* * *

Translation



ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ:







ΑΡΧΕΙΟΘΗΚΗ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΣΤΟ ΚΑΤΩ ΜΕΡΟΣ ΤΗΣ ΣΕΛΙΔΟΣ


Πέμπτη, 27 Μαΐου 2010

Αποσπάσματα από το άρθρο "The Lost Millennium" (Β΄)

--

Αποσπάσματα από το άρθρο "The Lost Millennium" του Stanley Casson
[The Atlantic Monthly, December 1931]

Β΄

…όταν κάποιος έχει ανακαλύψει την ζώσα πραγματικότητα της Βυζαντινής τέχνης, τα θαύματα όλων εκείνων των λεπτεπίλεπτων και τόσο οικείων, αγαπημένων εκκλησιών του Βυζαντίου, την απέριττη χάρη των αγιογραφιών της και την απίστευτη εύθραυστη πολυτέλεια των κοσμημάτων της, τότε ενδυναμώνεται ενάντια στην βάνδαλη κριτική κάθε Ιταλομανούς.
Αλλά, (και αυτό είναι το λάθος που κάνουν τώρα όλο και περισσότεροι ένθερμα διαμαρτυρόμενοι υποστηρικτές της Βυζαντινής τέχνης) η υπεράσπιση της δεν αρμόζει στη συγκεκριμένη περίπτωση να βασίζεται στην προσβολή. Γιά να αποκαταστήσει κανείς την Βυζαντινή τέχνη ως την «πριγκίπισσα» των τεχνών όλων των μεγάλων περιόδων, όπως της αξίζει, δεν χρειάζεται να συνυπολογίσει και κάποιο άλλο είδος τέχνης. Τα επιχειρήματα του Βυζαντίου δεν ισχυροποιούνται με τον υποβιβασμό της Ιταλίας, της Περσίας ή του Ισλάμ. Αυτό δεν θα έκανε τίποτε περισσότερο από το να αναζωπυρώσει τις διαμάχες των αρχαίων θρησκειών, να μεταχειρισθεί την τέχνη σαν πολιτική κι έτσι να προάγει αισχρά την ισχυρή ελκυστικότητα ενός ξεχασμένου κόσμου…



Τρίτη, 25 Μαΐου 2010

--

π. Δημήτριος Στανιλοάε: Ὁ Θεὸς τῆς Ἀγάπης




--

Δευτέρα, 24 Μαΐου 2010

Παλαιές και νέες Εικόνες της Αγίας Τριάδος

--
ΠΑΛΑΙΕΣ ΚΑΙ ΝΕΕΣ ΕΙΚΟΝΕΣ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΤΡΙΑΔΟΣ


ag-Trias-IST2010-F




ag-Trias-IST2010-Z




ag-Trias-IST2010-H




ag-Trias-IST2010-G




ag-Trias-IST2010-E




ag-Trias-IST2010-D




ag-Trias-IST2010-C




ag-Trias-IST2010-A




ag-Trias-IST2010-B

--

Περί της Εικόνος της Αγίας Τριάδος

--


;;;


ΠΕΡΙ--ΤΗΣ--ΕΙΚΟΝΟΣ--ΤΗΣ--ΑΓΙΑΣ--ΤΡΙΑΔΟΣ-1


(Απόσπασμα από το βιβλίο "Θεωρία Αγιογραφίας" του Ιω. Χαρ. Βράνου)



Διαβάστε ολόκληρο το κείμενο κάνοντας κλικ εδω

Σημέια της σηζητήσεως που αναφέρωνται στην Αγία Τριάδα


--


ag-Trias-IST2010-D

ΣΗΜΕΙΑ ΤΗΣ ΣΥΖΗΤΗΣΕΩΣ ΜΑΣ
ΠΟΥ ΑΝΑΦΕΡΟΝΤΑΙ ΣΤΗΝ ΑΓΙΑ ΤΡΙΑΔΑ




...Το Χρυσό φόντο γενικά στις Εικόνες εκφράζει το φως του Αγίου Πνεύματος, την κατάσταση στην οποία βρίσκονται και ζουν οι Άγιοι, την Ουράνια Βασιλεία,
τον "χώρο" της τρισυπόστατης Θεότητος...

...το χρυσό συμβολίζει το άκτιστο φως!! Και σίγουρα το μοναδικό χρώμα που θα μπορούσε έστω και στο ελάχιστο να αγγίξει την έννοια αυτού του μεγαλειώδους Μυστηρίου, δεν μπορεί να είναι παρά μόνο το χρυσό...!!

...Οτιδήποτε εικονίζεται μέσα στο άφθαρτο και αιώνιο χρυσό βάθος δεν ανήκει στο φυσικό περιβάλλον. Πρέπει να αποκαλυφθεί και να φωτιστεί η άυλη υπόσταση της ύλης. Να απεικονισθεί ο άφθαρτος κόσμος της Θείας Παρουσίας, η νέα κτίση, η γεμάτη από το φως του Αγίου Πνεύματος. Το φως της βασιλείας του Θεού...

...Μην φοβάστε, δεν δογματίζουμε ούτε θεολογούμε, αλλά μάλλον επιχειρούμε μια ακόμη ματιά στην Ορθόδοξη Εικόνα, απλά, απροκατάληπτα, με την επίγνωση ότι η Εικόνα διδάσκει κάθε άνθρωπο με το περιεχόμενό της. Σαν μαθητές θέτουμε ερωτήματα που πρέπει να τεθούν γιατί τα δηλούμενα είναι τόσο μεγάλα που αλλάζουν τον τρόπο που βλέπουμε τον κόσμο...

...Στην Εικόνα αντικαθίσταται ο φυσικός ουρανός με το πνευματικό φως που εκφράζει ο χρυσός αφου πλέον ο Χριστιανός είναι πολίτης της επουρανίου Βασιλείας. Και σαν πνευματικός πλέον άνθρωπος έχει ως κέντρο της ύπαρξής του, όχι τον φυσικό ήλιο αλλά τον Τριαδικό Θεό...

Διαβάστε όλη τη συζήτηση κάνοντας κλικ εδώ...

...και όλους τους Εικονολογικούς Διαλόγους στην ετικέτα
"ΕΙΚΟΝΟΛΟΓΙΚΟΙ ΔΙΑΛΟΓΟΙ" στο κάτω μέρος της σελίδας


--


Σάββατο, 22 Μαΐου 2010

Πεντηκοστήν εορτάζομεν...

--
"ΠΕΝΤΗΚΟΣΤΗΝ ΕΟΡΤΑΖΟΜΕΝ..."


Pentikosti-Kentima IST2010-B

Ἀπολυτίκιον Πεντηκοστῆς, ἐν Ψαλτηρίῳ...



--

Αφιέρωμα στον Άγιο Μεγαλομάρτυρα Χριστόφορο A΄ (Μνήμη: 9 Μαΐου)

--


ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟΝ ΑΓ. ΜΕΓΑΛΟΜΑΡΤΥΡΑ ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟ

(Μνήμη: 9 Μαΐου)





ΟΙ ΤΟΙΧΟΓΡΑΦΙΕΣ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΝΑΟΥ
ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΜΕΓΑΛΟΜΑΡΤΥΡΟΣ ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟΥ
ΣΤΗΝ ΧΡΥΣΟΒΙΤΣΑ ΘΕΡΜΟΥ ΑΙΤΩΛΟΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ

ΜΕΡΟΣ Α΄
Ο "ΤΡΟΥΛΛΟΣ
"



--

Παρασκευή, 21 Μαΐου 2010

Βίος του Αγίου Πατρός ημών Ιωάννου του Ψυχαϊτου του Ομολογητού

--
ΒΙΟΣ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΠΑΤΡΟΣ ΗΜΩΝ ΙΩΑΝΝΟΥ ΤΟΥ ΨΥΧΑΪΤΟΥ
ΤΟΥ ΟΜΟΛΟΓΗΤΟΥ
(Μνήμη: 7 Μαΐου)

7-05-Bios-Ag-Io-Psixaitou-gia-Ist-2010

--

Domingo - Carreras Από την αγάπη για την τέχνη

--
DOMINGO - CARRERAS
ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΓΑΠΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΕΧΝΗ ΣΤΗΝ ΑΓΑΠΗ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΕΧΘΡΟΥΣ

Το πολυ-ωφέλιμο VIDEO DOMINGO-CARRERAS δεν είναι άσχετο με την Ὀρθόδοξη Τέχνη,
ένα χώρο όπου ενώ θα επρεπε να βασιλεύη η εν Χριστώ ομόνοια, συναδελφικότητα και αγάπη,
συχνά παρατηρούνται αντιπαλότητες και άκαρπες έριδες.

Ελπίζουμε και ευχόμαστε τα πολλά διδάγματα της συγκινητικής αυτής ιστορίας
να βρουν απήχησι στις καρδιές όλων μας και, το κυριώτερο, μιμητές.


ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΓΑΠΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΕΧΝΗ ΣΤΗΝ ΑΓΑΠΗ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΕΧΘΡΟΥΣ from agiografikesmeletes on Vimeo.



--


Τετάρτη, 19 Μαΐου 2010

Αποσπάσματα από το άρθρο "The Lost Millennium" (Α΄)

--

Αποσπάσματα από το άρθρο "The Lost Millennium" του Stanley Casson
[The Atlantic Monthly, December 1931]


...Οι Βυζαντινοί ήταν ένας παρατηρητικός και έξυπνα διακριτικός λαός. Απέφευγαν τα πρωταρχικά χρώματα σαν την πανούκλα όσο απέφευγαν και τις λεπτές αποχρώσεις. Ήταν «μάστορες» στην επιλογή. Και επέλεγαν το χρώμα στα πάντα. Όσον αφορά τους πολύτιμους λίθους , ήταν πολύ αυστηροί στην επιλογή τους. Δεν θα έβλεπες πουθενά ούτε ένα ρουμπίνι, ή σμαράγδι ή διαμάντι.
Πάνω από όλα , επέλεγαν απαλά κρυστάλλινα γαλάζια ζαφείρια και πέτρες aquamarine. Φαίνεται να είχαν πάθος για αυτό το περίεργο γαλάζιο της θάλασσας που οι αρχαίοι Έλληνες τόσο έντονα και συχνά προσπαθούσαν να περιγράψουν. Δεν έχω δει ποτέ ένα Βυζαντινό κόσμημα κατασκευασμένο από carnelian , ή από αμέθυστο ή από τοπάζι. Νομίζω ότι θεωρούσαν αυτά τα χρώματα ελαφρώς κακόγουστα και χυδαία , ταιριαστά μόνο σε βαρβάρους. Άλλα και σ’αυτήν την έκθεση και σε όλα τα μουσεία και τις συλλογές που έχω δει, δύο πολύτιμοι λίθοι και μόνο δύο είναι οι κυρίαρχοι- το γαλάζιο της θάλασσας ζαφείρι και o βαθύς πράσινος αιματίτης με κόκκινα σημάδια. Εδώ και εκεί , χρησιμοποιείται βαθύ lapis lazuli ή αμέθυστος , αλλά όχι και πολύ συχνά.
Αυτά τα ίδια χρώματα εμφανίζονται ξανά και ξανά και στις αγιογραφίες τους καθώς και στα μωσαϊκά τους. Υπάρχει μία αγιογραφία σε αυτήν την έκθεση του Εσταυρωμένου Χριστού, που έχει σταλεί από την Αθήνα. Κάτω από τον Σταυρό, βρίσκεται η Πενθούσα Θεοτόκος. Η ψηλή, παράξενη φιγούρα της, - τόσο μακρινή από την Ιταλική τεχνοτροπία όσο ο Rubens από τον Cimabue – είναι ενός χρώματος μόνο , ενός σκοτεινού και μαγευτικού γαλάζιου της θάλασσας. Και η υπόλοιπη εικόνα είναι ζωγραφισμένη σε έναν χρυσό κάμπο, απαστράπτων και έντονο.


Η φιγούρα της Θεοτόκου είναι η προσωποποίηση της θλίψης, ακίνητη, απόμακρη, μη ανθρώπινη. Δεν υπάρχει καμία έλξη εδώ, όπως όταν το συναίσθημα πλημμυρίζει το μυαλό κάποιου. Αυτή εδώ είναι η ίδια η μετάσταση του πένθους. Η Βυζαντινή τέχνη αποκαλείται συχνά διανοητική και μη ανθρώπινη, αλλά εδώ φαίνεται περισσότερο ανθρώπινη παρά συναισθηματική τέχνη, αφού η έννοια της ξεφεύγει από την επιβάρυνση του συναισθήματος...

(για τη μετάφραση μόχθησε η αδ. Χαρίκλεια)


---