tag:blogger.com,1999:blog-8352082783996648855.post3210352116086913488..comments2024-01-04T12:44:38.974+02:00Comments on ΑΓΙΟΓΡΑΦΙΑ-ΜΕΛΕΤΕΣ: ΕΞΕΛΙΞΗ Α΄ ΕΙΚΟΝΟΛΟΓΙΚΟΥ ΔΙΑΛΟΓΟΥ 2019 (ΠΕΡΙ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ)«E.E.E.»http://www.blogger.com/profile/04728941422824062913noreply@blogger.comBlogger202125tag:blogger.com,1999:blog-8352082783996648855.post-24757292676590713452019-03-08T09:04:55.605+02:002019-03-08T09:04:55.605+02:00Θα μπορούσατε να μου λύσετε μια απορία; Γιατί στην...Θα μπορούσατε να μου λύσετε μια απορία; Γιατί στην εικονογράφηση βάζουμε τόνους και πνεύματα στα κεφαλαία γράμματα; Ευχαριστώ εκ των προτέρων...helenkaps5https://www.blogger.com/profile/12928598913281576224noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8352082783996648855.post-52508745345347061912019-02-12T15:49:18.077+02:002019-02-12T15:49:18.077+02:00H ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΤΗΣ ΣΥΖΗΤΗΣΗΣ ΕΔΩ:
http://agiografikes...H ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΤΗΣ ΣΥΖΗΤΗΣΗΣ ΕΔΩ:<br /><br />http://agiografikesmeletes.blogspot.com/2019/02/2019.html?showComment=1549884305708#c1014511065038417914«E.E.E.»https://www.blogger.com/profile/04728941422824062913noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8352082783996648855.post-14639862673069863692019-02-11T18:08:41.160+02:002019-02-11T18:08:41.160+02:00Συμφωνώ απόλυτα.Συμφωνώ απόλυτα.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/07475045516137014157noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8352082783996648855.post-81767466522197856432019-02-11T13:35:52.288+02:002019-02-11T13:35:52.288+02:00Ο αγαπητός Σπυρίδων μέσα σε λίγες σειρές μας δείχν...Ο αγαπητός Σπυρίδων μέσα σε λίγες σειρές μας δείχνει όλα όσα η συζήτησή μας άγγιξε, τον εσχατολογικό χαρακτήρα της εικόνας, την θέση του χρυσού, τις διάφορες αποκλίσεις που, πάντως, μπορεί να είναι βοηθητικές και χρήσιμες σε κάποιους, καθώς και τον τρόπο που οι τελευταίες θα πρέπει να αντιμετωπίζονται. <br />Έχω την εντύπωση ότι η συζήτηση άγγιξε με επιτυχία όσα θέματα μας απασχόλησαν και ελπίζω οι καταθέσεις όλων των φίλων να φανούν χρήσιμες σε όσους έχουν ανάλογα ερωτήματα.<br />Από την μεριά μου θα σταθώ στην τελευταία παράγραφο του Σπυρίδωνος που μας λέει:<br />«….Μέσα στην Εκκλησία, σε όλους τους τομείς, υπάρχουν πολλά αντικανονικά πράγματα που εισήλθαν για να διευκολύνουν τον πιστό, διότι το ζητούμενο είναι η σωτηρία κι όχι το μέσον. Το πρόβλημα δημιουργείται όταν δογματίσουμε το μέσον και του δώσουμε την θέση που πρέπει να έχει η αλήθεια την οποία εικονίζει…..»<br />Η θέση αυτή απαντά με τον πιο εύστοχο τρόπο στα προβλήματα που προκύπτουν στην αντιμετώπιση της εικόνας. Θα πάρω την ευκαιρία να βάλω στο σημείο αυτό ένα σπόρο για μελλοντική συζήτηση, όταν αισθανθούμε έτοιμοι γι’ αυτήν, λέγοντας ότι, η απόσταση της εικόνας από την αλήθεια που αυτή εκφράζει, είναι η διαδρομή που πρέπει να καλύψουμε.<br />ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΣ ΦΙΛΙΠΠΟΣnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8352082783996648855.post-66590006270474326122019-02-11T10:59:07.640+02:002019-02-11T10:59:07.640+02:00Σεβαστοί μου αδελφοί, καλημέρα. Επιτρέψτε μου να π...Σεβαστοί μου αδελφοί, καλημέρα. Επιτρέψτε μου να προσθέσω, ότι, αν η εικόνα μας δείχνει μία εσχατολογική αλήθεια (και θα πω ποιά είναι αυτή η αλήθεια), τότε κάθε άλλη παράσταση αντανακλά μία πραγματικότητα του παρόντος κόσμου, είτε πραγματική είναι αυτή είτε φανταστική. Εσχατολογική αλήθεια, όπως φαίνεται μέσα στο βιβλίο της Αποκάλυψης, είναι η τελική νίκη του Χριστού πάνω στον διάβολο, δηλαδή η τελική καταστροφή του κακού. Ο νικητής Χριστός - Αρνίο μαζί με τους εκλεκτούς του θα βασιλέψει στην ουράνια Ιερουσαλήμ, την πόλη την χρυσή (ιδού και ο συμβολισμός του χρυσού) εκεί, όπου δεν θα υπάρχει πια νύκτα αλλά φως ατελεύτητο. Η παράσταση του σταυρωμένου μοναχού, επομένως, όπως πολύ ορθά προσπάθησε να δείξει ο αγαπητός Φίλιππος, η αδ. Ιωάννα κι εγώ, δεν αντανακλά αυτή την πραγματικότητα, γι' αυτό και αποτελεί έναν πίνακα. Νομίζω ότι δεν πρέπει να σταθούμε στο αν πρέπει να εξαλειφθεί ή να διατηρηθεί, αν είναι σωστή ή λάθος η παράσταση αυτή, αλλά να συμφωνήσουμε όλοι στο γεγονός ότι δεν είναι εικόνα. Με την συνείδηση αυτή θα έχουμε πετύχει και την ορθή στάση απέναντι στην παράσταση, η οποία μπορεί να θεωρείται για άλλους χρήσιμη ενώ για άλλους βλαβερή. Καταθέτω μία άποψη: Επειδή έτυχε να ασχοληθώ με το Κιτς στην τέχνη, κι επομένως έχω μία, ας πω ευκολία να το διαπιστώνω όταν το συναντώ, κάποιες φορές ο πίνακας αυτός μπορεί να μου αρέσει, παρ' ότι γνωρίζω ότι είναι Κιτς (δηλαδή κάτι το μη αυθεντικό). Μέσα στην Εκκλησία, σε όλους τους τομείς, υπάρχουν πολλά αντικανονικά πράγματα που εισήλθαν για να διευκολύνουν τον πιστό, διότι το ζητούμενο είναι η σωτηρία κι όχι το μέσον. Το πρόβλημα δημιουργείται όταν δογματίσουμε το μέσον και του δώσουμε την θέση που πρέπει να έχει η αλήθεια την οποία εικονίζει. Και βλέπω ότι εμείς εδώ δεν το κάνουμε αυτό. Συγχωρέστε μου την αργολογία!ΣΠΥΡΙΔΩΝ ΜΑΡΙΝΗΣhttps://www.blogger.com/profile/06385752362805564187noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8352082783996648855.post-73076581582407853012019-02-10T22:27:58.506+02:002019-02-10T22:27:58.506+02:00ΚΑΛΗΣΠΕΡΑ!
ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΙΣ ΚΑΤ' ΕΞΟΧΗΝ "...ΚΑΛΗΣΠΕΡΑ!<br /><br />ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΙΣ ΚΑΤ' ΕΞΟΧΗΝ "ΕΚΚΛΗΣΙΟΛΟΓΙΚΕΣ" ΕΙΚΟΝΕΣ ΤΗΣ ΠΕΝΤΗΚΟΣΤΗΣ<br />ΚΑΙ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ ΠΑΝΤΩΝ, ΟΠΩΣΔΗΠΟΤΕ ΑΥΤΗ Η ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΕΙΝΑΙ ΚΑΤΙ ΕΝΤΕΛΩΣ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟ.<br /><br />ΩΣΤΟΣΟ, ΑΝ ΣΥΜΦΩΝΟΥΜΕ ΜΕ ΤΗΝ ΑΔ. ΙΩΑΝΝΑ, ΟΤΙ "ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ ΓΙΑ ΠΙΝΑΚΑ",<br />ΤΟΤΕ ΜΕ ΠΟΙΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΘΑ ΤΗΝ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΖΑΜΕ, ΟΠΩΣ ΘΑ ΤΗΝ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΖΑΜΕ;<br />ΕΙΝΑΙ, ΠΙΣΤΕΥΟΥΜΕ, ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ΝΑ ΣΥΜΦΩΝΗΣΟΥΜΕ Σ' ΑΥΤΟ ΠΡΩΤΑ...<br /><br />ΕΥΧ.<br /><br />ΙΕΡΟΔΙΑΚ. ΓΑΒΡΙΗΛnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8352082783996648855.post-54914202150678720152019-02-09T10:34:54.178+02:002019-02-09T10:34:54.178+02:00Ευχαριστώ πολύ αδ. Ιωάννα.Ευχαριστώ πολύ αδ. Ιωάννα.ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΣ ΦΙΛΙΠΠΟΣnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8352082783996648855.post-59400451595754655142019-02-09T09:18:24.511+02:002019-02-09T09:18:24.511+02:00Ἐδῶ πρόκειται γιὰ πίνακα, ὄχι γιὰ εἰκόνα, διότι δὲ...Ἐδῶ πρόκειται γιὰ πίνακα, ὄχι γιὰ εἰκόνα, διότι δὲν ἐκφράζει τὴν κατάστασι τοῦ μέλλοντος αἰώνως καὶ ἁπλὰ ἐκφράζει τὶς σκέψεις κάποιου. <br />Ὁ πίνακας θέλει νὰ μᾶς δείξη τὴν κατάστασι τῆς Ἐκκλησίας εἰς τὸν παρόντα κόσμο, τὴν ὁποία πολεμοῦν τὰ πονηρὰ πνεύματα μέσῳ τῶν διαφόρων πλανῶν καὶ αἱρέσεων. Αὐτὰ ὁ καλλιτέχνης εἰκονίζει ὡς πρόσωπα καὶ ὡς τέρατα γιὰ νὰ μὰς διδάξη προφανῶς, ποιὰ εἶναι αὐτὰ καὶ τὰ κατονομάζει. <br />Σίγουρα θὰ ὑπάρχουν ἀρκετὰ θεολογικὰ προβλήματα, ὅπως τὸ περιστέρι ἐπάνω ἀπὸ τὴν κιβωτὸ (ποὺ ἀπεικονίζει λανθασμένα τὸ Ἅγιον Πνεῦμα). <br />Εὐχαριστῶ. ἀδ.Ἰωάνναnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8352082783996648855.post-65954871589499946332019-02-08T22:03:10.809+02:002019-02-08T22:03:10.809+02:00το παραπάνω απαντά στον Αγαπητό Σπυρίδωνα.το παραπάνω απαντά στον Αγαπητό Σπυρίδωνα.ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΣ ΦΙΛΙΠΠΟΣnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8352082783996648855.post-53377308827408919702019-02-08T21:59:37.852+02:002019-02-08T21:59:37.852+02:00Βεβαίως. Αν πάντως πρόκειται για ότι συζητούμε, νο...Βεβαίως. Αν πάντως πρόκειται για ότι συζητούμε, νομίζω ότι αφορά όλους.ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΣ ΦΙΛΙΠΠΟΣnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8352082783996648855.post-24206551345695551162019-02-08T21:47:39.923+02:002019-02-08T21:47:39.923+02:00Καλησπέρα!
Αγαπητοί και σεβαστοί φίλοι, το Ιστολό...Καλησπέρα!<br /><br />Αγαπητοί και σεβαστοί φίλοι, το Ιστολόγιό μας έχει πολλές φορές<br />εκφράσει την χαρά του, και θεωρεί τιμή του, το ότι Σας φιλοξενεί.<br />Με χαρά διαθέτουμε ως τώρα και θα συνεχίσουμε να το κάνουμε,<br />τον χώρο και τον χρόνο, που απαιτούνται,<br />προκειμένου η ωραία αυτή συζήτηση να μοιράζεται=πολλαπλασιάζεται<br />και να έχουν οι αρκετά πολλοί επισκέπτες μας,<br />την δυνατότητα να "κοινωνήσουν" στις απόψεις όλων Σας,<br />προς δόξαν Θεού και κοινήν ωφέλειαν.<br /><br />Ευχαριστούμε!<br /><br />«E.E.E.»https://www.blogger.com/profile/04728941422824062913noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8352082783996648855.post-690955644018430932019-02-08T19:58:42.654+02:002019-02-08T19:58:42.654+02:00Αγαπητέ Φίλιππε για να μη καταλαμβάνουμε πολύτιμο ...Αγαπητέ Φίλιππε για να μη καταλαμβάνουμε πολύτιμο χώρο στο blog επικοινώνησε στο e-mail μου: asgabi@otenet.grΣΠΥΡΙΔΩΝ ΜΑΡΙΝΗΣhttps://www.blogger.com/profile/06385752362805564187noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8352082783996648855.post-17639048431370480062019-02-08T19:03:55.185+02:002019-02-08T19:03:55.185+02:00Στο μεταξύ ενημερώθηκα ότι η σύνθεση αυτή εμφανίζε...Στο μεταξύ ενημερώθηκα ότι η σύνθεση αυτή εμφανίζεται τον ΙΖ΄ αιώνα. Υπάρχει σε τοιχογραφία στην Ι.Μ.Ζωγράφου και μάλλον οι ρίζες της είναι από Ρωσία. Βρίσκεται επίσης σε πολλές Ι.Μονές σε νεώτερη απόδοση, καθώς και φορητές εικόνες.<br />Πληροφορίες βρίσκει κανείς με την αναζήτηση "mystical icon of the holy church".<br />Ενδιαφέρον έχει το γεγονός ότι γίνονται πολλές νέες συνθέσεις με αντίστοιχο συμβολισμό πολλές απ' τις οποίες είναι στα δικά μου μάτια βλάσφημες.<br /><br />Πάντως όπως υποσχέθηκα δεν φέρνω το θέμα αυτό για συζήτηση για τους λόγους που προανέφερα. Εκείνο που ζήτησα είναι αν κάποιος έχει κάτι σχετικό να πει αυτό θα ήταν χρήσιμο στην προσωπική μου έρευνα. Αν βρίσκετε ενδιαφέρον το θέμα προκαλέστε εσείς την συζήτηση. Για κάποιο διάστημα θα παραμείνω διακριτικά σαν αναγνώστης. Ευχ.ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΣ ΦΙΛΙΠΠΟΣnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8352082783996648855.post-23987601821645009872019-02-08T15:56:12.437+02:002019-02-08T15:56:12.437+02:00ΧΑΙΡΕΤΕ!
ΜΕΧΡΙ ΤΗΝ ΔΕΥΤΕΡΑ, ΠΟΥ -ΠΡΩΤΑ Ο ΘΕΟΣ- ΘΑ...ΧΑΙΡΕΤΕ!<br /><br />ΜΕΧΡΙ ΤΗΝ ΔΕΥΤΕΡΑ, ΠΟΥ -ΠΡΩΤΑ Ο ΘΕΟΣ- ΘΑ ΕΠΑΝΕΛΘΟΥΜΕ,<br />ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΜΟΝΟ ΝΑ ΡΩΤΗΣΟΥΜΕ:<br />ΤΙ ΑΚΡΙΒΩΣ ΕΙΚΟΝΙΖΕΙ Η ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΑΥΤΗ;<br />ΕΠΙΣΗΣ, ΕΙΝΑΙ ΕΙΚΟΝΑ; ΑΣ ΜΑΣ ΤΟ ΔΙΕΥΚΡΙΝΙΣΕΤΕ, ΠΑΡΑΚΑΛΩ,<br />ΠΡΟ ΤΟΥ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΟΥΜΕ ΤΗΝ ΟΠΟΙΑ ΚΡΙΤΙΚΗ ΜΑΤΙΑ ΜΑΣ...<br /><br />ΕΥΧ.<br /><br />ΙΕΡΟΔΙΑΚ. ΓΑΒΡΙΗΛnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8352082783996648855.post-18322559172396834122019-02-07T13:08:40.663+02:002019-02-07T13:08:40.663+02:00Χαίρετε!
Καμμία απολύτως κατάχρηση!
Χαιρόμαστε, π...Χαίρετε!<br /><br />Καμμία απολύτως κατάχρηση!<br />Χαιρόμαστε, που Σας έχουμε "κοντά μας".<br />Η προσπάθεια κατανόησης νέων εννοιών ή γωνιών θέασης των πραγμάτων<br />είναι αυτή που διευρύνει τελικά τους ορίζοντες της γνώσης μας.<br />Είναι αγώνας δύσκολος, αλλά όχι ακατόρθωτος, Χάριτι Θεού, όπως<br />αποδεικνύει ο μέχρι τώρα "δρόμος", που διανύθηκε.<br />Οι διαφωνίες σε μία συζήτηση δείχνουν ότι υπάρχει ειλικρίνεια<br />και ζήλος για την αλήθεια, η οποία προκύπτει τελικά, σαν "στάχυ"<br />κατάκαρπο, έστω και ανάμεσα από πολλά "ζιζάνια"...<br /><br />Συνεχίζουμε, λοιπόν, και παρακαλούμε για την συμμετοχή<br />όλων των αγαπητών φίλων...<br /><br />«E.E.E.»https://www.blogger.com/profile/04728941422824062913noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8352082783996648855.post-66420619789999368512019-02-07T11:23:43.616+02:002019-02-07T11:23:43.616+02:00Χαίρετε! Σεβαστέ μας Ιεροδιακ. Γαβριήλ ευχαριστώ γ...Χαίρετε! Σεβαστέ μας Ιεροδιακ. Γαβριήλ ευχαριστώ για την απάντησή σας.<br /><br />Μη εικόνα λοιπόν. Συγχωρέστε με για τα πολλά ερωτήματα που προκύπτουν από την παραδοχή αυτή. Δεν θα τα θέσω έχοντας κατά νου ότι μάλλον καταχράστηκα της φιλοξενίας του blog με την συνεχή μου παρέμβαση.<br /><br />Κάνοντας μια μικρή έρευνα, βρήκα μια άλλη εικόνα όμοιας θεολογικής άποψης και γραφής, και θα μελετήσω την ρίζα που η γραφή αυτή στα μάτια μου είναι ανορθόδοξη. Υπόσχομαι πάντως, ότι δεν θα επανέλθω στο θέμα αυτό, αλλά θα ήθελα να παρακαλέσω θερμά, αν κάποιος έχει κάποια ιδέα για το τι θα μπορούσε να μην στέκει καλά στην εικόνα αυτή, να μας το πει. Εγώ στο σημείο αυτό θα παραμείνω πιστός στην υπόσχεσή μου. ΕΥΧ.<br /><br />https://www.flickr.com/photos/163732039@N02/? ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΣ ΦΙΛΙΠΠΟΣnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8352082783996648855.post-54512280505204495052019-02-06T16:06:04.330+02:002019-02-06T16:06:04.330+02:00ΧΑΙΡΕΤΕ!
ΛΕΙΠΑΜΕ "ΕΚΤΟΣ" ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΟΝ ΛΟ...ΧΑΙΡΕΤΕ!<br /><br />ΛΕΙΠΑΜΕ "ΕΚΤΟΣ" ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΟΝ ΛΟΓΟ ΑΥΤΟ ΑΠΑΝΤΟΥΜΕ ΜΟΛΙΣ ΤΩΡΑ<br />ΣΤΗΝ ΝΗΦΑΛΙΑ ΕΠΕΞΗΓΗΜΑΤΙΚΗ ΣΑΣ ΚΑΤΑΘΕΣΗ, ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΠΟΙΑ ΣΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ:<br /><br />ΕΙΧΑΜΕ ΣΗΜΕΙΩΣΕΙ, ΕΞ ΑΡΧΗΣ, ΟΤΙ ...διαφαίνεται η ανάγκη να συμφωνήσουμε σε κάτι σημαντικό. Αν η συγκεκριμένη παράσταση είναι χαρακτηρισμένη ως Εικόνα ή ως Πίνακας (ή όπως αλλιώς [ΠΩΣ ΑΡΑΓΕ;] θα χαρακτηρίζαμε μία μη Εικόνα).<br /><br />ΕΥΣΤΟΧΑ, ΣΗΜΕΙΩΝΕΤΕ, ΟΤΙ ...εύκολα μπορούμε να δούμε ότι η τελευταία πρέπει να έγινε από μοναχούς για μοναχούς.<br />ΣΥΜΦΩΝΟΥΜΕ ΑΠΟΛΥΤΑ. ΑΛΛΩΣΤΕ, ΓΙΑ ΤΟΝ ΛΟΓΟ ΑΥΤΟΝ, ΟΙ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΟΥΝΤΑΙ, ΟΝΤΩΣ, ΜΟΝΟΝ "ΕΣΩΤΕΡΙΚΑ" ΣΤΙΣ ΜΟΝΕΣ, ΟΠΩΣ ΣΩΣΤΑ ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ Ο ΑΔ. ΣΠΥΡΙΔΩΝ.<br /><br />ΕΝΝΟΕΙΤΑΙ, ΟΤΙ ΔΕΝ ΚΑΤΑΤΑΣΣΟΥΜΕ ΣΤΟΝ "ΚΟΣΜΟ" ΤΟΥΣ ΛΑΪΚΟΥΣ ΠΙΣΤΟΥΣ ΑΔΕΛΦΟΥΣ ΜΑΣ, ΜΗ ΓΕΝΟΙΤΟ! ΚΑΙ ΖΗΤΟΥΜΕ ΣΥΓΓΝΩΜΗ ΑΝ ΑΠΟ ΟΧΙ ΚΑΛΗ ΔΙΑΤΥΠΩΣΗ ΜΑΣ ΥΠΟΝΝΟΗΘΗΚΕ ΚΑΤΙ ΤΕΤΟΙΟ ΚΑΙ ΣΤΕΝΟΧΩΡΗΣΑΜΕ...<br /><br />ΤΟ ΘΕΜΑ ΤΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ ΤΗΣ ΚΛΙΜΑΚΟΣ ΤΟΥ ΑΓ. ΙΩΑΝΝΟΥ ΤΟ ΜΕΛΕΤΟΥΜΕ...<br /><br />ΕΥΧ.<br /><br /><br /><br /><br /><br />ΙΕΡΟΔΙΑΚ. ΓΑΒΡΙΗΛnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8352082783996648855.post-55517605392025640512019-02-05T14:02:16.423+02:002019-02-05T14:02:16.423+02:00Μερικές επεξηγήσεις που ίσως βοηθήσουν:
Αυτό που ...Μερικές επεξηγήσεις που ίσως βοηθήσουν:<br /><br />Αυτό που απετέλεσε πάντοτε το αντικείμενο της εδώ συζήτησης, ήταν η αναζήτηση των ορίων της Ορθόδοξης εικόνας και οι επισημάνσεις των αποκλίσεων. Όσες Θεολογικές αναφορές γίνονται, έχουν σαν ζητούμενο τα παραπάνω όρια.<br /><br />Η αναφορά μου στην σύνθεση του εσταυρωμένου μοναχού έγινε κάτω από αυτό το πρίσμα (της αναζήτησής μας) έχοντας υπόψη όλα όσα είχαν προηγουμένως κατατεθεί. Στόχος μου δεν είναι η σύνθεση αυτή καθαυτή, αλλά η γραφή της και το εσωτερικό της νόημα. Δεν έχω καμιά αμφιβολία ότι η συγκεκριμένη σύνθεση μπορεί στα χρόνια που χρησιμοποιήθηκε να φορτίστηκε θετικά από τις προσευχές των ασκητών και να έχει σήμερα θέση στην καρδιά πολλών. Αυτό το έχω δει να συμβαίνει με πολλές άστοχες εικόνες, όπου η συναισθηματική σχέση με την εικόνα αποτελεί βάση στήριξης της Πίστης. Επομένως η δική μου παρέμβαση αναζητά απαντήσεις σε συγκεκριμένα ερωτήματα που έχουν να κάνουν με την εδώ συζήτησή μας και μόνο. Για όποιον η σύνθεση αυτή είναι πολύτιμη αυτό είναι απολύτως σεβαστό. Για την συζήτησή μας λοιπόν, δεν θα πρέπει να μας απασχολεί αν είχε παρηγορητικό και ποιμαντικό ρόλο αλλά αν η συγκεκριμένη σύνθεση βρίσκεται μέσα στα όρια της εικόνας η οποία είναι καθολική έκφραση της Εκκλησίας.<br /><br />Σαν καθολική έκφραση της Εκκλησίας η Εικόνα απευθύνεται σε όλους, και δια των αγίων Προσώπων προσκυνούμε τον Χριστό. Αυτό αποτελεί όριο και ταυτότητα της εικόνας. Και μόνο με αυτό το κριτήριο η συγκεκριμένη σύνθεση δεν είναι Εικόνα. Όμως φοβάμαι ότι επαναλαμβάνομαι .<br /> <br />Η αναφορές στην εικόνα του Αγίου Ιωάννου , για να υποστηριχθεί η παραπάνω σύνθεση αστοχούν επίσης. Η προσωπική εμπειρία του Αγίου δεν μπορεί να αποτελέσει αυτόνομη εικόνα ( όπως και κάθε ατομική εμπειρία) και, αν έγινε εικόνα, αυτό είναι λάθος. Η σωστή εκδοχή περιέχει και τον άγιο (που προσκυνούμε) και παρουσιάζει την κλίμακα. Χωρίς την μορφή του Αγίου αστοχεί. Ο λόγος είναι και πάλι ότι η Εικόνα περιγράφει και μόνο καθολική εμπειρία για τα μέλη της Εκκλησίας. Δεν υπάρχει εικόνα χωρίς την παρουσία ενός Αγίου Προσώπου.<br /><br />Αν λοιπόν, ξεπεράσουμε κάθε ίχνος εμπάθειας στην κριτική μας προς την συγκεκριμένη σύνθεση, εύκολα μπορούμε να δούμε ότι η τελευταία πρέπει να έγινε από μοναχούς για μοναχούς. Το λέω αυτό διότι, ενώ το μήνυμα της αφορά το μοναχικό σχήμα, ο πνευματικός αγώνας που περιγράφεται είναι ο ίδιος για κάθε χριστιανό. Στόχος λοιπόν της σύνθεσης είναι πράγματι να παρηγορήσει τους μοναχούς στον αγώνα τους όπως ακριβώς κάνει και το κείμενο του οσίου Θεοφάνους. <br />Το συμπέρασμα λοιπόν σύμφωνα με τα παραπάνω, είναι ότι δεν πρόκειται για εικόνα και η χρήση της θα έπρεπε να περιορίζεται στην εσωτερική ζωή των Ιερών μονών. Ο αγαπητός Σπυρίδων μας βοηθά πολύ με την τελευταία του κατάθεση. Τώρα, σχετικά με την συνέπεια της περιγραφής αυτό είναι μια άλλη συζήτηση, αν και ήδη τα επιχειρήματα που κατατέθηκαν είναι αρκετά για να βγάλει ο καθένας τα συμπεράσματά του.<br /><br />Παραβλέπω την αναφορά στην αδυναμία κατανόησης της μυστικής γλώσσας μη κατανοώντας ποιοι εδώ εκφράζουν τα δύο μέρη. Εύχομαι να μην εννοείται η διαφορά μοναχών και λαϊκών. Το προσπερνώ πάντως γιατί ξεφεύγει από το αντικείμενο της συζήτησης.<br /><br />Αν λοιπόν συμφωνούμε ότι η σύνθεση αυτή ΔΕΝ μπορεί να ανήκει ως Εικόνα στην εκκλησιαστική μας Παράδοση, το θέμα αφορά την ζωή των μοναχών και όχι το σύνολο των πιστών. Αν πάλι, πιστεύουμε ότι είναι εικόνα θα πρέπει να ειπωθεί τι προσκυνούμε σ’αυτήν.<br />ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΣ ΦΙΛΙΠΠΟΣnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8352082783996648855.post-8823235722900115852019-02-05T09:04:44.130+02:002019-02-05T09:04:44.130+02:00ΚΑΛΗΜΕΡΑ!
ΣΤΗΝ ΑΝΑΜΟΝΗ ΤΩΝ ΑΛΛΩΝ ΑΓΑΠΗΤΩΝ ΣΥΝΟΔΟΙ...ΚΑΛΗΜΕΡΑ!<br /><br />ΣΤΗΝ ΑΝΑΜΟΝΗ ΤΩΝ ΑΛΛΩΝ ΑΓΑΠΗΤΩΝ ΣΥΝΟΔΟΙΠΟΡΩΝ ΜΑΣ,<br />ΕΧΟΥΜΕ ΛΙΓΟ ΧΡΟΝΟ ΝΑ ΔΙΑΒΑΣΟΥΜΕ ΕΝΑ ΣΧΕΤΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ,<br />ΤΟ ΟΠΟΙΟ ΜΑΣ ΕΙΣΑΓΕΙ ΣΤΗΝ "ΓΛΩΣΣΑ", ΤΗΝ ΟΠΟΙΑ ΥΠΑΙΝΙΧΘΗΚΑΜΕ,<br />ΟΧΙ ΒΕΒΑΙΑ ΓΙΑ ΝΑ ΚΑΤΑΦΡΟΝΗΣΟΥΜΕ ΚΑΝΕΝΑΝ, ΑΛΛΑ ΣΥΜΦΩΝΟΝΤΑΣ ΑΠΟΛΥΤΑ<br />ΜΕ ΤΗΝ ΟΡΘΗ ΑΠΟΨΗ ΣΑΣ, ΑΓΑΠΗΤΕ ΜΑΣ κ. ΦΙΛΙΠΠΕ,<br />ΟΤΙ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΑΝΕΝΑ ΚΟΙΝΟ ΣΗΜΕΙΟ ΜΕΤΑΞΥ ΘΕΟΥ ΚΑΙ ΚΟΣΜΟΥ<br />(ΟΠΟΤΕ ΠΩΣ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΥΠΑΡΞΕΙ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΤΗΣ "ΓΛΩΣΣΑΣ" ΤΟΥ ΕΝΟΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΛΛΟΝ;): <br /><br />https://agiografikesmeletes.blogspot.com/2009/02/blog-post.html <br /><br />ΕΥΧ.<br /><br /><br /><br />ΙΕΡΟΔΙΑΚ. ΓΑΒΡΙΗΛnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8352082783996648855.post-16164084798257524562019-02-04T19:50:49.092+02:002019-02-04T19:50:49.092+02:00Χαίρετε.
Εγώ θα ήθελα από την μεριά μου να προσθέσ...Χαίρετε.<br />Εγώ θα ήθελα από την μεριά μου να προσθέσω ένα μικρό (ενδεχομένως σαφηνιστικό) λιθαράκι στην συζήτηση. Η παράσταση του σταυρωμένου μοναχού μπορεί (αν και δεν συμφωνώ καθόλου) να θεωρηθεί χρήσιμη ως ποιμαντικό στοιχείο σ’ ένα βιβλίο που μιλά για τον αόρατο πόλεμο της μοναχικής ζωής, δηλαδή ως εικονογράφηση. Μπορεί να γίνει πίνακας και ν’ αναρτηθεί στο κελί του μοναχού, στο Αρχονταρίκι της Μονής ή σε κάποια αίθουσα. Δεν έχω ασχοληθεί με την εμφάνιση του θέματος, έχω όμως το αίσθημα ότι πρέπει να εμφανίστηκε την περίοδο της Τουρκοκρατίας προς «πνευματική οικοδομή» των ολιγογράμματων μοναχών και δεν ανήκει στην αρχαία χριστιανική μοναστική παράδοση. Το αίσθημα αυτό το στηρίζω σε μία διαπίστωση του βυζαντινολόγου Ανδρέα Γκραμπάρ, ο οποίος μελέτησε όσο κανένας άλλος την πρωτοχριστιανική εικονογραφία Ανατολής και Δύσης, που λέει ότι: «το βυζαντινό εικονογραφικό πρόγραμμα είχε εστιάσει πάνω σε θέματα θεοφάνειας, και είχε αποκλείσει -ή σχεδόν αποκλείσει- θέματα κόλασης και διαβολικά. Η φρίκη της κόλασης, οι απαίσιοι δαίμονες είναι σχεδόν απόντες από την βυζαντινή τέχνη, κι εδώ, οι Έλληνες που έγιναν χριστιανοί, διατήρησαν την αρχαία παράδοσή τους, ενώ οι Λατίνοι, Σημίτες και Ιρανοί όλων των εποχών καλλιέργησαν οικειοθελώς την εικονογραφία του τρόμου». Αυτά τα γράφει στο κεφάλαιο «το μήνυμα της Βυζαντινής τέχνης» στο έργο του «Οι ρίζες της μεσαιωνικής αισθητικής». Όταν λέει «σχεδόν αποκλείσει» αναφέρεται στην παράσταση της τελικής κρίσης, η οποία εμφανίζεται τον 11ο αι. και μαζί της η εικόνα της κλίμακας του αγίου Ιωάννου του Σιναϊτη. <br />Ο ίδιος ερευνητής λέει αλλού, ότι κατά την περίοδο των διωγμών δεν υπάρχει ούτε μία παράσταση μαρτυρίου. Αντίθετα, οι παραστάσεις των μαρτυρίων εμφανίζονται αφού έχουν πλέον τελειώσει οι διωγμοί και έχουν γίνει ιστορία. Νομίζω ότι αυτή η εσχατολογική δικαίωση της εικόνας απαντά στο πόσο θεμιτή είναι η ιστόρηση ενός "εν τω γίγνεσθαι" γεγονότος.<br />ΣΠΥΡΙΔΩΝ ΜΑΡΙΝΗΣhttps://www.blogger.com/profile/06385752362805564187noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8352082783996648855.post-79594715140865867792019-02-04T15:06:04.324+02:002019-02-04T15:06:04.324+02:00ΧΑΙΡΕΤΕ!
ΚΑΙ ΓΙΑ ΕΜΑΣ ΕΙΝΑΙ ΠΑΝΤΟΤΕ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ΝΑ ...ΧΑΙΡΕΤΕ!<br /><br />ΚΑΙ ΓΙΑ ΕΜΑΣ ΕΙΝΑΙ ΠΑΝΤΟΤΕ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ΝΑ ΓΕΦΥΡΩΝΟΝΤΑΙ ΟΙ ΟΠΟΙΕΣ ΔΙΑΦΟΡΕΣ<br />ΚΑΙ ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΕΙΛΙΚΡΙΝΑ, ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΛΗ ΣΑΣ ΠΡΟΘΕΣΗ.<br />ΩΣΤΟΣΟ, ΠΡΟ ΤΟΥ ΚΛΕΙΣΟΥΜΕ -ΜΕ ΤΟΝ ΙΔΙΟ ΣΤΟΧΟ- ΚΑΙ ΕΜΕΙΣ ΤΗΝ ΑΝΑΦΟΡΑ ΜΑΣ<br />ΣΤΟ ΘΕΜΑ, ΤΟ ΟΠΟΙΟ ΤΙΣ ΠΡΟΚΑΛΕΣΕ, ΘΑ ΠΑΡΑΚΑΛΕΣΟΥΜΕ<br />ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΑΛΛΟΥΣ ΑΓΑΠΗΤΟΥΣ ΣΥΝΟΔΟΙΠΟΡΟΥΣ ΜΑΣ ΝΑ ΚΑΤΑΘΕΣΟΥΝ<br />ΤΗΝ ΑΠΟΨΗ ΤΟΥΣ...<br /><br />ΕΥΧ.<br />ΙΕΡΟΔΙΑΚ. ΓΑΒΡΙΗΛnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8352082783996648855.post-8613119107818253532019-02-04T13:12:47.951+02:002019-02-04T13:12:47.951+02:00Σεβαστέ μας Ιεροδιακ. Γαβριήλ, ευχαριστώ πολύ για ...Σεβαστέ μας Ιεροδιακ. Γαβριήλ, ευχαριστώ πολύ για τις απαντήσεις σας. Αυτό που δεν κατάλαβα καλά είναι –όπως φαινεται στο σχόλιο σας προς τον αγαπητό Σπυρίδωνα- αν θεωρείτε την σύνθεση αυτή εικόνα η «πίνακα». Προσωπικά δεν γνωρίζω τι αντιπροσωπεύει το δεύτερο.<br /><br />Σε κάθε περίπτωση οι ενστάσεις μου είναι πολλές στα όσα λέτε. Θα μου επιτρέψετε να διευκρινίσω κάποια σημεία, σε μια ύστατη προσπάθεια μήπως γεφυρώσουμε τις διαφορές.<br /><br />Το σπουδαιότερο σημείο της αστοχίας της εν λόγω σύνθεσης, είναι η απεικόνιση μιας μορφής στο σταυρό. Στην Παράδοσή μας, γνωρίζετε πολύ καλύτερα από μένα, δεν υπάρχουν ανάλογες απεικονίσεις. Και αυτό διότι ΤΙΜΙΟΣ είναι μόνον ο σταυρός του Κυρίου αφού μόνον ο Κύριος αδίκως –ως ο μόνος αναμάρτητος- και για τις δικές μας αμαρτίες σταυρώθηκε.<br /><br />Δεν αποδέχεστε ότι όλοι οι σταυροί που σηκώνουν οι άνθρωποι είναι σταυροί ληστών. Πρόκειται για βαθιά θεολογική πρόταση και αφορά στην δίκαιη τιμωρία που με τις πράξεις μας οι άνθρωποι ετοιμάσαμε για τον εαυτό μας. Η Σταύρωση του Κυρίου εν μέσω δύο ληστών, συγκεφαλαιώνει όλη την διδασκαλία, φανερώνοντας ότι η αναγνώριση της ενοχής είναι προϋπόθεση Σωτηρίας. ΟΙ δύο ληστές της ιστορίας –ληστές σύμφωνα με τον νόμο των ανθρώπων, συμβολίζουν επίσης την ένοχη ανθρωπότητα ενώπιον του Θεού.<br /><br />Προσκυνούμε τον Σταυρό του κυρίου και μόνον αυτόν και για το λόγο αυτό δεν έχουμε απεικονίσεις των αγίων που σταυρώθηκαν. Ειδικά για τον άγιο Ανδρέα τον ιστορούμε με τον χιαστί σταυρό.<br /><br />Στην σύνθεση αυτή βλέπουμε ένα μοναχό εσταυρωμένο. Αυτό καταρχήν παραβιάζει την πρακτική της Παράδοσης και αποτελεί μοναδική περίπτωση. Λέτε ότι αυτό σαν εικόνα, δεν διασπά την συνείδηση των πιστών που γνωρίζουν την εικόνα μόνο της Σταύρωσης;<br /><br />Αυτό που επίσης μας λέτε είναι ότι ο σταυρός αυτός είναι το σύμβολο του πνευματικού αγώνα του μοναχού και ότι τα υπόλοιπα στοιχεία της σύνθεσης δείχνουν ότι δεν έχει ακόμα κριθεί ο αγώνας αυτός. Πιο συνεπές με τα παραπάνω δεν θα ήταν το να κουβαλά τον σταυρό ο μοναχός στους ώμους του; Η σταύρωση δεν είναι η τελική στιγμή του αγώνα; Η πορεία προς την Σταύρωση μοιάζει να περιγράφει καλύτερα την ιδέα που υποστηρίζετε.<br /><br />Η διαφορά με τα μαρτύρια των αγίων επισημάνθηκε με τον καλύτερο τρόπο από τον αδ. Σπυρίδωνα.<br /><br />Τέλος, με ξάφνιασε η τελευταία σας αναφορά σχετικά με το ότι η παράσταση αυτή είναι ακατόρθωτο να εξηγηθεί γιατί είναι «γραμμένη» σε μια γλώσσα άγνωστη για τον κόσμο. Νομίζω ότι στην προσπάθειά σας να υπερασπιστείτε την παράσταση παραγνωρίσατε τις συνέπειες του λόγου σας. Αν κάτι τέτοιο ισχύει μηδενίσατε την συζήτησή μας. Αυτός είναι λόγος αφοριστικός και δεν πιστεύω ότι το εννοούσατε.<br /><br />Εδώ έχω εξαντλήσει τα επιχειρήματά μου καταδεικνύοντας τα κυριότερα σημεία που δείχνουν την αστοχία της παραπάνω σύνθεσης σύμφωνα με την δική μου ματιά.<br />Με Αγάπη Χριστού<br />ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΣ ΦΙΛΙΠΠΟΣnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8352082783996648855.post-973396821368738752019-02-04T09:06:35.620+02:002019-02-04T09:06:35.620+02:00ΚΑΛΗΜΕΡΑ ΚΑΙ ΚΑΛΗ ΕΒΔΟΜΑΔΑ!
ΚΑΤΑΘΕΤΟΥΜΕ ΣΤΗΝ ΑΓΑΠ...ΚΑΛΗΜΕΡΑ ΚΑΙ ΚΑΛΗ ΕΒΔΟΜΑΔΑ!<br /><br />ΚΑΤΑΘΕΤΟΥΜΕ ΣΤΗΝ ΑΓΑΠΗ ΣΑΣ ΚΑΠΟΙΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ, ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΜΑ ΤΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ ΤΟΥ ΕΣΤΑΥΡΩΜΕΝΟΥ ΜΟΝΑΧΟΥ:<br /><br />ΕΡΩΤΑΤΕ, ΣΕΒΑΣΤΕ ΜΑΣ κ. ΦΙΛΙΠΠΕ: "με ποια θεολογικά ερείσματα η παρακάτω σύνθεση εντάσσεται στην Παράδοσή μας".<br /><br />ΑΛΛΑ, τι είναι η Θεολογία, αν όχι η προσευχη; Κι αν είναι έτσι, δεν είναι τα Μοναστήρια οι κατ’ εξοχὴν τόποι προσευχής και επομένως όσα προέρχονται από την Μοναχική μας Παράδοση καρποί προσευχής-θεολογίας;<br />Ας θυμηθούμε, παρακαλώ, την ανάλογη παράσταση της «Κλίμακος»...<br /><br />+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++<br /><br />ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΣΥΝΕΧΕΙΑ:<br /><br />"Στην σύνθεση αυτή υπάρχει (δυστυχώς) ο υπαινιγμός εξίσωσης του Σταυρού του Χριστού με τις δοκιμασίες (Σταυρός) ημών των υπολοίπων και αυτό το θεωρώ μέγα ατόπημα...".<br /><br />ΣΥΓΓΝΩΜΗ, αλλά δεν βλέπουμε υπαινιγμό εξίσωσης. Το ότι όλοι ανεξαιρέτως «αίρουμε» τον σταυρό μας, όσο μπορούμε,και έχουμε αυτήν την επίγνωση, δὲν σημαίνει ότι τον εξισώνουμε με τον Σταυρὸ του Κυρίου, μή γένοιτο!...<br /><br />+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++<br /><br />..."Όλοι οι άλλοι είναι σταυροί ληστών που δικαίως αποδεχόμαστε αφού αναγνωρίζουμε τα πταίσματα μας".<br /><br />ΑΥΤΟ μπορώ να το επιβεβαιώσω μόνο για τον εαυτό μου. Αλλά, για τους άλλους είμαι πολύ διστακτικός. Γνωρίζω πρόσωπα, που σηκώνουν τεράστιους σταυρούς, σε σχέση με τον δικό μου και δεν είναι σε καμμία περίπτωση ληστές, σαν εμένα!...<br /><br />++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++<br /><br />"Στην σύνθεση αυτή κάθε στοιχείο είναι ασυνάρτητο. Ο μοναχός που συμβολίζει την τάξη των μοναχών, είναι στον σταυρό αλλά όχι νικητής (χωρίς φωτοστέφανο) αλλά εντούτοις σε πολλές εκδοχές στεφανώνεται από άγγελο. Και ενώ σταυρώθηκε οι δαίμονες απτόητοι συνεχίζουν να ρίχνουν τα βέλη τους ……".<br /><br />ΣΥΓΓΝΩΜΗ, και πάλι. Η παράσταση σαφώς εικονίζει μία πνευματική κατάσταση «εν τῳ γίγνεσθαι». Τίποτα δεν έχει ακόμη κριθεί. Εικονίζεται ένας τιτάνιος πνευματικός αγώνας, ο «αόρατος πόλεμος»!...<br />Παραπέμπουμε και πάλι στην ανάλογη παράσταση της «Κλίμακος». Οι Μοναχοί που ανεβαίνουν δεν έχουν φωτοστέφανο, παρ' όλο που στεφανώνονται στην κορυφή από τον Ίδιο τον Κύριό μας...<br /><br />++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++<br /><br />"... η εγκατάσταση της σύνθεσης αυτής στις μονές μας κάνει δύσκολη την επανεξέταση...".<br /><br />ΣΥΜΦΩΝΟΥΜΕ. Πιστεύουμε δε, ότι δεν είναι απλώς δύσκολο το να εξηγηθεί, ώστε να επανεξετασθεί αυτή η παράσταση, αλλά ακατόρθωτο, εφ’ όσον είναι «γραμμένη» σε μία «γλώσσα» άγνωστη στον Κόσμο...<br /><br />+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++<br /><br />"Και βέβαια δεν μπορώ να δω καμιά σύγκριση με τις εικόνες των μαρτυρίων των Αγίων".<br /><br />Με όλο τον σεβασμό, στα δικά μας μάτια είναι πολύ σαφής και άμεση η σχέση...<br /><br /><br />++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++<br /><br /><br />ΑΔ. ΣΠΥΡΙΔΩΝ ΜΑΣ ΛΕΤΕ, ΠΟΛΥ ΣΩΣΤΑ: "Αν μιλάμε για την παράσταση...".<br /><br />Εδώ διαφαίνεται η ανάγκη να συμφωνήσουμε σε κάτι σημαντικό. Αν η συγκεκριμένη παράσταση είναι χαρακτηρισμένη ως Εικόνα ή ως Πίνακας.<br />Αν είναι Εικόνα τότε ισχύουν τα όσα υποστηρίζετε και συμφωνούμε. Παλαιότερα είχαμε ακούσει να υποστηρίζεται, ότι η Ορθόδοξη Εικόνα είναι ένα σημαντικώτατο «Ποιμαντικὸ ἐργαλεῖο». <br />Το λάθος, βέβαια, της εισόδου στους Ναούς δεν το έκανε η παράσταση, (...) η οποία σημειώνουμε, όμως, πως είναι σταυροαναστάσιμη, τουτέστιν φωτεινότατη...<br /><br />ΕΥΧ.<br /><br /><br /><br />ΙΕΡΟΔΙΑΚ. ΓΑΒΡΙΗΛnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8352082783996648855.post-87375363198244723202019-02-01T18:40:57.734+02:002019-02-01T18:40:57.734+02:00Με χαρά θα περιμένουμε την απάντησή σας. Καλή Δύνα...Με χαρά θα περιμένουμε την απάντησή σας. Καλή Δύναμη!ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΣ ΦΙΛΙΠΠΟΣnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8352082783996648855.post-28278012490390076682019-02-01T15:56:51.474+02:002019-02-01T15:56:51.474+02:00ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΑΔ. ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ, ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ!...
...ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΑΔ. ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ, ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ!...<br />ΠΑΝΤΟΤΕ, Η ΧΡΗΣΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΩΝ ΕΝΝΟΙΩΝ ΕΝΤΑΓΜΕΝΩΝ ΣΤΟΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟ,<br />ΧΡΕΙΑΖΟΝΤΑΙ ΙΔΙΑΙΤΕΡΗ ΠΡΟΣΟΧΗ, ΠΡΟΚΕΙΜΕΝΟΥ ΝΑ ΜΗ ..."ΜΠΛΕΞΟΥΜΕ"...<br /><br />ΕΥΧ.<br /><br /><br /><br /><br /><br />ΙΕΡΟΔΙΑΚ. ΓΑΒΡΙΗΛnoreply@blogger.com