* * *

*   *   *

* * *

* * *

Translation



ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ:







ΑΡΧΕΙΟΘΗΚΗ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΣΤΟ ΚΑΤΩ ΜΕΡΟΣ ΤΗΣ ΣΕΛΙΔΟΣ


Δευτέρα, 6 Μαΐου 2013

"ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ" Ή ΟΣΙΑ ΜΥΡΤΙΔΙΩΤΙΣΣΑ;

+++

«Αγία Σοφία»
ή
Oσία Μυρτιδιώτισσα;


Η ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΛΗΘΕΙΑ
ΩΣ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΧΑΡΙΣΜΑΤΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑ
ΤΟΥ ΠΡΩΤΟΤΥΠΟΥ ΣΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ ΤΟΥ

Μία μεγάλη ευθύνη του Αγιογράφου




Στον σύνδεσμο http://hsir.org/p/jjc έχουν αναρτηθεί,
από τον Επίσκοπο Γαρδικίου κ. Κλήμεντα, σημαντικές καταθέσεις
για ένα πολύ σοβαρό εκκλησιαστικό θέμα, το οποίο έχει προκύψει
και αναπόφευκτα έχει εικονολογικές προεκτάσεις, εφ' όσον
η Ορθόδοξη Εικονογραφία είναι ταγμένη στην υπηρεσία της Εκκλησίας,
η οποία είναι «στύλος και εδραίωμα της αληθείας», κατά τον Απόστολο Παύλο.

Διαβάζουμε λοιπόν στην οφειλομένη αυτή, όπως πιστεύουμε,
και αναγκαία κατάθεση,
η οποία τοποθετεί τα πράγματα
στην ορθή τους βάση, και τα εξής:


«Στὸ σχετικὸ ὑλικὸ ποὺ κυκλοφορεῖ (κείμενα, εἰκόνες κλπ.),
ὑπάρχει
ἡ ἐπίμονος παρουσίασις τῆς Ἁγίας ὡς ἁπλῆς λαϊκῆς, ὡς Σοφίας,
χωρὶς νὰ ἀναγνωρίζεται ἡ Μοναχικὴ Ἰδιότης τῆς Ὁσίας Γεροντίσσης
καὶ χωρὶς καμμία ἀπολύτως ἀναφορὰ
στὸ Μοναχικὸ Ὄνομα Αὐτῆς, τ.ἔ. Μυρτιδιώτισσα...
…ἡ Ἁγία Γερόντισσα εἶχε πλήρη συνείδησι καὶ συναίσθησι
τῆς Μοναχικῆς ἰδιότητός της
καὶ τοῦ Μοναχικοῦ ὀνόματός της,
ὥστε νὰ ἀπαιτήση νὰ δοθῆ αὐτὸ σὲ παιδὶ

ποὺ θὰ ἐγεννᾶτο μετὰ τὴν πρὸς Κύριον ἐκδημία της»...

* * *

Επειδή το θέμα μας έχει απασχολήσει στην Εικονολογική του διάσταση,
εδώ και μερικά χρόνια (από τότε που για πρώτη φορά είδαμε,
με δυσάρεστη, ομολογούμε, έκπληξη, σε Έκθεση Εικόνων την «Αγία Σοφία»)
ας μας επιτραπεί να καταθέσουμε, για πρώτη φορά, ένα σημείο ευαρέσκειας
της Οσίας για την Ιερά Εικόνα της ως Οσίας Μυρτιδιωτίσσης,
όχι ασφαλώς για την τεχνική της αρτιότητα, αλλά διότι την παρουσιάζει
με Μοναχική ενδυμασία και με το Μοναχικό της όνομα...


Εδώ η συνέχεια του άρθρου
+++

4 σχόλια:

  1. Μπορούμε να λαμβάνουμε τις εικόνες σας και να τις βάζουμε σε ιστολόγιο μας; Με αναφορά της πηγής;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ασφαλώς μπορείτε. Η αναφορά της πηγής για εμάς δεν είναι απαραίτητη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Αγαπητοί μου εν Χριστώ αδελφοί ,
    πολυ φασαρία για το τίποτα στην κυριολεξία!! γιατί να μην αγιογραφείται η οσία ως ήταν στην πραγματικότητα με την σαλότητα της δεν το κατανοω! μπορεί ο γέροντας Κυπριανός να είδε σημείου απο την Οσία αναμφισβήτητα όμως αυτό δεν αποκλείει την αγιογράφησή της μα την λαική της ενδυμασία!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Μον. γ. Γαβριήλ13 Ιουλίου 2012 - 12:26 μ.μ.

    Αγαπητέ μας, καλοπροαίρετε Αδελφέ, ευχαριστούμε για την καλωσύνη σου, με την οποία
    θέλεις να συμβιβάσεις την κατάσταση (τα ασυμβίβαστα θα λέγαμε).
    Αν μελετηθούν όμως με προσοχή τα δύο κείμενα που κατατέθηκαν, για το θέμα της Οσίας,
    τότε θα γίνει κατανοητό ότι δεν γίνεται καθόλου "πολυ φασαρία για το τίποτα στην κυριολεξία!!".
    Αυτό που στηλιτεύεται δεν είναι η με απλότητα (αφελότητα ίσως είναι πιό σωστό), επιλογή
    της ενδυμασίας ή ακόμη και του ονόματος της Οσίας (πράγμα βέβαια που δεν επιτρέπεται
    σε καμμία περίπτωση), αλλά η εσκεμμένη και με δολιότητα παραχάραξη της ιστορικής αλήθειας,
    την οποία εμείς αντιλαμβανόμαστε και οφείλουμε να καταγγείλουμε με κάθε συναίσθηση της ευθύνης μας, την οποία με χαρά αναλαμβάνουμε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή