δώσει) είναι: Η Δόξα συμβολίζει την εκδήλωση Του Θείου, Της Θεότητος. Στους Αναστάσιμους ύμνους ακούμε¨


    "Ότε κατήλθες πρός τον θάνατον, η ζωή η αθάνατος, τότε τον Άδην ενέκρωσας, τη αστραπή της Θεότητος• ότε δε και τους τεθνεώτας, εκ των καταχθονίων ανέστησας, πάσαι αι δυνάμεις των επουρανίων εκραύγαζων. Ζωοδότα Χριστέ, ο Θεός ημών δόξα σοι........."

    Ο ύμνος, λοιπόν μας δηλώνει την αναγκαιότητα να περιβάλλεται ο Κύριος από Δόξα που όπως είπαμε δηλώνει το Θείον Φώς.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  101. Δεύτερο ερώτημα είναι το αν η δόξα θα είναι ελλειπτική η πλήρης (κύκλος). Το προσπερνάμε γιατί είναι δύσκολο και μεγάλο θέμα. Χάριν της άσκησης, δεχόμαστε την προσωπική μου επιλογή, αυτήν της ελλειπτικής δόξας.

    Στοιχείο δεύτερο: Τα βουνά. Διαλέγουμε τα βουνά γιατί αποτελούν μαζύ με το βάραθρο, το περιβάλλον της σκηνής. Αναζητούμε την ερμηνεία τους:

    Γνωρίζουμε (;) ότι η έννοια ΚΟΣΜΟΣ είναι κεντρική στην Χριστιανική Διδασκαλία. Το σύμβολο της έννοιας αυτής είναι τα βουνά, σε όλες τις εικόνες. Τα βουνά τοποθετούνται συνήθως δεξιά και αριστερά και σε ισορροπία, δηλώνοντας την ισορροπία των αντιθέτων του Κόσμου (μας), η τοποθετούνται στο κέντρο όταν δηλώνει το ένα βουνό την έννοια ΚΟΣΜΟΣ, γενικά. Πολύ συνοπτικά αναφέρω τα παραπάνω, με απώτερο σκοπό να σας δηλώσω ότι, περίεργα σχήματα βουνών και ζωγραφικά τοπία σε σύγχρονες εικόνες, απομακρύνονται από τον κεντρικό συμβολισμό (λόγω άγνοιας), και στερούν από το έργο την εσωτερική του φωνή.

    Στην Εικόνα Της Αναστάσεως δεν πρόκειται για τα δύο βουνά (ισορροπία των αντιθέτων) αλλά για το ένα βουνό (ΚΟΣΜΟΣ) που σκίζεται στα δύο, αποκαλύπτοντας το βάραθρο, το σκοτεινό βασίλειο του άρχοντα του κόσμου, που ήταν απρόσιτο και κρυμμένο.

    Το βάραθρο δεν είναι ένα πηγάδι η ένας γκρεμός αλλά το απόλυτο σκοτάδι, το κενό στο οποίο τίποτα δεν μπορεί να σταθεί γιατί γκρεμίζεται αιωνίως.

    Μέχρις εδώ μας αρκεί για να προσπαθήσουμε να εκφράσουμε σχεδιαστικά το σκίσιμο του βουνού και το κενό που αποκαλύπτεται. Ζωγραφίζουμε λοιπόν την Δόξα και τα βουνά σε σχέση με όσα είπαμε. Όταν καταθέσουμε τις εργασίες μας θα συνεχίσουμε την ερμηνεία και για τα υπόλοιπα στοιχεία με την βοήθεια Του Θεού.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  102. ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ!

    Το δεύτερο βήμα της άσκησής μου:

    http://farm8.staticflickr.com/7226/7151461713_f22134fe98_o.jpg

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  103. ΑΛΗΘΩΣ ΑΝΕΣΤΗ!

    Και το δικό μας:

    http://farm8.staticflickr.com/7255/7151470055_a45328c30a_o.jpg

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  104. Αν υποθέσουμε ότι δεχόμαστε όλοι (και μόνον χάριν της άσκησης) την ερμηνεία για το βουνό που σκίζεται στα δύο, μπορούμε να βλέπουμε πόσο οι εικόνες Της Αναστάσεως που υπάρχουν, συμφωνούν με την παραπάνω ιδέα. Μπορούμε επίσης να παρατηρούμε τις διάφορες λύσεις και ως προ το μέγεθος των βουνών, το χρώμα κλπ.

    Με αυτό υπονοώ ότι η ιδέα προηγείται και ακολουθεί η εκτέλεση, η ζωγραφική. Με την προσωπική μου αναζήτηση σε παλιότερα, αλλά και πιο σύγχρονα έργα , κατέληξα ότι ο πιο έντονος χαρακτήρας των βουνών, που αποδίδει πιστότερα την ιδέα και το νόημα, είναι αυτός στο δείγμα που στέλνω, προσαρμοσμένος για τετράγωνο κάδρο.

    http://www.flickr.com/photos/72204189@N05/7151738349/in/photostream/lightbox/

    Μπορούμε να παρατηρήσουμε τα έξης:

    Το βουνό αντιστέκεται στον διαχωρισμό με δύναμη.

    Το μέγεθός του είναι τεράστιο για να φανεί και το μέγεθος Της Προσφοράς Του Κυρίου. Ένα μικρό βουνό δεν προκαλεί δέος και εύκολα αντιμετωπίζεται. Ιδιαίτερα όταν είναι ανοικτό παθητικά και επιτρέπει την είσοδο στο σκοτεινό βασίλειο αμαχητί.

    Με αυτές και άλλες παρατηρήσεις που θα μπορούσαμε να κάνουμε αναλύοντας την σκηνή και τα νοήματά της, ελπίζω, να διαφαίνεται το κριτήριο που καθορίζει τις επιλογές μας ακόμα και στην παραμικρή λεπτομέρεια. Αυτό είναι η σύνθεση. Ένα έργο είναι τόσο πιο πλούσιο , όχι από την πληθώρα των στοιχείων που περιέχει αλλά από το κατά πόσο κάθε στοιχείο του, οσοδήποτε μικρό, πέρασε από την βάσανο της σπουδής και της ανάλυσης σε σχέση με το νόημα της Εικόνας.

    Άσχετα λοιπόν αν οι προτάσεις μας συμφωνούν, εκείνο που είναι σημαντικό είναι το να έχουν προκύψει μετά από μελέτη και ανάλυση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  105. Και για να βεβαιωθούμε πως κατανοούμε την συμβολική διάσταση των βουνών, θα σας θέσω την παρακάτω ερώτηση σαν μια μικρή άσκηση μέσα στην άσκησή μας.

    Τι κατανοούμε παρατηρώντας τα βουνά στην εικόνα της Γέννησης Του Χριστού;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  106. Κατανοούμε μάλλον την αυξημένη παρουσία τους. Δεσπόζουν στην Εικόνα, όπως κάπως και σ' αυτήν της Ανάστασης, έτσι όπως πολύ ωραία το περιγράφετε και το δικαιολογείτε...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  107. Κάθε Εικόνα, μεταφέρει το δικό της μήνυμα. Αν κοιτάξουμε τις εικόνες της Γέννησης 9 στις 10, έχουν ένα ιδιαίτερο χαρακτηριστικό, στο σύμβολο ΒΟΥΝΟ - ΚΟΣΜΟΣ. Το βουνό στην εικόνα αυτή, όπως ζωγραφίζεται μας δηλώνει κάτι. Δεν πρόκειται, βέβαια, για φάτνη ούτε ακριβώς για σπήλαιο. Θα υπήρχαν καλύτεροι τρόποι να αποδοθούν και μια φάτνη η και ένα σπήλαιο. Το βουνό δηλώνει τον Κόσμο. Ποιό ιδιαίτερο χαρακτηριστικό μας λέει κάτι;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  108. Στην εικόνα της Γέννησης Του Χριστού, βλέπουμε, πράγματι τον κυρίαρχο ρόλο του βουνού μέσα στο κάδρο. Παρατηρούμε επιπλέον ότι μια κορυφή υψώνεται στο ανώτερο μέρος του κάδρου, προς το σημείο όπου βρίσκεται η δόξα. Σε καμιά άλλη εικόνα το βουνό δεν φθάνει τόσο ψηλά ώστε να τείνει να εξαντλήσει το κάδρο.

    Ο μικρός Χριστός γεννιέται στην καρδιά του κόσμου, περικυκλωμένος από το βουνό – κόσμος που φαντάζει τεράστιο συγκρινόμενο με το μέγεθος Του Θείου βρέφους. Αν θυμηθούμε την ιστορία των ανθρώπων της Βαβέλ, στην Π. Διαθήκη,όπου περιγράφεται η ματαιοδοξία του έκπτωτου ανθρώπου ο οποίος θέλησε να φτιάξει ένα κτίσμα – πύργο που να φτάνει μέχρι τον Θρόνο Του Θεού (γεγονός πάντοτε επίκαιρο που χαρακτηρίζει την κοσμική ματαιοδοξία όλων των εποχών), τότε θα καταλάβουμε γιατί αυτή η κορυφή υψώνεται παράλογα μέχρι την δόξα, σαν να θέλει να ανέβει όσο πιο ψηλά γίνεται.

    Ο μικρός Χριστός γεννιέται σε ένα φαινομενικά πανίσχυρο κόσμο που τον κυκλώνει από παντού. (δεν αγγίζουμε το ερώτημα γιατί στην εικόνα βρίσκεται σπαργανωμένος μέσα σε μνημείο. Το αφήνω σε σας γιατί θα χαθούμε από το θέμα μας. Να θυμηθούμε την σχέση, μόνον, με την την Παράσταση «Ιδε ο τόπος ‘οπου έκειτο ο Κύριος.)

    Αν, λοιπόν το βουνό συμβολίζει τον κόσμο και την δύναμή του μπορούμε να ρωτήσουμε:

    Σε ποια εικόνα τα πράγματα αντιστρέφονται και το βουνό φαίνεται ασήμαντο ενώ ο Κύριος είναι κυρίαρχος στο κάδρο;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  109. ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ!

    Όπως ο λόγος, έτσι και -πολύ περισσότερο- η Εικόνα, έχει για τον καθένα μας διαφορετική σημασία, εφ' όσον κάθε άνθρωπος σε κάθε έννοια μπορεί να περικλείει μόνο την προσωπική του γνώση και εμπειρία.
    Ευχαριστούμε πολύ που μας βοηθάτε να δούμε αυτά τα πράγματα από μία άλλη γωνία, (να αυξήσουμε την γνώση μας), διότι δεν είναι αυτονόητα, ούτε ευνόητα.
    Εκεί που το βουνό-κόσμος βλέπουμε να αντιστρέφεται, σε σχέση με τον Χριστό, είναι στην παράσταση της Σταύρωσης, κάποτε όμως και σε άλλες παραστάσεις του τέλους της θείας Οικονομίας.
    Πάντως, όπως σημειώνει ο Κ. Καλοκύρης, στο βιβλίο του "Η ζωγραφική της Ορθοδοξίας", "...το ενδιαφέρον εις την ημετέραν αγιογραφίαν περιορίζεται εις τα ιερά πρόσωπα, τα δε εν τω βάθει των Εικόνων αρχιτεκτονήματα, όρη κ.τ.τ. υποτάσσονται πάντοτε εις τα πρωταγωνιστούντα πρόσωπα ταύτα..."...

    Ευχ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  110. ΑΛΗΘΩΣ ΑΝΕΣΤΗ!

    Η επιφυλακτικότητα σε όσα γράφω είναι απόλυτα δικαιολογημένη. Κάθε πληροφορία πρέπει να δοκιμάζεται με όλους τους δυνατούς τρόπους προτού καταχωρηθεί στην προσωπική μας βιβλιοθήκη (στα υπό εξέτασιν ζητήματα). Αυτό είναι απόλυτα κατανοητό και θα ήταν ολέθριο αν δεν συνέβαινε. Για τον ίδιο ακριβώς λόγο και εγώ με τη σειρά μου είμαι πολύ επιφυλακτικός, μάλλον αρνητικός στο να αποδεχτώ την θέση που εκφράζει το απόσπασμα του βιβλίου του Κ. Καλοκύρη, αν αυτή υπονοεί ότι τα δευτερεύοντα στοιχεία είναι απλώς διακοσμητικά η έστω υποστηρικτικά της σκηνής. Γιατί τότε θα έπρεπε να θεωρήσω ως εμμονή μια πασιφανώς ανισόρροπη σχεδιαστικά επιλογή, αυτή του υπερυψωμένου βουνού στην εικόνα της Γέννησης. Μπορεί η ερμηνεία μου να είναι λάθος, αλλά οπωσδήποτε η σε τόσους αιώνες επίμονη σχεδίαση δεν μπορεί να είναι άνευ νοήματος.

    Εγώ το επισημαίνω, ο καθένας μας αξιολογεί το ζήτημα ελεύθερα, και αυτό είναι απολύτως σεβαστό. Το ζήτημα κλείνει εδώ και συνεχίζουμε την εργασία μας.

    http://www.flickr.com/photos/72204189@N05/7156406180/in/photostream/lightbox/

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  111. Με πολύ δισταγμό, προκειμένου να δείξουμε την δυνατότητα διαφορετικότητας των ερμηνειών παραθέσαμε το ανωτέρω απόσπασμα.

    Άλλοι ερμηνευτές θα μας δώσουν την δική τους ερμηνεία, προσωπικού βάθους ο καθένας.
    Αποφύγαμε να παραθέσουμε εντελώς απλές προσεγγίσεις, πράγμα όμως που θα έδειχνε καθαρά το θεωρητικό υπόβαθρο της κάθε ερμηνείας...

    Όπως πολύ σωστά μας διδάσκετε "...Κάθε πληροφορία πρέπει να δοκιμάζεται με όλους τους δυνατούς τρόπους προτού καταχωρηθεί στην προσωπική μας βιβλιοθήκη...".

    Για τον λόγο αυτό και ελπίζοντας να συγχωρηθούμε, δοκιμάζουμε (ερευνούμε), καταχωρούμε, επανεξετάζουμε, συμπληρώνουμε, διαγράφουμε (αυτό είναι δύσκολο) και προχωρούμε στην εργασία μας, όπως προτείνετε...

    Και για να μην αδικήσουμε τον συγγραφέα του αποσπάσματος, παραθέτουμε στην αγάπη Σας και των Συμμαθητών ολόκληρο το εν λόγῳ κεφάλαιο, προς μελέτην...

    Ευχ.

    http://www.flickr.com/photos/49293535@N06/7157141400/in/photostream

    http://www.flickr.com/photos/49293535@N06/7157141826/in/photostream/

    http://www.flickr.com/photos/49293535@N06/7157142294/in/photostream/

    http://www.flickr.com/photos/49293535@N06/7157142722/in/photostream/

    http://www.flickr.com/photos/49293535@N06/7157143130/in/photostream/

    http://www.flickr.com/photos/49293535@N06/7157143592/in/photostream/

    http://www.flickr.com/photos/49293535@N06/7157144072/in/photostream/

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  112. ΣΑΣ ΣΤΕΛΝΩ ΤΗΝ ΕΡΓΑΣΙΑ ΜΟΥ:

    http://farm8.staticflickr.com/7234/7157194008_696304e9f8_o.jpg

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  113. Αγαπητέ Κώστα, η συμφωνία μας ήταν για σύνθεση σε τετράγωνο κάδρο. Αν θέλεις να το προσαρμόσεις σε τετράγωνο, και να δώσεις και το σχήμα των βουνών καθώς και τα όρια Της Δόξης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  114. ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ!

    Η νέα μου προσπάθεια με όρθια ορθογώνια:

    http://hsir.org/p/ni

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  115. ΑΛΗΘΩΣ ΑΝΕΣΤΗ!
    Και ο Εμμ. μπορεί να προχωρήσει στην σχεδίαση των βουνών και των ορίων Της Δόξης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  116. Χριστός Ανέστη!

    Σας στέλνουμε το 2ο βήμα:

    http://hsir.org/p/i9d

    Ευχαριστούμε πολύ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  117. Η προσπάθειά μου
    http://www.flickr.com/photos/athipa/7161356050/in/photostream

    http://www.flickr.com/photos/athipa/7161356750/in/photostream/

    http://www.flickr.com/photos/athipa/7161357534/in/photostream/

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  118. Μπορούμε, νομίζω, να συνεχίσουμε ένα ακόμα βήμα στην άσκησή μας, προσδιορίζοντας το ακριβές σχήμα των βουνών ( και επιπλέον τα όρια της βάσης τους. Να προσδιορίσουμε δηλαδή με σαφήνεια το κάτω μέρος, την κατάληξη, τα σύνορα με την άβυσσο.

    Θα βοηθηθούμε αν μπορούμε να απαντήσουμε στα παρακάτω ερωτήματα:

    Ο Χριστός πατά πάνω στην γη η στην Άβυσσο;
    ΟΙ δίκαιοι πατούν πάνω στην γη η στην άβυσσο;
    Ο Αδάμ βρίσκεται μέσα στην άβυσσο η όχι;
    Η Εύα είναι ανάμεσα στους δικαίους η μαζί με τον Αδάμ;

    Ακόμα μερικά ερωτήματα χρήσιμα τώρα μα και στα επόμενα βήματα:

    Οι δίκαιοι βρίσκονται μέσα σε μνήματα; Όλοι;
    Υπάρχουν μνήματα μόνο μέσα στην Άβυσσο η πάνω στο έδαφος;
    Τι σχήμα έχουν οι πύλες;
    Υπάρχουν βράχια στο κάτω μέρος της Εικόνας;

    Μπορούμε να ανατρέξουμε σε παλιές και νεότερες εικόνες της Αναστάσεως για να μπορέσουμε να απαντήσουμε στα παραπάνω ερωτήματα από τα οποία θα προκύψουν και τα όρια των περιοχών στην Σύνθεσή μας.

    Βέβαια, ‘όπως θα διαπιστώσουμε, υπάρχει μια ασάφεια και όλες οι εκδοχές και παραλλαγές έχουν καταγραφεί. Οπότε δεν μένει παρά να εμπιστευτούμε το ένστικτό(!) μας, η να προσπεράσουμε αυτά τα ερωτήματα διαλέγοντας λύσεις από τα καλύτερα δείγματα της Παράδοσης . Μπορούμε ακόμα να θεωρήσουμε τα ζητήματα αυτά ως δευτερεύοντα και μη σημαντικά και να προχωρήσουμε στην σχεδίαση.

    Βλέπουμε πόσο αναγκαία είναι η Γνώση των στοιχείων της Εικόνας; Αντιλαμβανόμαστε πως αφήνοντας αναπάντητα ερωτήματα κινδυνεύουμε να αλλοιώσουμε το μήνυμα ;

    Στο μέτρο που κατανοούμε την αναγκαιότητα αυτή, στο ίδιο μέτρο προσδιορίζεται και η ευθύνη μας.

    Ας δοκιμάσουμε λοιπόν να προσδιορίσουμε τα όρια των βουνών (και την βάση τους) και να δώσουμε λεπτομέρειες των πτυχώσεων.
    Καλή επιτυχία!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  119. Και το δικό μου 2ο βήμα:

    http://hsir.org/p/4b

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Εξαιρετική ισορροπία. Συνέχισε και στα κάτω όρια των βουνών. Ρίξε μια ματιά στο μέγεθος Του Χριστού, μήπως είναι λίγο μικρό. Καλή συνέχεια.

      Διαγραφή
  120. ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ!

    Λέτε "δεν μένει παρά να εμπιστευτούμε το ένστικτό(!) μας...".
    Μπορείτε να μας εξηγήσετε το θαυμαστικό;

    Ευχ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  121. ΑΛΗΘΩΣ ΑΝΕΣΤΗ!

    Με το θαυμαστικό υπονοώ ότι δεν είναι καθόλου ασφαλής μέθοδος. Όπως και οι υπόλοιπες άλλωστε. Τα θεωρητικά ζητήματα απαιτούν Γνώση και όχι πειραματισμούς. Και η Γνώση αυτή υπάρχει στην διδασκαλία της Εκκλησίας, οπότε ο αγιογράφος, όπως πρέπει να γνωρίζει τα χρώματα, υλικά, τεχνολογία και κανόνες ζωγραφικής, έτσι θα πρέπει να γνωρίζει το περιεχόμενο της ζωγραφικής που καλείται να υπηρετήσει.
    Η αγαπητή Αθ.Π. ακόμα μια φορά μας οδήγησε με την επιλογή της εικόνας της Αναστάσεως, μπροστά σε ένα σοβαρό προβληματισμό που οι εικόνες της Παράδοσης δεν μπορούν να μας διαφωτίσουν.
    Ο μόνος τρόπος για να ορίσω τα όρια της αβύσσου στην σύνθεση μας είναι να κατανοήσω το νόημα της και επομένως και την θέση των στοιχείων σ’ αυτήν. Έτσι η επιλογή της Αθ.Π. καταδεικνύει, πέρα από την μεθοδολογία και την προϋπόθεση της ερμηνείας του θέματος.
    Ας ορίσουμε τα όρια των βουνών.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  122. ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ!

    Μπορείτε να μας βοηθήσετε στην έρευνα για την κατανόηση της αβύσσου, προτείνοντας κάποια κείμενα που φωτίζουν το θέμα;
    Οι φτωχές μας γνώσεις δεν επαρκούν και ο χρόνος είναι τόσο περιορισμένος για μία εξ αρχής ειδική μελέτη ...

    Ευχ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  123. Μπορώ να καταθέσω συνοπτικά τις απόψεις μου σε σχέση με τα ερωτήματα που γεννά η Σύνθεση:

    1. Η Άβυσσος δεν είναι μια περιοχή και πολύ περισσότερο μια περιοχή της Γης, στα έγκατα η οπουδήποτε αλλού. Είναι το βασίλειο του θανάτου που συντηρείται με την αιχμαλωσία και την δέσμευση των ψυχών μας. Επομένως πρόκειται για πνευματική κατάσταση όπου απουσιάζει τελείως το φως. Είναι κρυφή διάσταση και αποκαλύπτεται με την Χάρη Του Χριστού μας σε όσους ακολουθούν την πορεία προς τον Σταυρό.


    Στην ζωγραφική μας, λοιπόν, θα πρέπει να αποφύγουμε να κυκλώσουμε την άβυσσο για να μην δίνεται η εντύπωση ότι είναι ένα χάσμα στη Γη, η ένα βαθύ πηγάδι. Επίσης άφοβα μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε το μαύρο χρώμα χωρίς ίχνη φώτων.


    2. Στην Άβυσσο η ανθρωπότητα βρίσκεται φυλακισμένη από την εξουσία του θανάτου (μνήματα) και συμβολίζεται με τον Αδάμ και την Εύα.


    Στην ζωγραφική μας ΜΟΝΟΝ ο Αδάμ και η Εύα ανασύρονται από την Άβυσσο και μόνο εντός του χάους διακρίνονται μνήματα, ο Αδης και ο Θάνατος, κλειδαριές και σύνεργα δεσμών.


    3. Ο Κύριος, ο μόνος αναμάρτητος, με την εκούσια παράδοσή Του στον Θάνατο, εισέρχεται (όπως όλοι όσοι πεθαίνουν) στο σκοτεινό βασίλειο ως νικητής. Αφού η αμαρτία είναι η αφορμή της εξουσίας του θανάτου, ο Αναμάρτητος δεν μπορεί να κρατηθεί. Και στο Φως Της Θεότητος, το σκοτεινό Βασίλειο φωτίζεται (αποκαλύπτεται) και φωτιζόμενο καταργείται. Καταργείται γιατί το συστατικό του είναι το (Πνευματικό) σκοτάδι που διαλύεται στο Φως Της Σοφίας Του Θεού.


    Στη Ζωγραφική μας Ο Χριστός βρίσκεται όχι πάνω στη Γή αλλά στην Άβυσσο και πατά πάνω στις κυριευμένες πύλες που έχουν το σχήμα Του Σταυρού για να επισημανθεί ότι ο Σταυρός, δηλαδή, η τέλεια παράδοση του θελήματός μας στο θέλημα Του Θεού, είναι η μόνη συνθήκη εξουσίας πάνω στον (Πνευματικό) Θάνατο


    4. Οι δίκαιοι που δεν έζησαν Την Οικονομία Του Λόγου, στην Εικόνα Της Αναστάσεως παρακολουθούν όπως και εμείς την απελευθέρωση Της Ανθρωπότητας (Αδάμ) και συνεορτάζουν μαζί μας την κατάργηση του Θανάτου. Στο γεγονός Της Αναστάσεως ο χρόνος καταργείται και Παλαιά και Καινή (εμεις) Διαθήκη απολαμβάνουν την υλοποίηση της υπόσχεσης που δόθηκε στους ανθρώπους σαν διώχθηκαν από τον Παράδεισο.


    Στη Ζωγραφική μας οι Δίκαιοι πατούν στην γη, και δεν βρίσκονται σε μνήματα σαν να περιμένουν την σειρά τους για να ανασυρθούν. Δέονται και παρακολουθούν έκθαμβοι το μέγα Μυστήριο Της Θείας Οικονομίας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  124. Ευχαριστούμε πολύ!

    Μελετούμε το πολύ βοηθητικό κείμενο που καταθέσατε.
    Στο μεταξύ κάναμε μία απόπειρα με τα όρια των βουνών, σύμφωνα με τους όρους που απορρέουν απ' αυτό:

    http://farm8.staticflickr.com/7221/7169676316_b0fb8e5db3_b.jpg

    Έχουμε μία ερώτηση: Μήπως οι Δίκαιοι δεν παρακολουθούν απλώς και συνεορτάζουν, αλλά συνανίστανται, μαζί με τους Προπάτορας και επομένως θα πρέπει να βρίσκονται, όπως αυτοί, εντός των μνημάτων (...και τοις εν τοις μνήμασι Ζωήν χαρισάμενος);

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  125. Στην περίπτωση αυτή ο Αδάμ δεν θα αντιπροσωπεύει την ανθρωπότητα, αλλά μόνο τον εαυτό του. Αν συμβαίνει αυτό, τότε δημιουργούνται άλλα ζητήματα – ερωτήματα που οδηγούν σε αδιέξοδο.

    Το «…και τοις εν τοις μνήμασι Ζωήν χαρισάμενος…» δεν επιβεβαιώνεται με την έγερση του Αδάμ;
    Μα και μεις , όπως οι δίκαιοι την ίδια εικόνα βλέπουμε, τον Χριστό να ανιστά τον Αδάμ. Η περιγραφή είναι συμβολική και επομένως καλούμαστε να δούμε το τράβηγμα του Αδάμ όχι σαν τον πρώτο από εκατομμύρια ψυχές που ανασύρεται, αλλά στην ΜΙΑ κίνηση, την ανάσταση όλης της Ανθρωπότητας.
    Επιπλέον αν συνέβαινε αυτό που λέτε, είτε η όλη σκηνή θα έπρεπε να συντελείται στην άβυσσο, είτε, οι δίκαιοι έχουν ήδη ανασυρθεί πρώτοι…..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  126. Εν πάση περιπτώσει , νομίζω ότι όλοι βλέπουμε πως όταν κατανοούμε το περιεχόμενο, έχουμε και απόψεις που μπορούμε να ανταλλάξουμε και να αλληλοσυμπληρώσουμε.
    Στην παρακάτω Εικόνα βλέπουμε μια υπέροχη απόδοση της αβύσσου –βουνών , Τον Χριστό και τους Αδάμ και Εύα, κυριολεκτικά στο κενό.

    http://www.flickr.com/photos/72204189@N05/7171477668/in/photostream/lightbox/

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  127. Με την ευκαιρία έχω ανεβάσει άλλες 678 Αναστάσεις στον παρακάτω δεσμό:

    http://www.flickr.com/photos/49293535@N06/7169829904/in/set-72157629662803426/

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  128. Πράγματι, πολύ ωραία απόδοση. Από παλιά μας έκανε εντύπωση στην Εικόνα αυτή η λειψή δόξα.
    Μήπως έχετε κάτι να μας πείτε γι' αυτό;

    Ευχαριστούμε τον Εμμανουήλ για το "δώρο" του ανεβάσματος των Αναστάσεων...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  129. Πρόκειται για πολύ μοντέρνα γραφή όπως μπορούμε να δούμε. Αυτό που βλέπουμε με ενδιαφέρον είναι το «μοίρασμα» (των εμβαδών) του Εδώ και του Επέκεινα, της γης και του Άδη, καθώς και την σύγκληση των 2 περιοχών στην καρδιά Του Χριστού! Με το ίδιο κέντρο και η δόξα που μπαίνει πίσω από τα βουνά (κόσμος) , εικάζοντας την ανατολή του Πνευματικού ήλιου στη ζωή των ανθρώπων. Θαυμάζω την συνέπεια γραφής και νοημάτων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  130. ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ!

    Τα όρια των βουνών και η Δόξα:

    http://farm6.staticflickr.com/5151/7177790040_88348f6459_b.jpg

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  131. Χριστός Ανέστη!

    http://hsir.org/p/f9

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  132. Αληθώς Ανέστη!

    Το 3ο βήμα
    Έκανα τα όρια και την συνέχεια των βουνών, επίσης αύξησα τον Χριστό.

    http://hsir.org/p/w3

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  133. ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ!

    Επειδή, πρώτα ο Θεός, από αύριο μέχρι και την επόμενη Δευτέρα θα βρισκόμαστε εκτός έδρας, ζητούμε συγγνώμη που δεν θα μπορούμε να συμμετέχουμε.
    Θα χαρούμε επιστρέφοντας να "τρέξουμε", για να καλύψουμε το κενό...

    Ευχ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  134. ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ!

    Σε αναμονή των απαντήσεων των Αν. Αγ. Αγγ. (Α) και Κώστα , μπορούμε οι υπόλοιποι να χαράξουμε το περίγραμμα των υπολοίπων στοιχείων και της μορφής Του Χριστού, λαμβάνοντας υπόψη τις κλίσεις (πχ των μνημάτων) σε σχέση με τους άξονες της εικόνας.. Στην προσπάθειά μας αυτή αναθεωρούμε, αν χρειαστεί, τα ήδη σχεδιασμένα όρια των βουνών κλπ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  135. ΑΛΗΘΩΣ ΑΝΕΣΤΗ!

    Συγχωρέστε με για την καθυστέρηση.
    Η προσπάθεια μου.

    http://hsir.org/p/4v

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  136. Σας καταθέτω με τη σειρά μου
    http://www.flickr.com/photos/athipa/?uploaded=1&magic_cookie=c2e853e616639cecfd5472c452f8ff18

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  137. Είναι εντυπωσιακές οι συνθέσεις των Εμμ και Αθ.Π.

    Στην άσκηση αυτή, έχει χαθεί ο συντονισμός μας, και ίσως η μεγαλύτερη δυσκολία είναι στην αποδοχή μιας κοινής ερμηνείας της Εικόνας. Έτσι στην άσκηση της Αθ.Π. οι δίκαιοι μοιάζει να εξέρχονται από τα σπήλαια των βουνών, και η άβυσσος δείχνει μια περιοχή εκτός της δράσης .
    Αντίθετα στην άσκηση του Εμμ. η δράση συμβαίνει στην περιοχή της αβύσσου, αλλά εδώ, το αδύναμο σημείο, είναι η τοποθέτηση της Εύας στα δεξιά. Η εντύπωση που δημιουργείται είναι ότι η Εύα στερείται της προσοχής και του ενδιαφέροντος και για τον λόγο αυτό, προτιμάμε τις λύσεις όπου ό Αδάμ και η Εύα βρίσκονται από την ίδια πλευρά.
    Επίσης στην ίδια άσκηση, τα κενά αριστερά και δεξιά της εικόνας είναι άνευ λόγου. Θα μπορούσε όλο το τμήμα πλην των βουνών να μεγεθυνθεί, με διπλό κέρδος: Να φύγουν τα κενά και να σηκωθεί το κέντρο της δράσης που μοιάζει να έχει μετατοπιστεί κάτω.
    Αν είχαμε ξεπεράσει τις ερμηνευτικές διαφορές, θα μπορούσαμε να αναζητούμε μικρές αρμονικές λεπτομέρειες στην σύνθεση όπως:
    Στην άσκηση του Εμμ. οι κλίσεις των μνημείων και οι εξωτ. πλευρές των βουνών που ακολουθούν τις διαγώνιες, ενώ οι εσωτερικές, την Δόξα.
    Στην άσκηση της Αθ.Π. το ελαφρώς σηκωμένο δεξί βουνό εξισορροπεί την κλίση του σώματος Του Χριστού με εξαιρετικό τρόπο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  138. μιας καιαναφερθήκατε στους δικαίους, πράγματι τους τοποθέτησα εξερχομενους των σπηλαίων σαν ένα συμβολισμό ΄όπου εξέρχονται του γήινου ενταφιασμού τους προς τον Κύριο, χωρίς να έρχονται στην ίδια ακριβώς "κατηγορία" με εκείνη του Αδάμ. Εν τέλει που ακριβώς πρέπει να βρίσκονται οι δίκαιοι και για ποιο λόγο;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  139. Το ερώτημά σας έχει ήδη απαντηθεί νωρίτερα στην συζήτησή μας. Θα εκμεταλλευτώ .όμως την ευκαιρία που μου δίνετε, για να ξαναδούμε το θέμα ακόμα μια φορά.
    ( είναι φανερό πως η ερμηνεία της εικόνας έχει για μένα προτεραιότητα) .

    Λοιπόν, σας παραθέτω τον τρόπο που κατανοώ την Εικόνα της Αναστάσεως:

    Ο Χριστός εγείρει τον Αδάμ. Στην εικόνα ο Αδάμ και η Εύα αντιπροσωπεύουν την ανθρωπότητα συνολικά. Ζωγραφίζουμε τον Αδάμ και την Εύα να εξέρχονται μέσα από τα μνήματα και στην συμβολική αυτή σκηνή, βλέπουμε την Ανάσταση ΟΛΗΣ της Ανθρωπότητας.
    Η Εικόνα θα μπορούσε να είναι πλήρης στην περιγραφή της με μόνο Την μορφή Του Χριστού, Τον Αδάμ και την Εύα την άβυσσο και το σχιζόμενο βουνό. Η Ανάσταση περιγράφεται με την έγερση των πρωτοπλάστων. Ο Χριστός πατά επάνω στις πύλες με το σταυροειδές σχήμα και βρίσκεται στο κενό ΚΑΙ ΟΧΙ στην γη. Και από το κενό εξέρχονται ο Αδάμ και η Εύα. Διακρίνουμε στο κενό, τον Αδη και τον θάνατο, δέσμιους, και σπασμένα τα δεσμά των ψυχών των ανθρώπων.

    Η κεντρική σκηνή περιγράφει την Ανάσταση και τα σπασμένα δεσμά το επιβεβαιώνουν.

    Γιατί ,λοιπόν, αφού όλα έχουν περιγραφεί, ζωγραφίζουμε επιπλέον και τους δικαίους;

    ΔΕΝ θέλουμε να δείξουμε ότι και αυτοί εξέρχονται από τα μνήματα αφού αυτό έχει ήδη περιγραφεί με τα 3 Πρόσωπα.. Η Εικόνα περιλαμβάνει και τους δικαίους της Π. Διαθήκης για να ιστορίσει την διδασκαλία της Εκκλησίας σχετικά με την τριήμερο Ταφή Του Κυρίου.
    Η Εκκλησία μας διδάσκει ότι για όσους δεν πρόλαβαν την Γέννηση του Χριστού και πέθαναν πριν από τον ερχομό Του, ο Κύριος τους δίδαξε στην διάρκεια της καθόδου Του στον Άδη, το Φώς Της Αλήθειας, ακριβώς όπως δίδαξε όλους εμάς.
    Όσοι Τον εδέχθησαν, (οι Δίκαιοι), συνεορτάζουν μαζί μας το ίδιο γεγονός, της Αναστάσεως.

    Οι δίκαιοι ζωγραφίζονται αναστημένοι, όχι στο κενό και στα μνήματα, αλλά, πατώντας στην γη, συμπροσευχόμενοι με μας.

    Η παραπάνω περιγραφή της Εικόνας, διακρίνεται από συνέπεια και δεν έχει αντιφατικά μηνύματα που έχουν άλλες περιγραφές.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  140. ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ!

    Επιστρέψαμε στη βάση μας, με την Χάρη του Θεού, με μικρή καθυστέρηση.
    Θα προσπαθήσουμε να επανασυνδεθούμε με το μάθημά μας το συντομώτερο...
    Στο μεταξύ έχουμε μία ερώτηση· οι πύλες του Άδου έχουν πράγματι σταυροειδές σχήμα ή χιαστό;
    Η επανάληψη του Σταυρού, τον Οποίο ήδη κρατά ο Κύριος δεν αποτελεί έναν πλεονασμό; Επίσης το να πατά ο Κύριος επάνω στον Σταυρό του δεν είναι τουλάχιστον παράδοξο;

    Ευχ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  141. ΑΛΗΘΩΣ ΑΝΕΣΤΗ!
    Κάνατε ότι πρέπει να κάνουμε όλοι. Να θέτουμε ερωτήματα!

    Συμφωνώ μαζί σας στις παρατηρήσεις σας για το σχήμα των πυλών. Δεν το έθιξα και διατήρησα την ερμηνεία που κυριαρχεί στις περισσότερες αναλύσεις, για να μην υπάρξει σύγκρουση με κάτι ευρέως αποδεκτό. Η γνώμη μου είναι το Χ σχήμα που υπονοεί το Χριστός. Η αναζήτηση των νοημάτων με παρατήρηση και ερωτήματα είναι μια αρετή που ο αγιογράφος πρέπει να κατακτήσει. Καλώς ήλθατε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  142. Καλώς Σας βρήκαμε!

    "...Η γνώμη μου είναι το Χ σχήμα που υπονοεί το Χριστός...". Ακριβώς αυτό είχαμε κι εμείς στη σκέψη μας.
    Το συμπέρασμα, ότι κάτι που είναι ευρέως αποδεκτό δεν είναι απαραίτητα και σωστό, θεωρούμε ότι είναι πολύτιμο.

    Η συνέχεια της άσκησης:

    http://farm8.staticflickr.com/7227/7255579868_15a581f606_b.jpg

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  143. Χριστός Ανέστη!

    Καταθέτω την προσπάθεια μου με τις διορθώσεις.

    http://hsir.org/p/d5r

    Έκανα μια μικρή ερευνα στις εικόνες της Αναστάσεως και παρατήρησα ότι υπάρχουν διάφορες θέσεις είτε δεξιά είτε αριστερά, για τους Προφήτες και τους Δίκαιους ακόμα και για τον Κύριο που τραβα τον Αδάμ.
    Η Εύα οταν ειναι μάζί με τον Αδάμ βρίσκεται άλλοτε όρθια και άλλοτε γονατιστή, αλλά και πάλι έχω την εντύπωση ότι ενώ ειναι στην ίδια πλευρά, στερείται ελαφρώς της προσοχής.

    Η ερωτήσεις μου: ποιες είναι οι σωστές θέσεις για τον καθένα; (Προφητες, Δικαιους, Αδαμ και Ευα)
    Επίσης για την Εύα θα μπορούσε να ήταν λύση το να είναι μπροστά απο τον Αδάμ; Ναι μεν θα ειναι πίσω ο Αδαμ αλλά έχει την προσοχή του Κυρίου. Παράλληλα η Εύα ενώ δεν έχει την απόλυτη προσοχή ειναι μπροστά.
    Ετσι θεωρώ πως αντισταθμιζεται κάπως η βαρύτητα. Δεν έχω δει όμως Εικόνα που να είναι μπροστά η Εύα.
    Τέλος, ειναι αποδεκτό να τραβα ο Κύριος μαζί με τον Αδάμ και την Εύα με το ένα χέρι και με το άλλο να κρατά το Σταυρό ;
    Καταθέτω τα ερωτήματα διότι δεν γνωρίζω αν ειναι εφικτό, χωρίς να αλλοιώνει το νόημα της Εικόνας.

    Καταθέτω επίσης σχέδιο με την Εύα μπροστά για μια γενική εικόνα.

    http://hsir.org/p/fj

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  144. Η εργασία του σεβαστού Μ.γ.Γ δεν μου ανοίγει!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  145. Χαίρετε!

    Η άσκησή μου:

    http://farm8.staticflickr.com/7084/7261623208_5d07f0281a_b.jpg

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  146. Συγγνώμη για την μεγάλη καθυστέρηση.
    Η άσκησή μου:

    http://hsir.org/p/mh

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  147. Δεν μπορώ να εντοπίσω το πρόβλημα. Ο δεύτερος σύνδεσμος μου άνοιξε, αλλά εκείνος των Αν.Αγ.Αγγ. και Μ.γ.Ε παρουσιάζει το ίδιο πρόβλημα. Ανακατευθύνει εδώ .yimg.com/g/images/photo_unavailable.gif και εμφανίζει μήνυμα ότι η εικόνα δεν είναι διαθέσιμη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  148. Εδώ φαίνονται όλα εντάξει.
    Ποιός άλλος έχει το ίδιο πρόβλημα;
    Παρακαλούμε τον Εμμ. να φροντίσει το θέμα...

    Προς το παρόν φορτώσαμε τις ασκήσεις με τον προηγούμενο τρόπο:

    http://hsir.org/p/av

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  149. Πολύ ωραία και ζυγισμένη η σύνθεση των Μ.γ.Γ και Αν.Αγ.Αγγ. (Α) .
    Στην πρώτη με προβληματίζουν τα λίγα πρόσωπα στους δικαίους και Προφήτες, ενώ στην δεύτερη είναι ενδιαφέρουσα η στάση Του Κυρίου προς τον προσκυνητή.
    Στην άσκηση του Μ.γ.Ε. ενώ υπάρχει ισορροπία, το περιεχόμενο αδικείται από την έλλειψη προσώπων. Για την πιο λιτή εκδοχή θα μπορούσαμε να έχουμε μόνο τα 3 πρόσωπα, αλλά, από την στιγμή που ζωγραφίζουμε τους δικαίους θα πρέπει η παρουσία τους να είναι πολυπληθής.
    Ο προβληματισμός του Εμμ. «σώζει» το πνεύμα της άσκησης γιατί κατορθώνει μια ,κατά τη γνώμη μου, εξαιρετική πρόταση για την τοποθέτηση της Εύας μπροστά από τον Αδάμ, γεγονός που ισορροπεί τις διαφορές . Εξαιρετική επίσης η όλη σύνθεση που αποδίδει σχεδόν τέλεια το νόημα της εικόνας. Μικρό πρόβλημα προς επίλυση είναι η ισορροπία σε σχέση με τον κεντρικό άξονα. Επίσης μια ιδέα που θα τελειοποιούσε την σύνθεση είναι να τοποθετηθούν οι προφήτες και δίκαοι με τέτοιο τρόπο ώστε να βρίσκονται αποσπασμένοι (σε δεύτερο επίπεδο) από την κεντρική σκηνή. Σε δεύτερο επίπεδο, θεατές όπως εμείς.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  150. Καλησπέρα!
    Με τους Δικαίους έχω βγει έξω από τα κουτιά.
    Μήπως περισσεύει πολύς χώρος από επάνω;
    Μήπως ο Κύριος θα ήταν πιο καλά να είναι πιο σκυμμένος;
    Ευχαριστούμε πολύ.

    http://hsir.org/p/j9

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  151. Έχω μόνο 2 παρατηρήσεις στην πολύ ωραία προσπάθειά σας. Η πρώτη αφορά τα βουνά. Το μικρό τους μέγεθος μειώνει την δραματικότητα της σκηνής, κάνοντας το περιβάλλον ιδιαίτερα ειρηνικό. Το ζητούμενο όμως είναι να καταδειχθεί η ένταση και η δραματική – συγκινησιακή φόρτιση της σκηνής.
    Η δεύτερη παρατήρηση αφορά την κλίση του μνήματος. Θα μπορούσε να ακολουθεί την διαγώνιο με αποτέλεσμα να εναρμονίζεται με το κάδρο αλλά, και να εκφράζει την κίνηση εξόδου από τον άδη.
    Δεν νομίζω πως υπάρχει πρόβλημα με την στάση Του Κυρίου, αντίθετα μάλιστα εκφράζει μια δυναμική. Ίσως αν η όλη σκηνή ανέβει ελάχιστα , και τα βουνά κυκλώσουν την σκηνή ,θα είναι καλύτερα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  152. Αναφέρετε:
    « Μικρό πρόβλημα προς επίλυση είναι η ισορροπία σε σχέση με τον κεντρικό άξονα. »
    Δε να μπορω να καταλάβω, τι ακριβως εννοείτε;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  153. "...εξαιρετική πρόταση για την τοποθέτηση της Εύας μπροστά από τον Αδάμ"...

    Με όλο τον σεβασμό, η απουσία ανάλογης λύσης στην σύνολη Εικονογραφική παράδοση (απ' οσο μπορέσαμε να δούμε) δεν αποτελεί άρα γε ισχυρό "χειρόφρενο" για την υιοθέτηση της πρότασης αυτής;
    Ίσως πρέπει εδώ να αναρωτηθούμε αν κάτι τέτοιο θα προσέδιδε τελικώς περισσότερη τιμή στην Εύα ή όχι...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  154. Ως προς το ερώτημα του Εμμ. μπορούμε να δούμε ότι τα 2 μισά που ορίζει ο κεντρικός κάθετος άξονας δεν είναι ίσα σε περιεκτικότητα στοιχείων. Θα πρέπει να σκεφτούμε κάποιο τρόπο με τον οποίο θα πετύχουμε την εξισορρόπηση.
    Δεν πρότεινα την υιοθέτηση της λύσης του Εμμ. Ανέφερα ότι η επιλογή του σώζει το πνεύμα της άσκησής μας, γιατί εργάστηκε με επιτυχία για να εκφράσει ένα προβληματισμό. Η ενέργειά του να προβληματιστεί και να σχεδιάσει πάνω στον προβληματισμό, αποτελεί και την ουσία της άσκησης που κάνουμε.
    Τώρα, ως προς τον συγκεκριμένο προβληματισμό εύκολα μπορούμε να παρατηρήσουμε ότι έχει απασχολήσει και τους παλαιότερους, αφού επιχειρήθηκαν πολλαπλές λύσεις. Υπάρχει λοιπόν ένα ζήτημα στις εικόνες που Ο Χριστός κρατά μόνο τον Αδάμ. Η πρόταση του Εμμ. μπορεί να αντιστρέφει την εντύπωση, αλλά είναι (αφού τα καταφέρνει) πολύ ενδιαφέρουσα. Δεν μένει παρά να βρεθεί και το μέτρο, ο τρόπος δηλ. μιας προσπάθειας εξισορρόπησης. Επομένως είναι οπωσδήποτε μια ιδέα που μπορεί να αξιοποιηθεί για την επίλυση του ζητήματος. Γιατί αυτό είναι η ΣΥΝΘΕΣΗ. Η επίλυση των προβληματισμών που απορρέουν από την προσπάθεια να εκφρασθεί εικονολογικά ένα βαθύτερο νόημα, μια ολόκληρη διδασκαλία.
    Αυτό που μπορούμε να αποκομίσουμε από την άσκηση είναι η βεβαιότητα ότι, όπως τα γενικά και κεντρικά στοιχεία μας απασχόλησαν μέχρι τώρα, έτσι και με κάθε επιμέρους στοιχείο (πχ οι πτυχώσεις των βουνών) θα πρέπει να προκύπτουν μετά από σπουδή και να βρίσκουν την αναφορά τους σε άλλα στοιχεία η άξονες της εικόνας. ¨όπως ακριβώς και κάθε χρωματικό στοιχείο συνθέτει την συνολική ισορροπία , έτσι και η παραμικρή γραμμή του σχεδίου θα πρέπει να συνεργάζεται με όλες τις άλλες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  155. Νέα προσπάθεια:

    http://hsir.org/p/yct

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  156. Νέες προσπάθειες:

    http://agiografikesmeletes.blogspot.com/2000/03/blog-post.html

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  157. Καλημέρα και καλή εβδομάδα!

    Και η δική μας νέα προσπάθεια για περισσότερα πρόσωπα.
    Ωστόσο, θα καταθέσουμε ότι έχουμε διδαχθεί πως η λιτότητα είναι πάντοτε σημαντικό ζητούμενο στην Ορθόδοξη Αγιογραφία, η οποία οφείλει να εκφράζει την Ορθόδοξη ζωή:

    http://farm8.staticflickr.com/7235/7284606404_443c07c270_b.jpg

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  158. Η λιτότητα είναι, βέβαια, σημαντικό ζητούμενο στην Ορθόδοξη Αγιογραφία, χωρίς αυτό να σημαίνει πως θα φτάσουμε και στο άλλο άκρο, την αφαίρεση δηλ. στοιχείων.
    Στην προηγούμενη ένσταση σας πολύ σωστά επικαλεστήκατε το κριτήριο της παράδοσης, όπου δεν συναντούμε καμία σύνθεση με την Εύα μπροστά από τον Αδάμ. Με το ίδιο κριτήριο δεν συναντούμε εικόνα της Αναστάσεως με λίγα πρόσωπα.

    Η άσκηση Αν.Αγ.Αγγ (Α) είναι πλήρης με μοναδική παρατήρηση την κλίση του μνημείου που μοιάζει «ασήκωτο» και καρφωμένο στη γη.
    Χωρίς, πλέον, παρατήρηση η άσκηση Αν.Αγ.Αγγ (Β), εξαιρετική σε όλα και συνεπής προς το περιεχόμενο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  159. Αλλη προσπάθεια και από μένα
    http://www.flickr.com/photos/athipa/7289316942/in/photostream

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  160. Καλησπέρα!

    Επειδή με ενημερώνει η Αθ.Π. ότι υπάρχει πρόβλημα με το Flickr, το οποίο έχω και 'γω, παρακαλώ όσοι έχουν το ίδιο πρόβλημα να το καταθέσουν για να βρούμε λύση.

    Ευχαριστώ πολύ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  161. Καλησπέρα!

    Και εμείς έχουμε πρόβλημα με μερικά αρχεία. Φαίνεται κάτι δεν πάει καλά με το Flickr. Μεταβάλει τα αρχεία σε GIF, φορμάτ που δεν χρησιμοποιούμε ποτέ και δεν τα εμφανίζει.
    Όποιος γνωρίζει ας βοηθήσει, αλλιώς πρέπει να βρούμε άλλο τρόπο...

    Συμφωνούμε απόλυτα στο θέμα της αποφυγής των άκρων. Όταν μιλάμε για λιτότητα στα πρόσωπα της σύνθεσης της Ανάστασης, έχουμε υπ' όψιν μας κυρίως κάποια ψηφιδωτά και μικρογραφίες από κώδικες, τα οποία είναι λίγα μεν, αλλά αρκετά σημαντικά και εκφραστικά του πνεύματος, στο οποίο αναφερόμαστε...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  162. Καλημέρα!
    Πολύ καλή η άσκηση της Αθ,Π. με έντονο χαρακτήρα στα βουνά στις κλίσεις των σωμάτων, του σταυρού κλπ. Δίνει έντονη εντύπωση κίνησης και δυναμικής. Ωραιότατη οριοθέτηση της αβύσσου στα δεξιά. Μερικές παρατηρήσεις¨
    Στα αριστερά τα μνήματα δεν φαίνεται που πατούν . χρειάζεται και δω οριοθέτηση της αβύσσου.
    Στρογγυλή η ελλειψοειδής δόξα; Σίγουρα δεν είναι το ίδιο και από νοηματικής πλευράς. Ας μην το επιλέγουμε λοιπόν στην τύχη. Σε κάθε περίπτωση η δόξα θα πρέπει να είναι κεντραρισμένη, πράγμα που εδώ δεν συμβαίνει και αδικείται όλη η προσπάθεια.
    Ίσως μια –δυό φιγούρες ακόμα στα δεξιά…..

    Δεν κατορθώνω να δω την άσκηση του Μ.γ.Γ.

    Σχετικά με την λιτή έκφραση να θυμίσω ένα κανόνα: Η πιο λιτή εκδοχή για να εκφραστεί πλήθος είναι τα τρία πρόσωπα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  163. Χαίρετε!

    Μία νέα προσπάθεια

    http://hsir.org/p/6w

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  164. Πολύ σημαντικό αυτό. Δεν το είχαμε υπ' όψιν μας.
    Ευχαριστούμε!
    Πάντως και οι παραστάσεις τις οποίες αναφέρουμε,
    έχουν από τέσσερα πρόσωπα και άνω.
    Σε ελάχιστες περιπτώσεις ο αριθμός των προσώπων
    μειώνεται περισσότερο...

    Μέχρι να λυθεί το πρόβλημα στο Φλικρ, παρακαλούμε
    τον αγαπητό μας Εμμ. να κάνει για εμάς
    τις αναρτήσεις. Η τελευταία μας προσπάθεια:

    http://hsir.org/p/e9

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  165. Θα ήθελα να καταθέσω μέρος του σκεπτικού μου στο τελευταίο σχέδιο μου:
    1. θέλησα να χωρίσω ισομερώς το βάραθρο (κάθοδος στον Αδη) με το χώρο της Αναστάσεως μέσω της Θείας Χάρητος (χρυσός κάμπος). Η άλλη άποψη, φαντάζομαι, είναι το βάραθρο να κυριαρχεί στον κάμπο της Εικόνας. Στη περίπτωση αυτή, αναρωτιέμαι πώς αντιμετωπίζουμε τον ισομερισμό χρυσού και χρώματος του κάμπου, στον οποίο αναφερθήκαμε σε προηγούμενα μαθήματα.
    Για να χωρίσω ομαλά τα δύο αυτά στοιχεία, παραβάλλω τη δόξα (που στην Ανάσταση γνωρίζω ότι πρέπει να έχει ελλειπτικό περίγραμμα) σε κυκλικό ουράνιο περιβάλλον όπου μπορούν να εικονιστούν "αρνητικά" υμνολόγοι άγγελοι. Το κυκλικό σχήμα μου φάνηκε να ισορροπεί καλύτερα στο τετράγωνο του πλαισίου της σύνθεσης, ενώ ξεχωρίζει τη διαφορά σκότους/φωτός. Επεδίωξα να φέρ το κέντρο της Δόξας (και όχι του ουράνιου κύκλου) στο κέντρο της σύνθεσης.
    2. Τα μνήματα στηρίζονται στο έδαφος, αλλά παράλληλα αποκαλύπτουν τη συνέχειά τους με τον Αδη κρεμασμένα πάνω από αυτόν.
    3. Η κλίση του Σταυρού που καρφώνεται στα σπλάχνα του Αδη,εντάσσεται στην ευρύτερη διαγώνιο από την αριστερή κορφή, την κίνηση του Κυρίου και τη θέση του Αρχαγγέλου που αντιπαρατίθεται στην αντίθετη διαγώνιο Αβρααμ/ανεμίζον ένδυμα Κυρίου, δεξιά κορφή.
    4.Θα προτιμούσα δεξιά λιγότερα έως τα ελάχιστα απαραίτητα πρόσωπα, λόγω της ένταξης στην ίδια πλευρά του αλυσοδεμένου θανάτου και του Αρχαγγέλου.

    http://www.flickr.com/photos/athipa/

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  166. "...αναρωτιέμαι πώς αντιμετωπίζουμε τον ισομερισμό χρυσού και χρώματος του κάμπου, στον οποίο αναφερθήκαμε σε προηγούμενα μαθήματα...".
    Είναι και δικό μας ερώτημα.

    Ευχ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  167. διορθώνω το σύνδεσμο
    http://www.flickr.com/photos/athipa/7293696282/in/photostream

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  168. Νομίζω, σε γενικές γραμμές, τα πήγαμε πάρα πολύ καλά. Ελπίζω να βόηθησα να φανεί πως η ουσία της σύνθεσης είναι η ιδέα που θα πρέπει να καταδειχθεί σαν εικόνα. Αν , πράγματι, αυτό έγινε κατανοητό, θα πρέπει επίσης να είναι κατανοητό ότι η σπουδή για την σύνθεση δεν έχει τέλος. Έτσι φθάσαμε να συζητάμε ερμηνευτικές εκδοχές που διαμορφώνουν το σχέδιό μας. Δεν σας κρύβω πως είμαι ιδιαίτερα χαρούμενος για τον ιδιαίτερα υψηλό επίπεδο όλων των ασκήσεων. Μπορεί να βόηθησε το γεγονός ότι γνωρίζαμε το θέμα αλλά η προσαρμογή σε τετράγωνο κάδρο έγινε με μεγάλη επιτυχία. Είχαμε επιπλέον και έντονο προσωπικό χαρακτήρα σε όλες τις ασκήσεις, πράγμα πολύ σημαντικό.

    Να θυμίσω εδώ ότι εισαγωγικά είχα πει για την σύνθεση:

    ..........." Βασικό κριτήριο-οδηγός για την σύνθεση, είναι αυτό που θέλουμε να εκφράσουμε, το περιεχόμενο δηλαδή του έργου. Και συγκεκριμένα για την παράσταση Της Ανάστασης αυτό που θα μας οδηγήσει είναι η ΕΡΜΗΝΕΙΑ της εικόνας. Η Σύνθεση, λοιπόν, απαιτεί και γνώση του θέματος και της διδασκαλίας της Εκκλησίας για τα περιγραφόμενα. Η ευθύνη είναι μεγάλη και εναπόκειται στην διάκριση του αγιογράφου για το αν μπορεί να την αναλάβει. ......”

    Χάριν της ασκήσεως, και μόνον, ανέφερα προσωπικές ερμηνευτικές εκδοχές για την εικόνα της Αναστάσεως. Ο καθένας μας είναι αναγκασμένος να εκφράζεται μέσα από την διάκρισή του και την ευαισθησία που διαθέτει. Έτσι, πέρα από τα γενικά όρια (που είναι κοινώς αποδεκτά) οι λεπτομέρειες θα ορίζουν και το έργο του καθενός μας. Και εδώ τελειώνει ο ρόλος μου στα πλαίσια αυτής της άσκησης, γιατί δεν εννοώ να υποδείξω η να παρατηρήσω σε σας τι είναι σωστό και τι όχι.

    Οι συζητήσεις που κάναμε σχετικά με το νόημα των στοιχείων της εικόνας, οι αντιπαραθέσεις και οι ανταλλαγές των απόψεών μας, αποτυπώνουν την εσωτερική εργασία που καλούμαστε να κάνουμε προκειμένου να συνθέσουμε ένα έργο. Αν, αυτό, το έχουμε καταλάβει, τότε η άσκηση έχει αποδώσει τους καρπούς της. Ο καθένας μας μπορεί να εξετάζει το έργο του αναζητώντας τους λόγους για κάθε στοιχείο της σύνθεσης.

    Με το πνεύμα. λοιπόν της άσκησης, επιχειρώ τα οφειλόμενα σχόλια:

    Μ.γ.Γ. Εξαιρετική λιτή και ταυτόχρονα περιεκτική πρόταση. Η δεσπόζουσα μορφή Του Κυρίου στο κάδρο διατηρεί τις ισορροπίες με το σωστό μέτρο. Προσοχή, μόνο, σε μια μικρή λεπτομέρεια (που μας δείχνει πόσο έχει αξία να εξετάζουμε το παραμικρό): Οι εσωτερικές, προς το κέντρο, πλευρές των βουνών, τείνουν να συναντηθούν αρκετά ψηλά ώστε να δίνεται η εντύπωση κοιλώματος και όχι σκισίματος. Αξιολογήστε το εσείς.


    Αν.Αγ.Αγγ.(Α Ο άγιος Πρόδρομος, είναι λίγο χαμηλότερα από το ύψος των προφητών ώστε να ενώνεται με τον Αδάμ και την Εύα. Και πάλι θα έβλεπα αναγκαία μια κλίση κατά την διαγώνιο του μνήματος, ώστε να φαίνεται εξερχόμενο από την Άβυσσο. Μικρές λεπτομέρειες σε μια πολύ όμορφη εργασία.


    Αθ,Π. Η δική σας εργασία μοιάζει να έρχεται πολύ κοντά στην δική μου ματιά για την εικόνα. Εκφράσατε με εξαιρετικό τρόπο την ένταση και τον δραματικό χαρακτήρα της σκηνής με λιτό Ορθόδοξο τρόπο. Κοιτάζοντας το σχέδιό σας κατά κάποιο τρόπο αισθάνομαι παρών στην σκηνή, Δεν ξέρω αν και άλλος διακρίνει κάτι από αυτό.
    Το ότι θα διαφωνήσω κάθετα με κάποιες πρωτοβουλίες ερμηνευτικές που κάνετε δεν μειώνει στο ελάχιστο την εντύπωσή μου για την σύνθεσή σας. Λοιπόν.
    Αποδέχομαι την κλίση του Σταυρού, αλλά όχι το τελείωμα του σαν δόρυ. Επίσης όχι στο μήκος του. Καλύτερα να εννοούνται κάποια πράγματα όταν μάλιστα είναι συμβολικά.
    Τα βουνά πρέπει να ενώνονται στο κάτω μέρος
    ".......κυκλικό ουράνιο περιβάλλον όπου μπορούν να εικονιστούν "αρνητικά" υμνολόγοι άγγελοι......"
    Αυτό είναι η Δόξα που ήδη σχεδιάσατε και η γνώμη μου είνα,ι πως δεν μπορεί να υπάρχει χορός αγγέλων, στην Δόξα Του Κυρίου στην εικόνα της Αναστάσεως.


    Τέλος για την αντιμετώπιση των διαφορών στην επιφάνεια χρυσού και ζωγραφικής, αν έχουμε όρεξη, όλα λύνονται. Χρυσός στα φτερά και ρούχα του αγγέλου, των προφητών, ακτίνες στην δόξα κλπ κλπ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  169. Συμφωνούμε απόλυτα για το επιτυχές της ασκήσεως και Σας ευχαριστούμε πολύ για όλα.
    Ειδικά δε για την οριοθέτηση της ευθύνης του αγιογράφου, ως προς την ανάληψη μιάς συνθετικής εργασίας, καθώς και των προϋποθέσεων για να γίνει αυτό σωστά.
    Ωστόσο, επειδή όλοι κάποτε (συχνά θα λέγαμε) καλούμαστε να υπερβούμε τα μέτρα μας, για τον α ή β λόγο, υπάρχει άρα γε λύση, τρόπος αντιμετώπισης, με τον οποίο μπορούμε να διασφαλίσουμε αβλαβή την "αγιογραφική μας συνείδηση", αλλά και την κατά τον δυνατόν ορθότητα των επιλογών μας;

    Ευχ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  170. Η μόνη ασφαλής συνθήκη, όπως έχουμε αναφέρει και παλαιότερα, είναι να κινηθούμε μέσα στα όρια της Παράδοσης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  171. Τί γίνεται όμως όταν, όπως αναφέρατε "...οι εικόνες της Παράδοσης δεν μπορούν να μας διαφωτίσουν";

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  172. Η Ορθόδοξη Εικόνα με την συμβολική της γραφή μας «διδάσκει» όσα η Εκκλησία μας διδάσκει με τα κείμενα των Πατέρων, και το Ιερό Ευαγγέλιο. Στην ιστορικά διαδρομή η συμβολική γλώσσα αλλοιώθηκε η εγκαταλείφθηκε σε μεγάλο η μικρότερο βαθμό. Έτσι, ενώ σε γενικά πλαίσια οι εικόνες συμφωνούν, υπάρχουν στα επιμέρους στοιχεία μικροδιαφορές (όπως πχ στην εικόνα της Αναστάσεως που μας απασχόλησε), που προκαλούν πράγματι σύγχυση εάν θελήσει κάποιος να αναζητήσει την ορθότητα της περιγραφής και την καλύτερη εκδοχή.
    Να στραφούμε στην Παράδοση δεν σημαίνει μόνο να αναζητήσουμε τις πιο αντιπροσωπευτικές εικόνες, αλλά, και να διδαχθούμε από την Ιερά Παράδοση το περιεχόμενο που αυτές εκφράζουν, Αφού η Εικόνα καταγράφει την διδασκαλία και το Ευαγγέλιο, οι απαντήσεις βρίσκονται στην πηγή, δηλ. στα Ιερά κείμενα.
    Σε καμιά περίπτωση δεν θα πρέπει να ενεργούμε στη Σύνθεση χωρίς την βεβαίωση ότι η επιλογή μας δεν στηρίζεται μόνον σε κανόνες σχεδίου και γεωμετρίας αλλά πρωτίστως στην αναφορά στα κείμενα των Πατέρων.
    Ανέφερα στη ν αγαπητή Αθ.Π. ότι στη Δόξα της Αναστάσεως δεν νομίζω ότι μπορούμε να βάλουμε αγγέλους. Μπορείτε να διακρίνετε που στηρίζω αυτή την γνώμη; Το ερώτημα γίνεται σαν αφορμή να καταδείξω πως θα μπορούσε να απαντηθεί μια επιλογή σχεδίασης από όσα γνωρίζουμε από την διδασκαλία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  173. Η προσωπική μας Πατερικη παιδεία δεν μπορεί να αποτελέσει ασφαλή βάση, ως ανεπαρκής και, κυρίως, επιφανειακή, προκειμένου να απαντήσουμε στο ερώτημά Σας.
    Και εδώ θα ήταν σκόπιμο να επισημάνουμε την απαραίτητη ανάγκη ΕΜΠΕΙΡΟΥ ΟΔΗΓΟΥ, στην αναζήτηση, που καλώς προτείνετε, στις πηγές, τα κείμενα των Πατέρων.

    Τελικά, αυτό που θυμηθήκαμε, αναζητώντας κάποια απάντηση, είναι ο στίχος, στο Αναστάσιμο Συναξάρι:

    "Χριστός κατελθὼν προς πάλην Άδου ΜΟΝΟΣ,
    λαβῶν, ἀνῆλθε, πολλὰ τῆς νίκης σκύλα"...

    Αλλά ίσως να έχει να κάνει και με το υμνολογικό "...τω ΑΠΡΟΣΙΤῼ φωτί της Αναστάσεως...",

    Ή πάλι με κλπ, κλπ...

    Ιδού η ανάγκη ΟΔΗΓΟΥ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  174. Πολύ σωστά στο αναστάσιμο συναξάρι δίνεται η απάντηση! Επιπλέον να θυμηθούμε τον διάλογο Του Κυρίου με τον Πέτρο, στην ώρα της προδοσίας:


    “…………….ἢ δοκεῖς ὅτι οὐ δύναμαι ἄρτι παρακαλέσαι τὸν πατέρα μου, καὶ παραστήσει μοι πλείους ἢ δώδεκα λεγεῶνας ἀγγέλων; πῶς οὖν πληρωθῶσιν αἱ γραφαὶ ὅτι οὕτω δεῖ γενέσθαι; ………”

    Καταλαβαίνουμε πως ο Κύριος νικά ως Τέλειος άνθρωπος τον Θάνατο ώστε η νίκη να είναι δυνατή για τον καθένα μας. Διαφορετικά αν νικούσε ως Θεός θα ήταν αδύνατη η νίκη για τον άνθρωπο.
    Έτσι ο Κύριος ΜΟΝΟΣ χωρίς αγγέλους στην Δόξα για να φανεί και η διδασκαλία της Εκκλήσίας, όπως είναι το ζητούμενο.

    "Χριστός κατελθὼν προς πάλην Άδου ΜΟΝΟΣ,
    λαβῶν, ἀνῆλθε, πολλὰ τῆς νίκης σκύλα"...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  175. επιτρέψτε μου να παραβάλλω και την δική μου θεώρηση, βασισμένη ίσως σε ανάλογα αναστάσιμα τροπάρια όπως:

    Ὅτε κατῆλθες πρὸς τὸν θάνατον,
    ἡ ζωὴ ἡ ἀθάνατος,
    τότε τὸν ᾍδην ἐνέκρωσας,
    τῇ ἀστραπῇ τῆς θεότητος·
    ὅτε δὲ καὶ τοὺς τεθνεῶτας
    ἐκ τῶν καταχθονίων ἀνέστησας,
    πᾶσαι αἱ Δυνάμεις
    τῶν ἐπουρανίων ἐκραύγαζον·
    Ζωοδότα Χριστέ,
    ὁ Θεὸς ἡμῶν, δόξα σοι.

    ή

    Εὐφραινέσθω τὰ οὐράνια,
    ἀγαλλιάσθω τὰ ἐπίγεια,
    ὅτι ἐποίητε κράτος
    ἐν βραχίονι αὐτοῦ ὁ Κύριος·
    ἐπάτησε τῷ θανάτῳ τὸν θάνατον. ...

    ακόμα

    ὅτε δὲ καὶ τοὺς τεθνεῶτας
    ἐκ τῶν καταχθονίων ἀνέστησας,
    πᾶσαι αἱ Δυνάμεις
    τῶν ἐπουρανίων ἐκραύγαζον·

    Την ατμόσφαιρα αυτή λοιπόν προσπάθησα να αποτυπώσω, μεταφέροντας όχι μόνο το θλιβερό της καθόδου, αλλά και το χαρμόσυνο της Αναστάσεως.

    Συγχωρέστε με που θα απόσχω ένα πενθήμερο από τις συναντήσεις μας λόγω απουσίας μου. Ελπίζω να προλάβω τη συνέχεια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. ζητώ συγγνώμη επανέλαβα το αυτό τροπάριο αντί του :
      Ανέστη Χριστός εκ νεκρών,

      λύσας θανάτου τα δεσμά·

      ευαγγελίζου γη χαράν μεγάλην·

      αινείτε, ουρανοί,

      Θεού την δόξαν.

      Διαγραφή
  176. Καλημέρα!

    Μία άποψη ο Φ.Μ. άλλη θεώρηση η Αθ.Π., ζητείται άμεσα ΕΜΠΕΙΡΟΣ ΟΔΗΓΟΣ!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  177. Καλησπέρα! Έτη πολλά!
    Βοήθειά μας ο θείος Παράκλητος!
    Ο Μόνος αληθινός ΟΔΗΓΟΣ "επι πάσαν την αλήθειαν"...

    Για το θέμα της δόξης δεν γνωρίζουμε πολλά, και βέβαια δεν είμαστε ούτε έμπειροι ούτε οδηγοί. Όμως ρίχνοντας μιά ματιά στο corpus με τις Εικόνες της Αναστάσεως, είδαμε ότι σε ελάχιστες περιπτώσεις συναντούμε ενσωματωμένους Αγγέλους...

    Ένα άλλο μεγάλο επίκαιρο θέμα, όμως, θίγεται και εξετάζεται από έναν πράγματι ΕΜΠΕΙΡΟ ΟΔΗΓΟ.
    Αξίζει νομίζουμε να τον ακούσουμε:

    https://vimeo.com/43293463

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  178. επιστρέφοντας δεν βρήκα παρά ένα μόνον σχόλιο, πράγμα που φανερώνει ότι το θέμα μας εξαντλήθηκε. Στην πολύ ωραία ομιλία βλέπουμε πόσο σημαντικό ρόλο έχουν μικρές (φαινομενικά) λεπτομέρειες, που όμως διαφοροποιούν ολότελα τον τρόπο με τον οποίο η Θεολογία θα μπορέσει να διατυπωθεί εικονολογικά. Επίσης, πόσο σημαντική και αναγκαία είναι η συνεχής προσπάθειά μας για θεολογική κατάρτιση, γεγονός που προσδιορίζει και το μέγεθος της ευθύνης που μπορούμε να αναλάβουμε σχετικά με την σύνθεση. Νομίζω πως το θέμα μας έκλεισε με τον καλύτερο τρόπο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  179. Ναι, δόξα τῳ Θεῳ, παντων ένεκεν!
    Ευχαριστούμε πολύ για όλα...

    Καλή συνέχεια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  180. Επιτρέψτε να μοιραστώ μαζί σας το ουσιαστικό προηγηθέν σας συμπέρασμα και να ευχαριστήσω με τη σειρά μου.
    Να υποθέσω ότι θα συνεχίσουμε , Θεού θέλοντος, από Σεπτέμβρη;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  181. Καλησπέρα! Βοήθειά μας οι Άγιοι Πάντες και καλή Σαρακοστή!
    Αν συμφωνούμε όλοι διακόπτουμε για καλοκαίρι, το οποίο ευχόμαστε να είναι το πιό δημιουργικό και ελπιδοφόρο για όλους μας.
    Η ευχή δεν είναι ουτοπική. Αρκεί να πιστέψουμε την αλήθεια, ότι "τα καλύτερα είναι μπροστά"...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  182. Μοιάζει ουτοπία με όλα αυτά γύρω μας.Στην γενικότερη κρίση δοκιμάζεται και η πνευματική μας ελευθερία. Σίγουρα, λοιπόν, συνομολογούμε, πως τα καλύτερα είναι μπροστά. Καλό καλοκαίρι σε όλους!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  183. Ό,τι καλύτερο που κλείνουμε με την εικόνα της Αναστάσεως. Καιρός να αναστηθεί η Πίστη μας, η ελπίδα μας, οι αξίες μας και να βρει ο εαυτός μας την ουσία της Ζωής! Καλή αντάμωση!

    ΑπάντησηΔιαγραφή