tag:blogger.com,1999:blog-8352082783996648855.post5392352474014583603..comments2024-01-04T12:44:38.974+02:00Comments on ΑΓΙΟΓΡΑΦΙΑ-ΜΕΛΕΤΕΣ: ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΓΙΑ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΤΗΝ ΝΕΑ ΕΙΚΟΝΟΛΟΓΙΚΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ«E.E.E.»http://www.blogger.com/profile/04728941422824062913noreply@blogger.comBlogger200125tag:blogger.com,1999:blog-8352082783996648855.post-82189582936813081882015-11-04T18:16:28.377+02:002015-11-04T18:16:28.377+02:00Μα, δεν υπάρχει τύχη!...
Όλα διέπονται από την όντ...Μα, δεν υπάρχει τύχη!...<br />Όλα διέπονται από την όντως αγαπητική Πρόνοια του Θεού,<br />αγαπητέ μας Φίλε...<br />Καλώς ωρίσατε, λοιπόν!<br />Βέβαια η ωραία μας συζήτηση έχει διακοπεί εδώ και καιρό,<br />αλλά ίσως είναι μία καλή ευκαιρία να συνεχισθή. Τι λέτε;<br /><br />Ι.Γ.Α.noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8352082783996648855.post-4708887348695648212015-11-02T21:03:40.064+02:002015-11-02T21:03:40.064+02:00Τι΄ ωραία και αγαπητικά που τα λετε! Να είστε καλά...Τι΄ ωραία και αγαπητικά που τα λετε! Να είστε καλά! Με αφορούν και μένα αυτακαι παίρνω κουράγιο μέσα από την αγκαλιά αυτή που ανακάλυψα τυχαία στο blog σας!Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/16574672386548229657noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8352082783996648855.post-76400881242585559362015-11-02T20:58:31.758+02:002015-11-02T20:58:31.758+02:00Ευχαριστουμε!Ευχαριστουμε!Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/16574672386548229657noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8352082783996648855.post-88710820999650475702013-11-12T08:31:43.995+02:002013-11-12T08:31:43.995+02:00
Καλημέρα!
Παρακαλώ, αλλάζουμε σελίδα!
Για την συ...<br />Καλημέρα!<br /><br />Παρακαλώ, αλλάζουμε σελίδα!<br />Για την συνέχεια της συζήτησης κάνετε κλικ εδώ: http://hsir.org/p/uxb<br /><br />Ευχαριστώ<br /><br />«E.E.E.»https://www.blogger.com/profile/04728941422824062913noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8352082783996648855.post-6030076464874462662013-11-10T23:03:56.505+02:002013-11-10T23:03:56.505+02:00Είμαι σίγουρος αγαπητέ Δημοσθένη ότι οι φίλοι μας ...Είμαι σίγουρος αγαπητέ Δημοσθένη ότι οι φίλοι μας που παρακολουθούν την συζήτησή μας χρειαζόντουσαν - όπως και εγώ - τις τελευταίες σας διευκρινήσεις. Γιατί κανείς από τους συναδέλφους που επιχειρηματολογούν κατά της "στείρας αντιγραφής" δεν εννοεί αυτό που λέτε εσείς. Αντίθετα προωθούν μια αντίληψη για την αγιογραφία στην οποία ο αγιογράφος γίνεται η αυθεντία που είναι σε θέση να ανανεώσει την έκφραση των εικόνων και να την φέρει στα μέτρα της εποχής. <br /><br />Η μόνη μας διαφορά που μπορώ να διακρίνω είναι η άποψή σας για την χρήση του χρυσού. Ελπίζω η συζήτησή μας να σας δώσει μια αφορμή για να δώσετε, με τη σειρά σας, μια δεύτερη ευκαιρία στην ωριμότατη αντίληψή σας για την Εικόνα, να ξαναδεί το ζήτημα. ¨οχι στη θεωρεία αλλά στην πράξη. Δοκιμάστε να εφαρμόσετε τις γνώσεις σας στην προσπάθεια να συμφιλιώσετε σε μια εικόνα - άσκηση, την ζωγραφική σας με το χρυσό. Παίρνω το θάρρος να σας το προτείνω εμπνεόμενος από όσα μας είπατε μέχρι τώρα .<br /><br /> Θα ήθελα την γνώμη σας στο τελευταίο ερώτημα του προηγούμενου σχολίου μουΦ.Μ.noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8352082783996648855.post-42621752209689432172013-11-10T22:32:47.954+02:002013-11-10T22:32:47.954+02:00Καλησπέρα!
...Πολλές φορές βρίσκουμε απαντήσεις σ...<br />Καλησπέρα!<br /><br />...Πολλές φορές βρίσκουμε απαντήσεις στις απορίες μας μέσα από τα Πατερικά κείμενα,<br />τα οποία σύμφωνα με τον αγαπητό μας κ. Φίλιππο αποτελούν την θεωρία της Αγιογραφίας.<br />Το ΟΡΑΜΑ ΤΗΣ ΑΙΩΝΙΟΥ ΖΩΗΣ του Στάρετς Αμβροσίου, που μόλις αναρτήθηκε,<br />μας είπε πολλά για το κυρίως θέμα, το οποίο συζητάμε...<br /><br />Αγαπητὲ Δημοσθένη, ευχαριστούμε για την ζωντανή Σας παρουσία και ελπίζουμε να βρούμε<br />τον χρόνο να ανταποκριθούμε στην αγάπη Σας...<br /><br />Καληνύχτα κι απο 'μας!<br />Μ.γ.Γ.noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8352082783996648855.post-15102381929951440482013-11-10T22:04:20.386+02:002013-11-10T22:04:20.386+02:00(συνέχεια από το προηγούμενο)
Θα απαντήσω αγαπητέ ...(συνέχεια από το προηγούμενο)<br />Θα απαντήσω αγαπητέ κ. Φίλιππε, σε όποιες απορίες πιστεύω ότι δεν αποσαφηνίστηκαν από τα παραπάνω.<br />Οι Ορθόδοξες Εικόνες λειτουργούν και λειτουργούνται νυν και αεί. Αναφέρονται πάντα στο παρόν και δεν έχουν … ημερομηνία λήξης.<br />Επειδή η συζήτησή μας είναι Εικονολογική δεν θεώρησα σκόπιμο να πλατειάσουμε σε άλλες ενότητες. Σαφώς και ισχύει ο προβληματισμός μου και για τις άλλες ενότητες που αναφέρατε. Δεν θα συμφωνήσω ότι είναι σταθερές και αμετακίνητες από την αρχή που εδραιώθηκαν. Εάν δεν υπάρχει κίνηση δεν υπάρχει και ζωή. Οι αλλαγές που υπέστησαν όμως είναι μέσα σε βάθος χρόνου. Τέλος δεν νομίζω ότι βοηθάει μία επιγραμματική τοποθέτηση, σε τέτοιου είδους ζητήματα.<br />Καληνύχτα σας.<br />Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/07475045516137014157noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8352082783996648855.post-75185426750509575362013-11-10T22:03:12.022+02:002013-11-10T22:03:12.022+02:00Σαφώς και έχετε παρερμηνεύσει τα όσα έχω γράψει. Μ...Σαφώς και έχετε παρερμηνεύσει τα όσα έχω γράψει. Μπορεί να μην ευθύνεστε εσείς βέβαια γι’ αυτό, αλλά πολύ πιθανό η ρητορική μου ανικανότητα. Θα κάνω μία ύστατη προσπάθεια να ξεκαθαρίσω όσο μπορώ τις θέσεις μου.<br />Σε καμία περίπτωση δεν χρειάζεται η Ορθόδοξη Εικόνα καινούρια εικαστική πρόταση. Η Ορθόδοξη Εικονογραφία είναι ένα ολοκληρωμένο ζωγραφικό σύστημα που δεν έχει ανάγκη από εικαστικές αναζητήσεις. Η ολοκλήρωση σημαίνει αυτόματα και την τελειότητα. Σε κανένα σημείο των αναγραφομένων μου δεν ισχυρίστηκα την εισαγωγή νέων εικαστικών αναζητήσεων παρά μόνο εικαστικών στοιχείων (θεμελιώδης διαφορά). Έκανα την συγκεκριμένη παρατήρηση με σκοπό να καταδείξω το πόσο δύσκολο (σχεδόν αδύνατο) θα ήταν μία τέτοια εφαρμογή (εικαστικών στοιχείων). Έχει γραφτεί :« Σήμερα κάποιοι Αγιογράφοι σε μία προσπάθεια να προβάλουν ένα δικό τους ύφος, γνωρίζοντας ελάχιστα (η και καθόλου) περί της Θεολογίας των Ιερών Εικόνων και έχοντας ίσως, σε κάποιες περιπτώσεις, περιορισμένες τεχνικές γνώσεις (σχέδιο, χρώμα, σύνθεση), εισάγουν πολλά ξένα εικαστικά στοιχεία (σχεδόν όλα από την Δυτική εικαστική κουλτούρα και ειδικά όσα αφορούν τον εντυπωσιασμό) θεωρώντας έτσι ότι δημιουργούν κάτι καινούριο. Όμως για να μπορέσει να σταθεί, τουλάχιστον εικαστικά, κάτι ανάλογο προϋποθέτει τέτοια ποιότητα γνώσεων ώστε κάθε στοιχείο που εισάγεται, να επεξεργάζεται και να αφομοιώνεται ομαλά μέσα από τον δικό μας εικαστικό τρόπο, επιδιώκοντας έτσι να μην αλλοιώσουμε τον χαρακτήρα του καθ’ ημάς ζωγραφικού συστήματος, αλλά και να μην προκληθεί αποξένωση και απομάκρυνση από την παράδοση.». Θα προσπαθήσω να διευκρινίσω την θέση αυτή, με ένα μικρό παράδειγμα. Έπεσε στην αντίληψη μου μία σύγχρονη Εικόνα, που ενώ ήταν Ορθόδοξα δομημένη, σε κάποιο σημείο του κάμπου ο τεχνίτης δημιούργησε την ψευδαίσθηση του βάθους, όπως αυτή ορίζετε από την δυτική ζωγραφική. Εδώ λοιπόν είναι το λεπτό σημείο που χρειάζεται η διάκριση αλλά και η υποδομή του Εικονογράφου. Διότι πρέπει να βρει μία εικαστική προσέγγιση σύμφωνη με την εικαστική φιλοσοφία του καθ’ ημάς τρόπου, κι όχι να αντιγράψει ένα ξένο στοιχείο και να μας το παραθέσει αβασάνιστα. Για να προλάβω τυχόν απορίες σχετικές με την αντιγραφή (δηλαδή ότι θα μπορούσε να αντιγράψει μία παλαιότερη εικαστική λύση), μπορώ να σας πω ότι π.χ. η απόδοση των βουνών του Θεοφάνη με αυτήν του Πανσέληνου είναι φανερό ότι έχουν τελείως διαφορετική εικαστική προσέγγιση. Δεν παύουν όμως να είναι ενταγμένα στο προσωπικό εικαστικό τους ύφος. Που σημαίνει πιο απλά ότι κι ίδιοι προσπάθησαν και τελικά εισήγαγαν εικαστικές λύσεις.<br />Συμπερασματικά λοιπόν σε καμία περίπτωση δεν είμαι υπέρ των νέων εικαστικών προτάσεων, αλλά στην ζωτική ανάγκη του προσωπικού ύφους.<br />Εδώ να μου επιτρέψετε να απευθυνθώ στο σχόλιο του αγαπητού μας Μ.γ.Γ. σε σχετική τοποθέτησή του «… υπάρχει και μία άλλη αντίληψη για την ρουτίνα … αλλά και τον αγώνα όσων έχουν την δύναμη να αντιγράφουν πιστά, ταπεινά, επαναληπτικά, ακούραστα, αέναα, το ίδιο και το ίδιο ..». Έχω παραθέσει σχετικό κείμενο που συμφωνώ ότι αυτή η πρακτική έχει διδακτικό χαρακτήρα και επιβάλετε μάλιστα, στους δόκιμους Εικονογράφους. Πουθενά στην ιστορία της Ορθόδοξης Εικονογραφίας, τουλάχιστον εγώ προσωπικά, δεν έχω παρατηρήσει αυτό το φαινόμενο (της αέναης αντιγραφής). Υπάρχουν διαφορές ακόμη και δασκάλων με τους μαθητές ή συνεχιστές τους αν θέλετε. Να αναφέρω τον Πανσέληνο με τους Αστραπάδες και τον Θεοφάνη με τον Τζώρτζη (ίσως η πιο κοντινή προσέγγιση δασκάλου – μαθητή). Είναι πιστεύω ξεκάθαρη η διαφορά εικαστικού ύφους και μάλιστα σε τέτοιο σημείο ώστε να αναγνωρίζετε ο καθένας μόνο από την παρατήρηση. Αυτό και μόνο το γεγονός μας δείχνει την ζωντάνια και την κίνηση αυτής της τεχνοτροπίας μέσα στον χρόνο. Μίλησα για την αντιγραφή πιστεύοντας ότι είναι φαινόμενο των ημερών μας που μαραζώνει την λειτουργικότητα της Εικόνας και την οδηγεί σε μία στείρα αντιγραφή.<br />Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/07475045516137014157noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8352082783996648855.post-8271395714840296182013-11-10T18:34:35.272+02:002013-11-10T18:34:35.272+02:00Και πάλι γίνεται φανερή η ευαισθησία σας και η διά...Και πάλι γίνεται φανερή η ευαισθησία σας και η διάκρισή σας για τα ζητήματα που μας απασχόλησαν. Είμαστε μαζί στο αποτέλεσμα, αλλά έχουμε διαφορετική ερμηνεία για την Εικόνα. Φθάνουμε σιγά σιγά στον πυρήνα της διαφοράς μας. Εκείνο που απομένει να καταλάβω στην σκέψη σας, είναι το πως μια νέα εικαστική πρόταση θα κρίνεται και από ποιόν ως επιτυχής. Το βασικό ζητούμενο, έχετε πει με καθαρότητα, είναι η πληρέστερη ανάδειξη του Προσώπου. Θέλετε την ανανέωση με εισαγωγή νέων εικαστικών στοιχείων που θα εισέρχονται και θα συνδέοντα ομαλά με τα παραδοσιακά στοιχεία . Επίσης σαφέστατα, είστε υπέρ των νέων εικαστικών προτάσεων και αυτό το ζητάτε σαν ζωτική ανάγκη για να νικηθεί η «θανατίλα της ρουτίνας.»<br />Έχω τις παρακάτω απορίες:<br />Ποιος θα κρίνει την αποτελεσματικότητα και αξία των νέων τάσεων.<br />Είναι τα έργα του παρελθόντος «νεκρά», έχουν δηλαδή επιτελέσει την αποστολή τους ως έκφραση της πνευματικότητας μιας εποχής;<br />Η εκκλησιαστική Τέχνη πεθαίνει; Παύει, δηλαδή, κάποια στιγμή να είναι λειτουργική;<br />Γιατί ο όλος προβληματισμός σας να μην ισχύει και για τους ύμνους και για την αρχιτεκτονική κλπ. Εδώ η διαρκής επανάληψη στους αιώνες του ίδιου τυπικού δεν αποτελεί θανάσιμη ρουτίνα; Πως «θα φανεί στα μάτια των άλλων» (σχόλιο του π. Στ. Σκλήρη) ο πολιτισμός μας και η αξία των Τεχνών χωρίς ανανέωση και στα πεδία αυτά; <br />Και τέλος, το σημαντικότερο ερώτημα κατά τη γνώμη μου:<br />Είναι η εικόνα στοιχείο πολιτισμού;<br />( το τελευταίο ερώτημα απευθύνεται σε όλους τους φίλους της συζήτησης.)<br />Φ.Μ.noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8352082783996648855.post-13543044744438617782013-11-10T13:15:00.912+02:002013-11-10T13:15:00.912+02:00Καλημέρα.
Προς τον αγαπητό Φ.Μ.
Οι αναγεννησιακές ...Καλημέρα.<br />Προς τον αγαπητό Φ.Μ.<br />Οι αναγεννησιακές Εικόνες δεν είναι ισοδύναμες με αυτές της Ορθόδοξης παράδοσης. Διότι μας παρουσιάζουν τα εικονιζόμενα σε συγκεκριμένο τόπο και χρόνο με αποτέλεσμα να μειώνετε κατά πολύ η παροντοποίηση τους. Το φως λειτουργεί περισσότερο φυσιοκρατικά (υπάγεται στους φυσικούς νόμους) και άρα δεν πηγάζει από τα εικονιζόμενα. Δεν μας παρουσιάζει άμεσα έναν κόσμο Θεϊκής τελείωσης, αλλά την φθαρτή πλευρά του κόσμου. Και άλλες διαφορές λιγότερης σημασίας.<br />Από την άλλη, οι λαϊκές έχουν να κάνουν με τις γνώσεις του δημιουργού τους. Θέλω να πω πως υπάρχουν διαμάντια πραγματικά που θεωρώ ότι είναι ισοδύναμα, αλλά αυτές είναι ελάχιστες.<br />Σε ότι αφορά τις Ρώσικες, υπάρχουν δύο τεχνοτροπίες. Η πρώτη είναι αυτή που καθιέρωσε ο Θεοφάνης ο Έλληνας. Και η δεύτερη, της μετά τον Ρουμπλιώφ εποχής, που άλλαξε χαρακτηριστικά, εισήγαγε ξένα εικαστικά στοιχεία και τέλος παραδόθηκε στην δυτική τεχνοτροπία και άρα υπάγεται στην κατηγορία των αναγεννησιακών. Όσον αφορά την εικαστική ποιότητα της πρώτης οι απόψεις διίστανται. Άλλοι συμφωνούν πως είναι σύμφωνη με την Εκκλησιαστική μας παράδοση, ενώ άλλοι ότι έχει αποκλείσεις και μάλιστα περισσότερες σε Θεολογικό επίπεδο. Δηλαδή χαλάει την ισορροπία του Θείου σε σχέση με το γήινο και στην προσπάθεια να εμβαθύνει περισσότερο πνευματικά, παραγκωνίζει την ιστορική αλήθεια. Π.χ. η γνωστή σε όλους Αγία Τριάδα του Ρουμπλιώφ, δεν έχει αναφορά στον Αβραάμ παρά μόνο μας παρουσιάζει τρεις Αγγέλους, ξεχωρίζοντας έτσι τον ιστορικό και γήινο χαρακτήρα της. Δεν έχω ολοκληρωμένη άποψη σε αυτό το θέμα, εάν έχετε εσείς ή κάποιος άλλος γνώμη, με χαρά να την ακούσω.<br />Επίσης θεωρώ και την Κομνήνεια τεχνοτροπία ισοδύναμη, που πραγματεύεται τα εικονιζόμενα περισσότερο με την πλαστικότητα των όγκων και των σχημάτων και λιγότερο με την γεωμετρική τους απόδοση.<br />Σύμφωνα με τα λεγόμενά μου περί της αναγεννησιακής τεχνοτροπίας απορρέει και το συμπέρασμα το πόσο καθοριστική είναι η εικαστική άποψη για την ορθή Θεολογική γραφή.<br />Στο σημείο που λέχθηκε « Όλες οι Εικόνες είναι ισοδύναμες, εάν κι εφόσον εμπεριέχουν την Ορθόδοξη Δογματική αλήθεια», είναι προφανές ότι χρειάστηκε από την πλευρά σας, να μου εξηγήσετε τι ακριβώς εννοείτε με τον όρο ισοδύναμες.<br /><br />Από τις Εικόνες που μου υποδείξατε είναι, πιστεύω, ξεκάθαρο ποιες είναι ισοδύναμες εάν λάβετε υπ’ όψιν σας τις προηγούμενες παραγράφους.<br />Η κύρια Δογματική αλήθεια, κατά την άποψη μου, που έχει υποχρέωση να καταγράψει ή αν θέλετε να παρουσιάσει με τα χρώματά του ο ζωγράφος, σε ότι αφορά πάντα την Εικόνα, είναι να καταδείξει την Αγιότητα του εικονιζόμενου.<br />Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/07475045516137014157noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8352082783996648855.post-10707681953397915552013-11-09T19:34:30.321+02:002013-11-09T19:34:30.321+02:00Η έννοια ισοδύναμες, προκειμένου για εικόνες, υπον...Η έννοια ισοδύναμες, προκειμένου για εικόνες, υπονοεί ότι δύο διαφορετικές τεχνοτροπίες, εξυπηρετούν εξίσου καλά τον ίδιο στόχο. Επομένως, μας λέτε ότι η Μακεδονική σχολή είναι ισοδύναμη με την Κρητική και είναι θέμα προσωπικής προτίμησης η επιλογή τους. Και επειδή η Θεολογική τους προσέγγιση είναι ίδια, η διαφορά τους είναι η εικαστική άποψη. Η εικαστική άποψη είναι υποκειμενική και η επιλογή της είναι θέμα προτίμησης δηλ. δευτερεύουσας σημασίας αφού δύο διαφορετικές απόψεις κατορθώνουν με την ιδία επιτυχία το ίδιο αποτέλεσμα.<br /><br />Και αν προσθέσω και κάποιες άλλες εικαστικές απόψεις πχ τις αναγεννησιακές, τις λαϊκές εικόνες, την Ρώσικη σχολή κλπ, αισθάνομαι την ανάγκη να σας ρωτήσω- μετά από το ξεκαθάρισμα της έννοιας - αν και αυτές είναι ΙΣΟΔΥΝΑΜΕΣ.<br /><br />Επίσης, δεν μπορώ να καταλάβω, πως το παραπάνω συμπέρασμα συνυπάρχει με την θέση σας ότι η εικαστική άποψη είναι καθοριστική για την ορθή Θεολογική γραφή .(από το σχόλιό σας 7/11 προς τον ΜΓΓ)<br /><br />Σαν απάντηση λέτε σε άλλο σημείο:<br />« Όλες οι Εικόνες είναι ισοδύναμες, εάν κι εφόσον εμπεριέχουν την Ορθόδοξη Δογματική αλήθεια»<br /><br />Θα μας είναι πολύ χρήσιμο αν μπορείτε να μας δείξετε ποιες από τις παρακάτω εικόνες (με το ίδιο θέμα και διαφορετική εικαστική προσέγγιση) είναι ισοδύναμες. Επίσης για την συγκεκριμένη εικόνα Της Αγίας Βαρβάρας θα ήθελα αν μπορείτε να μας πείτε (με την ευκαιρία των παραδειγμάτων) ποια Δογματική αλήθεια θα πρέπει να καταγραφεί από τον αγιογράφο, προκειμένου να είναι η εικόνα πλήρης.<br /><br />http://www.flickr.com/photos/104542909@N03/10761697105/<br /><br />Κανένα από τα δικά σας ερωτήματα δεν παραβλέπω. Είναι καλό πρώτα να δούμε μαζί αυτό το σημείο της συζήτησης. Ευχαριστώ για την υπομονή σας.<br />Φ.Μ.noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8352082783996648855.post-53481030304038367462013-11-09T14:03:12.243+02:002013-11-09T14:03:12.243+02:00Προς την αγαπητή ΑΠ
Ως προς το ισχυρότερο επιχείρη...Προς την αγαπητή ΑΠ<br />Ως προς το ισχυρότερο επιχείρημα υπέρ της χρήσης του χρυσού. Να υπενθυμίσω ότι μιλάμε για μία εποχή (15ο αιώνα νομίζω) σε μία Κρήτη Βενετοκρατούμενη, όπου οι τεχνίτες είχαν να κάνουν περισσότερο με δυτικούς ‘’πελάτες’’ και τις όποιες απαιτήσεις τους. Περίπου την ίδια εποχή δραστηριοποιήθηκε και ο Μιχαήλ Δαμασκηνός που φαίνεται πιο ξεκάθαρα ο επηρεασμός του από την δύση. Μάλιστα σε αυτό το σημείο μπορούμε να παρατηρήσουμε ότι σε αυτήν την πελατειακή σχέση υπήρξαν και Θεολογικές αστοχίες, (π.χ. η προσπάθεια απεικόνισης της Αγίας Τριάδας, ή ο τρόπος παρουσίασης του διαβόλου), αλλά και τεχνοτροπίας ( η υπαγωγή του ‘’άκτιστου φωτός’’ σε φυσικούς νόμους, η χρήση της προοπτικής με την ψευδαίσθηση του βάθους κ.α.). Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι υποβαθμίζεται στο παραμικρό το εικαστικό τους έργο, αλλά είμαστε υποχρεωμένοι να εμβαθύνουμε τόσο στην Θεολογία όσο και στην τεχνοτροπία, ώστε να κατανοήσουμε τα αίτια του κάθε αποτελέσματος. Επίσης πρέπει, στα πλαίσια πάντα της σύγκρισης, να βλέπουμε όλες τις παραμέτρους της κάθε εποχής για να αντιστοιχίσουμε τα τεχνικά χαρακτηριστικά της όποιας τεχνοτροπίας, με τα χαρακτηριστικά μιας άλλης εποχής.<br />Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/07475045516137014157noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8352082783996648855.post-58800220838396453312013-11-09T14:02:27.091+02:002013-11-09T14:02:27.091+02:00Αγαπητέ Φ.Μ.
Θα προσπαθήσω να απαντήσω στους προβλ...Αγαπητέ Φ.Μ.<br />Θα προσπαθήσω να απαντήσω στους προβληματισμούς σας κατά παράγραφο.<br />Επειδή είναι σημαντικό η ακριβολογία των όρων που χρησιμοποιούμε, ίσως δεν το ξεκαθάρισα επ’ ακριβώς. Υπάρχει ελευθερία στην ΕΠΙΛΟΓΗ του τρόπου που δομείται η Εικόνα. Και κατ’ αυτήν την έννοια είναι υποκειμενική αφού ο καθένας μπορεί να διαλέξει όποιον τρόπο (τεχνοτροπία) πιστεύει ότι είναι πιο ωφέλιμος για τον θεατή. Δεν κατανοώ πλήρως τον όρο ‘’ισοδύναμες’’ . Όλες οι Εικόνες είναι ισοδύναμες, εάν κι εφόσον εμπεριέχουν την Ορθόδοξη Δογματική αλήθεια. Να υπενθυμίσω ότι δεν είναι λίγες οι Εικόνες που θαυματουργούν με την Χάρη του Αγίου Πνεύματος, στις Εκκλησίες μας αν και είναι αναγεννησιακές ή λαϊκές στην τεχνοτροπία τους. Εάν θα επιλέξουμε κάποια τεχνοτροπία (μακεδονική, κρητική κλ.) είναι, πιστεύω, καθαρά δική μας επιλογή.<br />Επομένως, σύμφωνα με το παραπάνω, η κατά βήμα μέθοδος ανάπτυξης της Εικόνας, δεν είναι υποκειμενική, αλλά υπάγεται στους κανόνες της κατ’ επιλογής μας τεχνοτροπίας. Πολλοί ‘’μαΐστορες’’ έχουν προτείνει την δική τους εικαστική άποψη και έχουμε εν τέλει πολλές εκδοχές στο ίδιο θέμα. Ένα κατανοητό παράδειγμα. Δεν διαφέρει σε τίποτα η Θεολογική αξία της Εικόνας του Κυρίου μας από τον Πανσέληνο, με αυτήν από τον Θεοφάνη. Είναι δύο διαφορετικές εικαστικές απόψεις με το ίδιο θέμα. <br />Τα όρια της Εικόνας, από την Θεολογική της πλευρά, εφάπτουν επ’ ακριβώς με την Ορθόδοξη Θεολογία. Από εικαστικής πλευράς όμως, εξ’ όσων γνωρίζω, δεν υφίστανται. Εάν πιστεύετε ότι οριοθετείτε το τεχνικό μέρος μιας Εικόνας, θα ήθελα την προσέγγισή σας.<br />Το ότι όλες οι Εικόνες, που εμπεριέχουν την Ορθόδοξη Θεολογία, ανεξάρτητα από την τεχνοτροπία τους, είναι προσκυνητέες, δεν είναι προσωπική μου άποψη αλλά ένα γεγονός που συμβαίνει μέσα στην Εκκλησία μας. Ανέφερα σχετικά στην πρώτη παράγραφό μου, όπως επίσης και για τα κριτήρια που προσδιορίζουν τα όρια εικόνας, στην δεύτερη παράγραφο.<br />Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/07475045516137014157noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8352082783996648855.post-81464513347588916182013-11-09T10:53:09.205+02:002013-11-09T10:53:09.205+02:00ΕΜΜ το μαντήλι και το μανίκι είναι πολύ φωτεινά.
...ΕΜΜ το μαντήλι και το μανίκι είναι πολύ φωτεινά.<br /><br />ΑΓΓ το πάτωμα είναι απ' τα αδύναμα σημεία της εικόνας <br /><br />ΜΓΕ το πάτωμα μου φαίνεται σκούρο<br /><br />ΦΜ το εσωτ. ρούχο είναι άτονο το μανίκι να αλλάξει σε πιο σκούρο<br /><br />ΜΓΓ ατονο το εσωτ. ρούχο, πάτωμα σκούρο, μαντήλι φωτεινό.<br />ΜΒ εδαφος σκούρο και άτονο, χιτώνας σκούρος, μανδύας άτονος <br />ΜΙΩ μαντήλι φωτεινό, πάτωμα σκούρο<br />ΔΜ πάτωμα σκούρο<br />ΜΜ μαντήλι, μανίκια φωτεινά, πάτωμα σκούρο, εσωτερικό φόρεμα σκούρο<br /><br />Όλα φαίνεται να είναι λάθος. Ελάτε να αξιολογήσουμε τις συνολικές παρατηρήσεις και να προτείνουμε από αυτές, μία μόνο αυτή τη φορά, την ισχυρότερη, κατά την γνώμη μας.<br />Φ.Μ.noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8352082783996648855.post-49440114380833664902013-11-09T01:34:24.783+02:002013-11-09T01:34:24.783+02:00Ευχαριστώ σας για την υποδοχή. Χαίρομαι να παρακολ...Ευχαριστώ σας για την υποδοχή. Χαίρομαι να παρακολουθώ τέτοιους ουσιαστικούς διακόγους, όπως και να τους παροτρύνω! <br /><br />Η ζωγραφικη τοιχογραφια ουδέποτε αντιμετωπιστηκε σαν ψηφιδωτο. Ουτε ως προς την εκταση της στον χωρο του Ναου, ουτε ως προς τον καμπο. Οπως αναφερεται και στο προηγουμενο κειμενο του μουσειου Μπενακη που παρεθεσα, οι αγιογράφοι χρησιμοποίησαν χρώμα και ιδιαίτερα αποχρώσεις του μπλε, περιορίζοντας το χρυσό επι τοίχου μόνο στα φωτοστέφανα. Και αυτό όχι πάντα.<br />Η ψηφιδωτη αγιογραφηση πραγματι βασίστηκε στις χορηγίες του αυτοκράτορα προς ναους και μοναστήρια (Μονη Χίου, Ροτόντα Θεσσαλονίκης, Μονή Δαφνίου, Αγία του Θεού Σοφία) υπήρξε όμως σε αυτήν γενικευμένη η χρήση του χρυσού μετά την εικονομαχία και μέχρι το τέλος της αυτοκρατορίας. Η εφαρμογή της όμως αφορούσε πολύ μικρότερες επιφάνειες του συνόλου του ναού και συγκεκριμμένα το ιερό, τον τρούλο, τον εσωνάρθηκα και τις ανώτερες ζώνες. Τα σημεία, δηλαδή που άπτονταν της Βασιλειας των Ουρανών.<br />Είναι σημαντικό εδώ να τονίσουμε ότι η μεταστροφή αυτή των ψηφιδωτών στο χρυσό και η εγκατάληψη των προγενέστερων νατουραλιστικών εικονίσεων της ελληνορωμαικης αρχαιοτητας, χωρίς καθόλου χρυσό η με συννεφάκια και άλλα τοπία πάνω σε αυτόν οφείλεται ακριβώς στο ξεκαθάρισμα του πνευματικού χώρου και το ενδυνάμωμα του θεοκρατικού χαρακτήρα που κατακλίζει την αυτοκρατορία. Όταν δηλαδή ξεκαθάρισαν τα θεολογικά ως προς την αγιογραφία θέματα.<br />Το ισχυρότερο όμως επιχείρημα υπέρ της χρήσης του χρυσού, κατά την γνώμη μου, είναι η αγιογραφική παρακαταθήκη μεγάλων δασκάλων της αγιογραφίας, όπως ήδη παρατήρησε ο σεβαστός Μ.γ.Γ Αναφέρω, λόγου χάριν, τις φορητές εικόνες του Αγγελου Ακοτάντου όπου όλες είχαν τον χρυσό κάμπο, σε αντίθεση με τις τοιχογραφίες του (Μονή Πάτμου) όπου ο χρυσός περιοριζόταν στα φωτοστέφανα. Το γιατί, ανέλυσα προηγουμένως, σε σχέση με τον ρόλο των τοιχογραφιών στον ναο.ΑΠnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8352082783996648855.post-4891596714998817332013-11-09T00:01:24.399+02:002013-11-09T00:01:24.399+02:00Αγαπητέ Δημοσθένη, διακρίνω στην απάντησή σας την ...Αγαπητέ Δημοσθένη, διακρίνω στην απάντησή σας την έντονη αγάπη σας για την εικονογραφία. Με πολλή ευαισθησία μας παρουσιάσατε, εν συντομία, την προσωπική σας ματιά για την Εικόνα. Θέλω να επεξεργαστούμε, σαν συνοδοιπόροι που είμαστε, μια αντίφαση που πιθανώς να υπάρχει στο κείμενό σας. Προσέξτε:<br /> Αν υπάρχει ελευθερία στον τρόπο που δομείται μία Εικόνα ,και συνεπώς, η επιλογή είναι υποκειμενική, γιατί οι λαϊκές η οι αναγεννησιακές εικόνες να μην είναι ισοδύναμες και απλώς να συμβαίνει εμείς να προτιμάμε πχ την Κρητική σχολή, η κάτι άλλο;<br /> Στην Λογική αυτή, αν υποθέταμε ότι δεν γνωρίζαμε τις αναγεννησιακές εικόνες, και συνέβαινε κάποιος να εκφράζεται με αυτό τον τρόπο, τι θα μας εμπόδιζε να χαρακτηρίσουμε την γραφή αυτή σαν εξέλιξη και πρόοδο;<br />Αφού η δομή, δηλαδή η κατά βήμα μέθοδος ανάπτυξης της Εικόνας, είναι υποκειμενική, γιατί θα πρέπει να αναζητούμε ένα ενιαίο χαρακτήρα για την εικόνα; Ο κάθε αγιογράφος θα μπορούσε , τότε, να προτείνει την δική του εικαστική άποψη και να έχουμε εν τέλει πολλές εκδοχές στο ίδιο θέμα κλπ. Στο σημείο αυτό έχετε μιλήσει για τον κίνδυνο αυτό, μα αν δεν προσδιοριστούν τα όρια της Εικόνας, πως θα ξέρουμε πότε παραβιάζονται;<br />Λέτε επίσης, ότι όλες οι εικόνες είναι προσκυνητέες αρκεί να έχουν φωτοστέφανο, το όνομα Του Αγίου κλπ. Αν είναι έτσι, τότε δεν βλέπω αντικειμενικές διαφορές, Εσάς σας αρέσουν οι λιτές στην έκφραση, εμένα οι πλούσιες και εντυπωσιακές, οι αναγεννησιακές κλπ. Είναι θέμα επιλογής τελικά, αν απουσιάζουν τα κριτήρια που προσδιορίζουν τα όρια της Εικόνας.<br /> Στο σημείο αυτό σταματώ για να ρωτήσω αν αντιλαμβάνεστε τον προβληματισμό μου και μετά την απάντησή σας θα συνεχίσω με κάποια ακόμη ερωτήματα πάνω στο ίδιο θέμα.<br />Φ.Μ.noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8352082783996648855.post-8842707119555057882013-11-08T20:59:13.611+02:002013-11-08T20:59:13.611+02:00Προς την αγαπητή ΑΠ
Κατ’ αρχήν καλωσορίσατε !
Δεν ...Προς την αγαπητή ΑΠ<br />Κατ’ αρχήν καλωσορίσατε !<br />Δεν αμφισβήτησα το γεγονός ότι υπάρχουν αναφορές από Πατέρες της Εκκλησίας για τον χρυσό, αλλά έγραψα ότι είναι μεταγενέστερες της Ζ’ Οικουμενικής συνόδου, είναι σποραδικές και δεν πιστεύω ότι αποτελούν κανόνα.<br />Στο ερώτημά σας ‘’ Που βρίσκεται το πανταχού φως το χωρίς σκιά, αν όχι στο χρυσό;’’ Θα μπορούσα να ανταπαντήσω λέγοντας ότι αν το δεχτούμε ως κανόνα ποιος ο λόγος να χρησιμοποιούμε αντ’ αυτού το χρώμα ; γιατί να φωτίζουμε με το αγνό άσπρο κι όχι με τον χρυσό ;<br />Όσον αφορά τα ψηφιδωτά, πράγματι έχουν ‘’απογειωθεί’’ τον 9ο-11ο αιώνα. Είναι τυχαίο το γεγονός όμως που διακοσμήθηκαν μόνο αυτοκρατορικοί και βασιλικοί ναοί ; Και να προλάβω το σκεπτικό του … κόστους και για τις απλές τοιχογραφίες, θα επαναλάβω αυτό που έχω γράψει πιο πάνω : … δεν θα μπορούσα να δεχτώ το γεγονός του κόστους, διότι αλίμονο εάν το κόστος υπερνικούσε την Θεολογική σημαντική της Εικόνας…<br />Μία μικρή αναφορά στον παραλληλισμό που θέσατε.<br />Το πρώτο πράγμα που, κατά την γνώμη μου πάντα, κάνουμε σε μία επίσκεψη, είναι η προσωπική μας επαφή με τον επισκεπτόμενο, εάν η πρώτη μας κίνηση είναι να κοιτάμε δεξιά κι αριστερά να επεξεργαστούμε τον χώρο και μετέπειτα να δώσουμε τον χαιρετισμό μας, αυτό συγχωρέστε με μου βγάζει αρνητικά συναισθήματα.<br />Επίσης τον σταυρό μας τον κάνουμε σε οποιαδήποτε Εικόνα μέσα στον Ναό. Είτε είναι σύμφωνη με τα κριτήριά μας είτε όχι.<br />Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/07475045516137014157noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8352082783996648855.post-47201491264123897032013-11-08T20:58:13.152+02:002013-11-08T20:58:13.152+02:00Καλησπέρα σας !
Η αργοπορία της επικοινωνίας με τη...Καλησπέρα σας !<br />Η αργοπορία της επικοινωνίας με την παρέα σας έχει να κάνει με εργασίες συντήρησης μηχανημάτων (ήμουν βουτηγμένος στο γράσο και την σκόνη).<br />Σας παραθέτω τις σκέψεις μου<br />Προς τον συνοδοιπόρο κ. Φίλιππο<br />Θα ξεκινήσω από την τελευταία παράγραφό σας, προσπαθώντας να είμαι περιεκτικός και κατανοητός, όσο μου επιτρέπει η εκφραστική μου δεινότητα. Δεν μπορώ να κατανοήσω πλήρως τον όρο ‘’αντικειμενική τεχνική μεθοδολογία’’. Υπάρχει ελευθερία στον τρόπο που δομείτε μία Εικόνα και συνεπώς η επιλογή είναι υποκειμενική. Θέλω να πω πως ακόμη και Εικόνες φωτογραφικής απεικόνισης, (αναγεννησιακές) όπως επίσης και λαϊκές είναι προσκυνητέες αφού βέβαια πληρούν κάποιες προϋποθέσεις (φωτοστέφανο, και αναφορά με την γραφή ποίος είναι ο Άγιος, ίσως κ.α.). Η πιο ωφέλιμη όμως, ως προς τον θεατή, είναι η εικαστική διάσταση του καθ΄ ημάς παραδοσιακού ζωγραφικού τρόπου . Διότι, εικαστικά πάντα, έχει αυτόν τον ανθρωποκεντρικό χαρακτήρα που ανέφερα στα προηγούμενα κείμενα. Να επιμείνω λίγο σε αυτό λέγοντας ότι η οπτική μου για τον ανθρωποκεντρικό χαρακτήρα της Εικόνας έχει να κάνει με το εικαστικό της μέρος κι όχι τόσο με το Θεολογικό. Πολλοί είναι αυτοί που το εικαστικό μέρος το θεωρούν ως ‘’ελάχιστη ποσότητα προσφοράς’’ ή έχω παρατηρήσει σε παλαιότερες συζητήσεις έως και αμελητέα !. Εδώ θα ανατρέξω στα προηγούμενα για το ΤΙ και ΠΩΣ της αντικειμενικής αξίας μίας Εικόνας. Πιο ξεκάθαρα, υπενθυμίζω πάλι, υπό το πρίσμα εικαστικής γωνίας, πιστεύω ότι το ΠΩΣ έχει να κάνει με το πόσο ωφέλιμος είναι ο τρόπος οικοδόμησης του εικονιζόμενου,. Τώρα από τεχνικής, ή εικαστικής πλευράς καλύτερα, το ‘’πως αντιλαμβάνομαι την σημαντική των φώτων, των γραψιμάτων, τις χρωματικές διαφορές, τα εμβαδά των επιφανειών, τον συμβολισμό τους και τον τρόπο που υπηρετούν σαν μέρη και σαν σύνολο το κεντρικό μήνυμα’’ έχω να παραθέσω τα εξής: η Εικόνα μπορεί να χαρακτηριστεί και ως περιγραμματική τέχνη. Διότι οποιοδήποτε αντικείμενο βρίσκετε μέσα σε αυτήν, χωρίς περίγραμμα είναι το λιγότερο άστοχη. Το κυρίαρχο στοιχείο της είναι το φως, το οποίο δεν έχει καμία σχέση με το φυσικό φως και δεν υπακούει στους φυσικούς κανόνες. Αυτό λοιπόν το άκτιστο φως αναμορφώνει και παρουσιάζει έναν πνευματικό κόσμο μπροστά μας, στο σήμερα, απαλλαγμένο από την φθορά του χρόνου και αναγεννημένο από την Θεία Χάρη. Όλα τα πρόσωπα και τα αντικείμενα, μετέχουν στο φως και δεν αποκρύπτεται ή υπονοείτε τίποτα. Η μοναδική εξαίρεση που δεν μετέχει σε αυτό το άκτιστο φως είναι ο εκπεσών αρχάγγελος με το τάγμα του. Ο τρόπος που χρησιμοποιούμε την προοπτική (μερικοί την ονομάζουν ανάστροφη, αλλά δεν γνωρίζω αν είναι δόκιμος ο όρος αυτός), έχει σκοπό αλλοιώνοντας ελαφρώς το αντικείμενο, να μας το παρουσιάσει κι από άλλες ‘’αθέατες’’ πλευρές, ώστε να μην υπονοείται ή αποκρύπτεται τίποτα. Οι εντάσεις των χρωμάτων με ισόποσες διαβαθμίσεις, μαζί με τον ανάλογο συνδυασμό (ψυχρά-θερμά και τα συμπληρωματικά τους) προσβλέπουν στην χρωματική αρμονία.<br />Το δε σχέδιο, πιστεύω το δυσκολότερο σημείο, να κατανέμει ομοιόμορφα την ‘’δυναμική της γραμμής’’ και να κατευθύνει τα εικονιζόμενα προς τον άνθρωπο. Σε αυτή του την προσπάθεια παράλληλα πραγματεύεται με την κίνηση και την γεωμετρία, τόσο στα επιμέρους όσο και στο γενικό σύνολο, με τελικό στόχο την ισορροπία.<br /><br />Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/07475045516137014157noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8352082783996648855.post-77240555776348696952013-11-08T19:52:50.553+02:002013-11-08T19:52:50.553+02:00
Καλησπέρα!
Συγγνώμη για την καθυστέρηση.
Θα έκαν...<br />Καλησπέρα!<br />Συγγνώμη για την καθυστέρηση.<br /><br />Θα έκανα το πάτωμα λίγο πιο ανοιχτό. <br /><br />Δ.Μ.noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8352082783996648855.post-17721090701527856042013-11-08T19:18:48.187+02:002013-11-08T19:18:48.187+02:00
ΚΑΛΗΣΠΕΡΑ!
ΤΟ ΧΡΩΜΑ ΣΤΟ ΜΑΝΤΗΛΙ ΚΑΙ ΤΑ ΜΑΝΙΚΙΑ ...<br />ΚΑΛΗΣΠΕΡΑ! <br /><br />ΤΟ ΧΡΩΜΑ ΣΤΟ ΜΑΝΤΗΛΙ ΚΑΙ ΤΑ ΜΑΝΙΚΙΑ ΕΙΝΑΙ ΛΙΓΟ ΑΝΟΙΧΤΑ. ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΑΥΞΗΣΗ ΦΩΤΕΙΝΟΤΗΤΟΣ ΣΤΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ ΦΟΡΕΜΑ. ΤΟ ΠΑΤΩΜΑ ΙΣΩΣ ΕΙΝΑΙ ΛΙΓΟ ΣΚΟΥΡΟ.<br />Μ.Μ.noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8352082783996648855.post-31918302844432267382013-11-08T18:41:43.509+02:002013-11-08T18:41:43.509+02:00
Καλησπέρα!
Θα ήθελε λίγο πιο σκούρο το μαντήλι κ...<br />Καλησπέρα!<br /><br />Θα ήθελε λίγο πιο σκούρο το μαντήλι και λίγο πιο ανοιχτό το πάτωμα.Μ.Ιω.noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8352082783996648855.post-79864278449509977622013-11-08T18:17:18.775+02:002013-11-08T18:17:18.775+02:00
Χαίρετε!
Χρειάζεται: - έδαφος πιο έντονο και πιο...<br />Χαίρετε!<br /><br />Χρειάζεται: - έδαφος πιο έντονο και πιο ανοιχτό, - χιτώνα πιο ανοιχτό -μανδύα πιο έντονο.<br /><br />Μ.Β.noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8352082783996648855.post-7454587204047324702013-11-08T15:39:07.757+02:002013-11-08T15:39:07.757+02:00Χαίρετε!
Η αγαπητή Α.Π. πρόσθεσε σημαντικά κομμάτ...<br />Χαίρετε!<br /><br />Η αγαπητή Α.Π. πρόσθεσε σημαντικά κομμάτια στο παζλ υπέρ του χρυσού και ειδικά<br />εκείνα των αναφορών του σε Πατερικά κείμενα, αλλά και της λειτουργίας του ως περιβάλλον<br />των Αγίων Μορφών. <br />Αδ. Δημοσθένη, στην αναμονή της απάντησής Σας στον κ. Φ.Μ., διαβάσαμε το κείμενό Σας, στο οποίο διαπραγματεύεσθε αρκετά ισορροπημένα το σοβαρό αυτό θέμα που κατά καιρούς έχει απασχολήσει και την συζήτησή μας αυτή και έχουν κατατεθεί οι θέσεις μας.<br /><br />Πάντως υπάρχει και μία άλλη αντίληψη για την ρουτίνα και την έκφραση "θανατίλα της ρουτίνας", που πιστεύουμε ότι αδικεί το κείμενό Σας, αλλά και τον αγώνα όσων έχουν την δύναμη να αντιγράφουν πιστά, ταπεινά, επαναληπτικά, ακούραστα, αέναα, το ίδιο και το ίδιο (δεν είχαμε προσωπικά ποτέ αυτή την μεγάλη δύναμη, αλλά μπορούμε να την θαυμάζουμε όπου την συναντούμε)...<br />Μ.γ.Γ.noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8352082783996648855.post-17425492249810295072013-11-08T10:26:39.715+02:002013-11-08T10:26:39.715+02:00Οι παρατηρήσεις μέχρι στιγμής:
ΕΜΜ το μαντήλι ...Οι παρατηρήσεις μέχρι στιγμής:<br /><br />ΕΜΜ το μαντήλι και το μανίκι είναι πολύ φωτεινά.<br /><br />ΑΓΓ το πάτωμα είναι απ' τα αδύναμα σημεία της εικόνας <br /><br />ΜΓΕ το πάτωμα μου φαίνεται σκούρο<br /><br />ΦΜ το εσωτ. ρούχο είναι άτονο το μανίκι να αλλάξει σε πιο σκούρο<br /><br />ΜΓΓ ατονο το εσωτ. ρούχο, πάτωμα σκούρο, μαντήλι φωτεινό.<br />Φ.Μ.noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8352082783996648855.post-70148911713965881212013-11-07T21:31:18.220+02:002013-11-07T21:31:18.220+02:00
Καλησπέρα!
Ευχαριστούμε πολύ τον αγαπητό Δημοσθέ...<br />Καλησπέρα!<br /><br />Ευχαριστούμε πολύ τον αγαπητό Δημοσθένη για την ανάρτηση του κειμένου του<br />και την αγαπητή Α.Π. για την δυναμική επάνοδό της στην εικονολογική μας<br />συντροφιά, που την αναζητούσε...<br />Θα μας δώσουν αμφότεροι λίγο χρόνο, ώστε να μελετήσουμε με προσοχή<br />τα σοβαρά κείμενά τους...<br /><br />Ευχ.<br />Μ.γ.Γ.noreply@blogger.com