tag:blogger.com,1999:blog-8352082783996648855.post3259055708279944689..comments2024-01-04T12:44:38.974+02:00Comments on ΑΓΙΟΓΡΑΦΙΑ-ΜΕΛΕΤΕΣ: Έναρξις εικονολογικού διαλόγου Η΄«E.E.E.»http://www.blogger.com/profile/04728941422824062913noreply@blogger.comBlogger545125tag:blogger.com,1999:blog-8352082783996648855.post-90583486029056467502011-01-22T14:06:06.364+02:002011-01-22T14:06:06.364+02:00καλησπέρα! Συγγνώμη για την απουσία μου, αλλα δε θ...καλησπέρα! Συγγνώμη για την απουσία μου, αλλα δε θα μπορέσω να συμμετάσχω στη συζήτησή μας για λίγο καιρό. Καλή συνέχεια.. <br />Ευχαριστώπαναγιώταnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8352082783996648855.post-63004457450609118082011-01-21T22:47:12.768+02:002011-01-21T22:47:12.768+02:00Ἕνας ἐκτροχιασμὸς ἀρχίζει ἀπὸ μία ἀπειροελάχιστη π...Ἕνας ἐκτροχιασμὸς ἀρχίζει ἀπὸ μία ἀπειροελάχιστη παρέκκλισι. Αὐτὸ συμβαίνει καὶ μὲ τὶς διάφορες αἱρέσεις. Στὴν ἀρχὴ φαίνεται κάτι ἀσήμαντο, ἀλλὰ τὸ τέλος εἶναι φοβερό.<br />Ὅταν ἀναφέραμε τὸ ἐρώτημά μας δὲν εἴχαμε στὴν σκέψι μας κάτι τέτοιο, διότι μόλις τώρα τὸ μάθαμε, ἀπὸ ἐσᾶς, στὶς λεπτομέρειές του. Ὁπωσδήποτε ἡ σχέσις ὑφίσταται καὶ μπορεῖ νὰ πάρη πολὺ σοβαρὲς διαστάσεις, ὅπως καταλαβαίνουμε ὅλοι. Εἶναι μία ἀπὸ τὶς πολλὲς "προκλήσεις" τῆς δύσκολης ἐποχῆς μας, τῆς ἐποχῆς "τῆς ἀποστασίας" ὅπως πολλὲς φορὲς ἔχουμε ἀκούσει τοὺς Πατέρες μας νὰ τὴν ἀποκαλοῦν...<br />Γιὰ ἄλλη μία φορὰ λοιπὸν ἡ ἔκκλησί Σας γιὰ "παραμονὴ σὲ ὅτι μᾶς παραδόθηκε" ἀκούγεται ἀνάλογη μὲ τὸ "Στῶμεν καλῶς, στῶμεν μετὰ φόβου· πρόσχωμεν...".<br />Εἴθε ὁ Θεὸς νὰ μᾶς στερεώση καὶ νὰ μᾶς δώση τὴν δύναμι ποὺ ἀπαιτεῖται...<br /><br />Εὐχ.Μ.γ.Γ.noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8352082783996648855.post-34884186192784772802011-01-21T20:11:20.814+02:002011-01-21T20:11:20.814+02:00Δε νομίζω ότι διαφωνεί κανείς από εμάς μαζί σας. Θ...Δε νομίζω ότι διαφωνεί κανείς από εμάς μαζί σας. Θα μπορούσε το ευαγγέλιο να προσαρμοσθεί σαν μορφή ή περιεχόμενο στις σημερινές λογοτεχνικές μορφές; Σίγουρα όχι. Υπάρχουν οι Ιεροί Κανόνες έτσι όπως μας παραδόθηκαν από τους αγίους Πατέρες. Εκεί πώς δεν διανοείται κανείς να παρέμβει; Εν τέλει δε νομίζω να υφίσταται ουσιαστικά περιορισμός της προσωπικής μας ελευθερίας. Αυτός, αν κάποιος τον νιώθει, οφείλεται αποκλειστικά στο "δια χειρός". Αν υποθέσουμε ότι η Ιερή Παράδοση είναι κάτι σαν την εθνική οδό Αθηνών-Θεσσαλονίκης, σε τι θα μπορούσε αυτή να με εμποδίσει αν θέλω ελεύθερα να επιλέξω τον προορισμό μου; Αν προτιμώ να πάω Λάρισα, Αικατερίνη ή Θεσσαλονίκη;Αθ.Π.noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8352082783996648855.post-7316452781359089972011-01-21T19:55:22.959+02:002011-01-21T19:55:22.959+02:00………………..Γνωρίζουμε σύγχρονες εἰκαστικὲς θεωρίες πο...………………..Γνωρίζουμε σύγχρονες εἰκαστικὲς θεωρίες ποὺ προσπαθοῦν νὰ ἐπιτύχουν ἀκόμη καὶ τὴν "εἴσοδο" τῶν Ἱερῶν Προσώπων στὸν δικό μας χωροχρόνο μὲ συγκεκριμένες ζωγραφικὲς μεθόδους. Τί λέτε γι' αὐτά;…………………..<br /><br />Το ερώτημά σας μου έφερε στον νου την πληροφορία που είχα πριν από κάποιο καιρό και που μάλλον θα γνωρίζετε. Με την βοήθεια της σύγχρονης τεχνολογίας θα είναι δυνατή η «ψηφιοποίηση» του ειδώλου ηθοποιών που δεν βρίσκονται στη ζωή, σε τρισδιάστατη μορφή. Έτσι θα προκύπτουν «νέες» ταινίες με τα «είδωλα» των περασμένων εποχών. Βλέπετε κάποια σχέση;F.M.noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8352082783996648855.post-51186308636853667542011-01-21T14:08:49.336+02:002011-01-21T14:08:49.336+02:00Ἡ "παραμονὴ σὲ ὅτι μᾶς παραδόθηκε" ἀφήνε...Ἡ "παραμονὴ σὲ ὅτι μᾶς παραδόθηκε" ἀφήνει ἄρα γε νὰ ἐκφρασθῆ ζωγραφικὰ τὸ "αἰώνιο Παρὸν τῆς Παρουσίας τοῦ Χριστοῦ στὴν ζωή μας";<br /><br />Αυτό που γνωρίζουμε είναι ότι το «αιώνιο Παρόν» της Παρουσίας Του Χριστού δεν έχει χρονική αρχή, αλλά υπάρχει εκτός της έννοιας του χρόνου. Αυτή η «Παρουσία» δεν είναι δυνατόν να εκφραστεί ζωγραφικά, παρά μόνο με τον τρόπο που γίνεται αντικειμενικά αντιληπτή στον φθαρτό μας κόσμο. Κατά την περίοδο της Ζωής Του Χριστού στην γη (μια συγκεκριμένη χωροχρονική στιγμή) και στην συνέχεια στην Ζωή της Εκκλησίας, φανερωμένη στα Πρόσωπα των αγίων.<br />Αυτό που μπορούμε να εκφράσουμε ζωγραφικά είναι μέγεθος ιστορικό, απόλυτα πραγματικό, που συντελέστηκε συγκεκριμένη χρονική στιγμή και σε συγκεκριμένο τόπο. Με τέτοιους πραγματικούς όρους συνδέονται τα γεγονότα Της Ζωής Του Χριστού και των βίων των Αγίων. <br />Επιπλέον δεν καταγράφονται στοιχεία που δεν συνδέονται με την πνευματικότητα, όπως πχ φυσικές ατέλειες κλπ. Αυτό φαίνεται από την αγιογραφική εκδοχή της εικόνας πχ του αγίου Νεκταρίου και όχι την χρήση της φωτογραφίας που σώζεται. Η μορφή του Αγίου, αποκτά την χάρη της πνευματικότητας της Εικόνας και –διατηρώντας μόνο τα βασικά χαρακτηριστικά – εκφράζει τον ίδιο χαρακτήρα με κάθε άλλη Εικόνα.<br />Έτσι κάθε εποχή ιστορεί την δική της φανέρωση των αγίων της και μόνον. Οι νεομάρτυρες διακρίνονται με τα ρούχα της εποχής τους και –όπου χρειάζεται – στο αντίστοιχο περιβάλλον, αλλά πάντοτε με τους όρους της εικόνας τους παραδοσιακούς. <br /><br />«Ἡ "παραμονὴ σὲ ὅτι μᾶς παραδόθηκε" ἀφήνει ἄρα γε νὰ ἐκφρασθῆ ζωγραφικὰ τὸ "αἰώνιο Παρὸν τῆς Παρουσίας τοῦ Χριστοῦ στὴν ζωή μας";»<br />Βεβαιότατα, εφόσον γίνεται αντιληπτή η φανέρωση Του Χριστού στα Πρόσωπα των αγίων της εποχής μας.<br /><br />Μήπως οἱ περιπτώσεις ποὺ ἀναφέρετε ἀποτελοῦν ἀκριβῶς μία προσπάθεια μὲ ἀπώτερο στόχο αὐτό;<br /><br />Γνωρίζουμε σύγχρονες εἰκαστικὲς θεωρίες ποὺ προσπαθοῦν νὰ ἐπιτύχουν ἀκόμη καὶ τὴν "εἴσοδο" τῶν Ἱερῶν Προσώπων στὸν δικό μας χωροχρόνο μὲ συγκεκριμένες ζωγραφικὲς μεθόδους. Τί λέτε γι' αὐτά;<br /><br />Ο Χώρος που μπορεί να γίνει και πράγματι γίνεται αυτή η συνάντηση είναι η Εκκλησία. Εκεί σε κάθε εποχή και κάθε ώρα, αλλά κυρίως στην Θεία Λειτουργία, όλα γίνονται ΈΝΑ. Εκεί υπάρχουν οι πιστοί, οι ολιγόπιστοι, οι Άγιοι, οι Μάρτυρες, οι Άγγελοι κλπ Αυτή είναι και η μόνη αληθινή δυνατότητα. Το να καταγράψω αλληγορικά τον άγιο Χαράλαμπο να περπατά στο Παγκράτι, πέρα από την προφανή διαστρέβλωση , φανερώνει την άγνοια για τον χώρο της πραγματικής Παρουσίας του Αγίου.F.M.noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8352082783996648855.post-43527820881527231082011-01-21T09:39:04.119+02:002011-01-21T09:39:04.119+02:00Ἡ "παραμονὴ σὲ ὅτι μᾶς παραδόθηκε" ἀφήνε...Ἡ "παραμονὴ σὲ ὅτι μᾶς παραδόθηκε" ἀφήνει ἄρα γε νὰ ἐκφρασθῆ ζωγραφικὰ τὸ "αἰώνιο Παρὸν τῆς Παρουσίας τοῦ Χριστοῦ στὴν ζωή μας";<br /><br />Μήπως οἱ περιπτώσεις ποὺ ἀναφέρετε ἀποτελοῦν ἀκριβῶς μία προσπάθεια μὲ ἀπώτερο στόχο αὐτό;<br /><br />Γνωρίζουμε σύγχρονες εἰκαστικὲς θεωρίες ποὺ προσπαθοῦν νὰ ἐπιτύχουν ἀκόμη καὶ τὴν "εἴσοδο" τῶν Ἱερῶν Προσώπων στὸν δικό μας χωροχρόνο μὲ συγκεκριμένες ζωγραφικὲς μεθόδους. Τί λέτε γι' αὐτά;Μ.γ.Γ.noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8352082783996648855.post-90865641100347430552011-01-21T08:58:40.274+02:002011-01-21T08:58:40.274+02:00Καλημέρα σας!
Ακριβώς, επειδή έχουμε μιλήσει για τ...Καλημέρα σας!<br />Ακριβώς, επειδή έχουμε μιλήσει για το παραπάνω ζήτημα, οα μπορούσαμε να διευρύνουμε τα όρια αυτού του προβληματισμού. Μάλλον είναι δύσκολο με σχόλια να γίνει πραγματική συζήτηση. Πάμε λοιπόν κατευθείαν στο ζητούμενο:<br />Πιστεύω (και ζητώ την γνώμη σας) πως ένα μεγάλο σφάλμα που κάνουμε είναι όταν σκεφτόμαστε τι θα συνέβαινε αν ερχόταν ξανά ο Χριστός ανάμεσά μας. Τι θα μας έλεγε, και πως οι σύγχρονοι άνθρωποι θα Τον αντιμετώπιζαν. Μια τέτοια αντίληψη αγνοεί την γραμμικότητα της ιστορίας και δεν αντιλαμβάνεται την πνευματική διάσταση των γεγονότων. Η Γέννηση Του Χριστού γίνεται σε συγκεκριμένο ΤΟΠΟ και ΧΡΟΝΟ. Και η ιστορική αυτή στιγμή είναι μοναδική και γίνεται σαν κατάληξη των προηγουμένων γεγονότων, αλλά, και σαν προσδιορισμός των μελλόντων μέχρι τα έσχατα. <br />Στην δυτική ζωγραφική συνήθιζαν να ζωγραφίζουν την Γέννηση και τα άλλα γεγονότα της ζωής Του Χριστού, προσαρμοσμένα στο περιβάλλον το δικό τους. Μάλιστα μέσα στις συνθέσεις έβρισκαν χώρο και για τους άρχοντες και άλλους θρησκευτικούς αρχηγούς.<br />Ανάλογες απόπειρες έχουν γίνει και στις μέρες μας σε διάφορους ναούς. Θυμόμαστε την περίπτωση στο Κιλκίς με την Βαϊοφόρο σε περιβάλλον σύγχρονο. Στα Ιλίσια υπάρχει Ναός με τον Άγιο ανάμεσα σε τρόλεϊ και ταξί κλπ. <br />Η αδυναμία του ανθρώπου να διακρίνει τα συντελούμενα μυστήρια στην ιστορική διαδρομή – περιπέτεια του εξόριστου ΑΔΑΜ, τον οδηγεί να θέλει να ενσωματώσει στην σφαίρα της δικής του εποχής όλα τα γεγονότα παραμορφώνοντας τα αφού τα αποσυνδέει από το φυσικό τους χωροχρονικό σημείο. <br /><br />Κάπως έτσι συμβαίνει και με την Παράδοση. Αυτό που είναι ο καρπός της πνευματικής εμπειρίας των Πατέρων της Εκκλησίας αν δεν προσληφθεί πνευματικά θα είναι πάντοτε ερμηνευμένο από την σφαίρα της ατομικής μας αντίληψης. Η μη πνευματική σχέση με ότι αντιλαμβανόμαστε σαν Παράδοση θα λειτουργεί καταπιεστικά και θα περιορίζει την ατομική μας ελευθερία. Σε μια τέτοια περίπτωση η Παράδοση θα είναι μια σεβαστή ιστορία όσων προηγήθηκαν. Εμείς , κατά το πνεύμα αυτό, γράφουμε την δική μας συνέχεια στην Παράδοση που έχει τα χαρακτηριστικά της εποχής μας κλπ. Με την λογική αυτή ομολογούμε πως και το δικό μας έργο θα φθαρεί και θα αντικατασταθεί από τους επόμενους.<br />Αυτή βέβαια είναι μια κοσμική αντίληψη. Και αφού είναι κοσμική (του κόσμου) είναι φυσικό να κοιτά μπροστά σε ένα άγνωστο μέλλον. Η Πνευματική ματιά αντίθετα κοιτά στο αιώνιο Παρόν Της Παρουσίας Του Χριστού στην ζωή του κόσμου. Της Παρουσίας Του Χριστού που γεννήθηκε σε συγκεκριμένη ιστορική στιγμή.<br />Κάτω από αυτές τις σκέψεις ίσως διαφαίνεται ο λόγος που με κάνει να υποστηρίζω την παραμονή σε ότι μας παραδόθηκε.F.m.noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8352082783996648855.post-36174910849293128712011-01-21T08:56:22.797+02:002011-01-21T08:56:22.797+02:00Σὰν ὑπογράμμισι στὰ ἀνωτέρω, τὰ ὁποῖα κατέθεσε ὁ ἀ...Σὰν ὑπογράμμισι στὰ ἀνωτέρω, τὰ ὁποῖα κατέθεσε ὁ ἀγαπητὸς Μ.γ.Ε., λειτουργοῦν τὰ ἀποσπάσματα ἀπ' τὸ βιβλίο "Πρὸς Ἁγιογράφον" τοῦ Φ. Κόντογλου:<br /><br />http://flic.kr/p/9bXRjy<br /><br />http://flic.kr/p/9bULTV<br /><br />http://flic.kr/p/9bXRcu<br /><br />http://flic.kr/p/9bULMH<br /><br />http://flic.kr/p/9bULKZΜ.γ.Γ.noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8352082783996648855.post-10799535348351332392011-01-21T08:16:53.502+02:002011-01-21T08:16:53.502+02:00Καλημέρα!
Αν δεν κάνω λάθος, ο αγιογράφος δεσμεύε...Καλημέρα!<br /><br />Αν δεν κάνω λάθος, ο αγιογράφος δεσμεύεται σε πολύ μεγάλο βαθμό από την Παράδοση. Η δέσμευσή του αυτή και η πολυχρόνια μαθητεία, όμως, είναι αυτά που τον οδηγούν σιγά σιγά στην ελευθερία.<br />Τα όρια αυτής της ελευθερίας μου είναι άγνωστα, διότι ακόμη βρίσκομαι στην αρχή της μαθητείας μου.Μ.γ.Ε.noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8352082783996648855.post-57128710370169414312011-01-20T22:50:23.647+02:002011-01-20T22:50:23.647+02:00Δεν πειράζει, "επανάληψις μήτηρ μαθήσεως"...Δεν πειράζει, "επανάληψις μήτηρ μαθήσεως" ακούμε συχνά πυκνά στο Αγιογραφείο που εργάζομαι.«E.E.E.»https://www.blogger.com/profile/04728941422824062913noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8352082783996648855.post-52026837812791216682011-01-20T22:36:27.304+02:002011-01-20T22:36:27.304+02:00Έχω λάθος ότι ήδη συζητήσαμε το θέμα αυτό στον περ...Έχω λάθος ότι ήδη συζητήσαμε το θέμα αυτό στον περσινό μας διάλογο για την Ιερή Παράδοση;Αθ.Π.noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8352082783996648855.post-2888778787817883552011-01-20T09:01:56.956+02:002011-01-20T09:01:56.956+02:00Τὂ αἰώνιο ἐρώτημα: εἴμαστε ἐλεύθεροι; Καὶ ἡ ἀμέσως...Τὂ αἰώνιο ἐρώτημα: εἴμαστε ἐλεύθεροι; Καὶ ἡ ἀμέσως ἑπόμενη ἐρώτησι, ποὺ ἔχει ἀπασχολήσει καὶ ἀπασχολεῖ ὅλους τοὺς ἀνθρώπους: σὲ τὶ ἔγκειται αὐτὴ ἡ πολυπόθητη ἐλευθερία;<br />Μόνο ἂν ψάξουμε καὶ βροῦμε τὴν ἀπάντησι στὰ δύο αὐτὰ ἐρωτήματα νομίζουμε ὅτι θὰ μπορέσουμε νὰ ἀπαντήσουμε καὶ στὸ πρῶτο ἐρώτημα.<br />Τὸ δεύτερο ἔχει ἀπαντηθεῖ, ὅπως βέβαια καὶ τὸ πρῶτο, ἀπὸ τοὺς Πατέρες μας.<br />Ἡ συστηματικὴ μελέτη τῶν θαυμαστῶν κειμένων, ποὺ μᾶς κληροδότησαν, θὰ μᾶς βοηθήση νὰ διακρίνουμε τὰ κάθε εἴδους ὅρια, τὰ ὁποῖα θὰ μᾶς γίνονται ὅλο καὶ πιὸ φανερά... <br /><br />Εὐχ.Μ.γ.Γ.noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8352082783996648855.post-63546860947593528532011-01-19T13:09:07.447+02:002011-01-19T13:09:07.447+02:00Ας συνδέσουμε λοιπόν τα συμπεράσματά μας και με το...Ας συνδέσουμε λοιπόν τα συμπεράσματά μας και με το άλλο ζήτημα που μας απασχόλησε σχετικά με τα όρια ευθύνης του αγιογράφου. Λαμβάνοντας υπόψη τις πολύ ενδιαφέρουσες και ξεκάθαρες θέσεις της ΑΘ.Π. σε συνδυασμό με το πνεύμα της συζήτησης περί συμβολισμού των χρωμάτων, μπορούμε να αναρωτηθούμε (εκ νέου):<br />ΕΙΝΑΙ Ο ΑΓΙΟΓΡΑΦΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΤΗΝ ΠΑΡΑΔΟΣΗ; ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΟΥΜΕ ΤΑ ΟΡΙΑ ΑΥΤΗΣ ΤΗΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ; <br />Αγαπητή Αθηνά και λοιποί φίλοι βοηθείστε μας. Οπωσδήποτε οι σεβαστοί Μ.γ.Γ και Μ.γ.Ε. ας μας δώσουν τα φώτα τουςF.M.noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8352082783996648855.post-66679525693546624962011-01-18T19:30:46.847+02:002011-01-18T19:30:46.847+02:00Κατ' αρχὰς να ευχαριστήσουμε την Αθ.Π. γιά τις...Κατ' αρχὰς να ευχαριστήσουμε την Αθ.Π. γιά τις πολύτιμες πληροφορίες σχετικὰ με την Εικόνα της Αγωνίας στην Γεσθημανή.<br />Όσο γιά το θέμα των συμβολισμών, είναι μεν όλα όσα κατατέθηκαν ενδιαφέροντα, αλλά περισσότερο μας βρίσκει σύμφωνους η πρόταση του κ. Φ.Μ.: <br /><br />"Προτείνω την παραμονή στα όρια των Εικόνων και την διαρκή μελέτη και παρατήρηση.Αντίθετα με τις φωνές των συναδέλφων ενάντια στην στείρα αντιγραφή, η θέση μου είναι πως μένοντας στα όρια της Παράδοσης με υπομονή και ταπείνωση, ίσως ανοίξει ο πνευματικός μας οφθαλμός.", η οποία βέβαια νομίζουμε ότι υπονοείται μέσα στο "βάσει τῆς Εἰκονογραφικῆς μας παραδόσεως" του Μ.γ.Γ.Μ.γ.Ε.noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8352082783996648855.post-15715340779102805442011-01-18T12:24:15.545+02:002011-01-18T12:24:15.545+02:00Η προϋπόθεση μιας κοινά αποδεκτής εικαστικής γλώσσ...Η προϋπόθεση μιας κοινά αποδεκτής εικαστικής γλώσσας, μεταξύ αγιογράφου και πιστού, που διαπιστώνεται στην έρευνα που μας παρέθεσε η ΑΘ.Π,, φανερώνει το γεγονός ότι η εικόνα αποτελούσε ανέκαθεν την έκφραση της εκκλησιαστικής εμπειρίας. Και επειδή η εμπειρία αυτή είναι η ίδια ανά τους αιώνες, είναι δικαιολογημένο να προκύψουν σταθεροί εικονογραφικοί τύποι που την εξέφραζαν. Και επίσης είναι αναπόφευκτο να εισέρχονται καινοτομίες από άλλα ζωγραφικά ρεύματα και καλλιτεχνικές τάσεις -όπως ακριβώς στην εποχή μας - όταν διαπιστώνεται εκκοσμίκευση στην συνείδηση του εκκλ. Σώματος. <br />Επί αιώνες η χρωματολογία στα ρουχα Του Χριστού, Της Παναγίας, Των Αποστόλων κλπ παρέμενε σταθερή, όχι βέβαια γιατί οι υπηρέτες Της Εικόνας γνώριζαν τον συμβολισμό των χρωμάτων, αλλά γιατί ήταν "μικρότεροι" πάντοτε σε σχέση με αυτό που τους παραδινόταν . Η Υπακοή στα παραδεδομένα δεν συνοδευόταν από καταναγκασμό και δεν είχε τον χαρακτήρα υποταγής, γιατί απλούστατα τους είχε ΧΑΡΙΣΤΕΙ η επίγνωση της ατέλειάς τους και της αδυναμίας τους. Σε αντίθεση, λοιπόν, με τις σύγχρονες τάσεις, μέσα από αυτή την ομολογία, και κατά τα μέτρα της ταπείνωσής τους, αξιωνόντουσαν να υπηρετούν την Εκκλ. Τέχνη.<br />Πολύ εύκολα ο Κύριος θα μπορούσε να φωτίσει τις διάνοιες μας και να μας φανερώσει τον χαρακτήρα των χρωμάτων. Άν αυτό δεν συμβαίνει είναι γιατί μια τέτοια ΔΩΡΕΑ (για την οποία δεν είμαστε έτοιμοι- θα μας ενίσχυε τα εγωιστικά και εξουσιαστικά μας χαρακτηριστικά.<br />Είναι γεγονός ότι δεν γνωρίζουμε το εκφραστικό βάθος και την αλληγορία των χρωμάτων.<br />Η Ιδέα να συμφωνήσουμε σε ένα κώδικα ερμηνευτικό , χωρίς να γνωρίζουμε, μοιάζει με το να θέλουμε να φτάσουμε στο στόχο χωρίς κόπο. Η συμφωνία μας θα είναι σίγουρα χωρίς αντίκρισμα. Είναι ακριβώς η ίδια ανησυχία που έχουν οι καλοί συνάδελφοί μας όταν αισθανόμενοι την ανάγκη να εξελίξουν την Εικόνα, το επιχειρούν μέσω συνεδρίων και συζήτησης.<br />Από τα παραπάνω είναι φανερή η θέση μου. ΈΧΟΥΜΕ όλα όσα χρειαζόμαστε με τον θησαυρό της Παράδοσής μας, στον οποίο ελάχιστα επιτρέψαμε να μας διδάξει. Προτείνω την παραμονή στα όρια των Εικόνων και την διαρκή μελέτη και παρατήρηση. Αντίθετα με τις φωνές των συναδέλφων ενάντια στην στείρα αντιγραφή, η θέση μου είναι πως μένοντας στα όρια της Παράδοσης με υπομονή και ταπείνωση, ίσως ανοίξει ο πνευματικός μας οφθαλμός.<br /><br /><br />Ίσως να το γνωρίζετε ήδη όλοι, και το δώρο να μην είναι καινούργιο. Σε κάθε περίπτωση πολύ ωφελήθηκα από το βίντεο που σας προτρέπω να δείτε. Είναι σε 6 μέρη και εύχομαι να σημαίνει πολλά και για σας.<br />http://www.youtube.com/watch?v=7jEni7QqhuwF.M.noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8352082783996648855.post-84475496107640895542011-01-17T22:14:14.630+02:002011-01-17T22:14:14.630+02:00Καλησπέρα!
Ἡ σκέψι μας εἶναι ἁπλή: Νὰ μπορέσουμε ...Καλησπέρα!<br /><br />Ἡ σκέψι μας εἶναι ἁπλή: Νὰ μπορέσουμε νὰ συμφωνήσουμε, βάσει τῆς Εἰκονογραφικῆς μας παραδόσεως, ὡς πρὸς τὴν συμβολικότητα τῶν χρωμάτων (π.χ. τὸ κόκκινο συμβολίζει αὐτό ἢ αὐτά, τὸ πράσινο ἐκεῖνο ἢ ἐκεῖνα κοκ.).<br /><br />Μὲ τὸν τρόπο αὐτὸ θὰ ἀρχίσουμε, σὲ πρῶτο ἐπίπεδο, νὰ ἔχουμε (τουλάχιστον ἐμεῖς, οἱ ζωγράφοι) πράγματι "κοινὴ εἰκαστικὴ γλῶσσα", ὅπως ἀναφέρει τὸ κείμενο ποὺ κατέθεσε ἡ Αθ.Π.<br /><br />Τὸ πῶς θὰ μπορέσουν, σὲ δεύτερο, ἀλλὰ ἐξ ἴσου σημαντικὸ ἐπίπεδο, οἱ θεατὲς νὰ μάθουν νὰ διαβάζουν καὶ νὰ ἀποκωδικοποιοῦν τὴν ἴδια γλῶσσα, ὥστε νὰ "διαιωνίζεται συνειδητά" εἶναι κάτι ποὺ ἐπίσης θὰ πρέπει νὰ μᾶς ἀπασχολήση, καὶ ἴσως ὄχι μόνον ἐμᾶς...<br /><br />Εὐχ.Μ.γ.Γ.noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8352082783996648855.post-83873267501977719752011-01-17T09:12:38.868+02:002011-01-17T09:12:38.868+02:00Πολύ ενδιαφέρουσα εργασία. Ευχαριστούμε την ΑΘ.Π. ...Πολύ ενδιαφέρουσα εργασία. Ευχαριστούμε την ΑΘ.Π. που την παρουσίασε στην συζήτησή μας. Περιμένω να μας αναπτύξει ο Μ.γ.Γ. τις σκέψεις του. Αυτό που εγώ καταλαβαίνω έχει να κάνει με την συζήτησή μας σχετικά με την εξέλιξη της εικόνας. Έτσι είναι;F.M.noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8352082783996648855.post-22364156159968987652011-01-16T23:41:17.529+02:002011-01-16T23:41:17.529+02:00Εὐχαριστοῦμε γιὰ τὸ κείμενο αὐτό. Ὅσοι τὸ μελετήσο...Εὐχαριστοῦμε γιὰ τὸ κείμενο αὐτό. Ὅσοι τὸ μελετήσουμε ἂς μὴ προσπεράσουμε βιαστικὰ τὴν πρώτη του παράγραφο (Ἡ ἐξαιρετικὰ προσεκτικὴ ἀπεικόνιση...), καὶ ἰδιαιτέρως ἐκείνη τὴν λεξούλα "συνειδητά". Ἐπάνω σ' αὐτὸ ἴσως μποροῦν νὰ γίνουν κάποια σχόλια καὶ μήπως εἶναι μία πρώτη ἀπάντησι στὸ ἐρώτημα ποὺ θέσαμε μόλις στὸ προηγούμενο σχόλιό μας;Μ.γ.Γ.noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8352082783996648855.post-23043472547118724812011-01-16T22:30:47.663+02:002011-01-16T22:30:47.663+02:00Με την ευκαιρία σας παραθέτω, αν ενδιαφέρει ένα κε...Με την ευκαιρία σας παραθέτω, αν ενδιαφέρει ένα κείμενο πάνω στην ένδυση ως θεολογία: http://www.arxaiologia.gr/assets/media/PDF/migrated/83_37-43.pdfΑθ.Π.noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8352082783996648855.post-46686927379850655032011-01-16T16:26:14.746+02:002011-01-16T16:26:14.746+02:00"Πολύ ωραία Εικόνα. Μήπως μπορείτε να μας δώσ..."Πολύ ωραία Εικόνα. Μήπως μπορείτε να μας δώσετε κάποια στοιχεία γι' αυτήν; Φαίνεται Κρητικής Σχολής" είχε αναρωτηθεί ο συμμαθητής ΜγΕ για την εικόνα που αναρτήσατε στις 10/12: http://www.flickr.com/photos/7142105@N05/<br />Η εικόνα περιλαμβανόταν στην έκθεση "χειρ Αγγέλου" που λήγει σήμερα στο Μουσείο Μπενάκη και μιας και ενημερώθηκα επι τόπου μπορώ να σας πω δυό λόγια:<br />Πρόκειται για εικόνα του 1400 με δυτικότροπη επιρροή (ανθρώπινη υπόσταση του Θεού, δισκοπότηρο αγγέλου, λατινική διατύπωση των στίχων του κατά Λουκάν <22:42>)αποδιδόμενη σε κρητικό εργαστήριο του Χάνδακα Κρήτης για βενετικρητικό παραγγελιοδότη. Δεν αποδίδεται στον ίδιο τον Αγγελο Ακοτάντο, αλλά σε επιρροή της τεχνοτροπίας του. Η "προσευχή στη Γεσθημανή" δεν είναι συνηθισμένο θέμα σε φορητές εικόνες, παρόλ αυτά εντοπίζεται σε τρεις ακόμα ανάλογες κρητικές εικόνες:<br />- στη πινακοθήκη του κολλεγίου της Οξφόρδης (15ος αι.)<br />- στο μουσείο του πανεπιστημίου του Harvard και αποδίδεται στον Ι.Περμενιάτη (16ος αι.)<br />- κυκλική εικόνα του 17ου αι. με πλαστή υπογραφή του κρητικού ζωγράφου ΒίκτωροςΑθ.Π.noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8352082783996648855.post-73684643456261269542011-01-16T16:02:35.435+02:002011-01-16T16:02:35.435+02:00"Η τελευταία ερμηνεία είναι διαφορετική από τ..."Η τελευταία ερμηνεία είναι διαφορετική από το συμπέρασμα στο οποίο έχετε καταλήξει και συχνά μας αναφέρετε:<br />«………ενώ στα ενδύματα του ΙΧΡ, λόγω της ενανθρώπισης του Θεού είναι κόκκινος χιτώνας (= θεία φύση) περιβεβλημένος με μπλε ιμάτιο (ανθρώπινη φύση)…..»"<br /><br />Πραγματικά αυτή η ερμηνεία είναι αντιφατική, δεν είναι όμως και το ίδιο έγκυρη (πηγή της είναι η wikipedia)και την παρέθεσα περισσότερο για να δείξω ότι υπάρχει διάχυτη η αίσθηση περί συμβολισμού των χρωμάτων.<br />Ο λόγος που σας παρέθεσα τα αποσπάσματα που περιστασιακά "ψάρεψα" από τον ιστό οφείλεται στο γεγονός ότι δεν είχα τον χρόνο να αντιγράψω άλλα που τυχόν διέθετα στα χέρια μου λόγω χρόνου. Εξ άλλου περί του θέματος και εγώ εδιδάχθηκα από άλλους διδασκάλους-αγιογράφους, δε σημαίνει όμως ότι τέτοιες απόψεις είναι ευαγγέλιο. Η χριστιανική ορθόδοξη Εικόνα, ούτως ή άλλως, μέσα από την ίδια της την υπόσταση "φλερτάρει" με τους συμβολισμούς....Αθ.Π.noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8352082783996648855.post-6978374253870968272011-01-15T20:14:40.042+02:002011-01-15T20:14:40.042+02:00Καλησπέρα!
Μὲ τὴν σειρά μας σᾶς εὐχαριστοῦμε γιὰ ...Καλησπέρα!<br /><br />Μὲ τὴν σειρά μας σᾶς εὐχαριστοῦμε γιὰ τὴν ξεκάθαρη τοποθέτησι, μὲ τὴν ὁποία συμφωνοῦμε.<br />Ἂν λοιπὸν δὲν ὑπάρχουν ἐνστάσεις, μήπως θὰ ἦταν καλὸ νὰ προχωρήσουμε σὲ μία κοινῶς ἀποδεκτὴ συμβολικὴ τῶν χρωμάτων, ἡ ὁποία θὰ διέπη στὸ ἐξῆς τὶς ἐπιλογές μας;<br /><br />Εὐχ.Μ.γ.Γ.noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8352082783996648855.post-84243493154237890892011-01-15T09:47:58.562+02:002011-01-15T09:47:58.562+02:00Πολλές ευχαριστίες για την παράθεση των πηγών που ...Πολλές ευχαριστίες για την παράθεση των πηγών που αναφέρονται στο χρώμα. Το ζήτημα του συμβολισμού των χρωμάτων είναι πράγματι πολύ δύσκολο και στο μεγαλύτερο βαθμό υποκειμενικό. Αποδίδονται στα χρώματα συμβολισμοί αρκετά αφηρημένοι (ελπίδα, διαύγεια, αγιότητα κλπ), και πολλές φορές αντιφατικοί όπως σωστά παρατηρεί ο Μ.γ.Γ.<br /><br />Έτσι, αγαπητή Αθηνά, θα βλέπετε και σεις την σύγκρουση σε δύο προσεγγίσεις των πηγών που καταθέσατε. Στην πρώτη διαβάζουμε ότι το κόκκινο συμβολίζει το φλογερό και ζεστό της Θεότητας (;) ενώ στην δεύτερη διαβάζουμε : Με τον πορφυρό χιτώνα συμβολίζεται το αίμα του Χριστού, το οποίο θυσίασε χάριν του ανθρώπου, ενώ ο μανδύας ή «ιμάτιον» σε σκούρο μπλε συμβολίζει το μυστήριον της θείας φύσης.”<br /><br />Η τελευταία ερμηνεία είναι διαφορετική από το συμπέρασμα στο οποίο έχετε καταλήξει και συχνά μας αναφέρετε:<br />«………ενώ στα ενδύματα του ΙΧΡ, λόγω της ενανθρώπισης του Θεού είναι κόκκινος χιτώνας (= θεία φύση) περιβεβλημένος με μπλε ιμάτιο (ανθρώπινη φύση)…..»<br />Θα πρέπει να γνωρίζουμε πως το κάθε χρώμα αναγνωρίζεται με την αυτόματη σύνδεσή του στο υποσυνείδητο , χιλιάδων παραστάσεων της καθημερινής εμπειρίας μας. Έτσι όταν λέμε πχ γαλάζιο «σκεφτόμαστε» σε μηδέν χρόνο, τις έννοιες ουρανός, το κύμα της θάλασσας, την σημαία, κλπ, ενώ όταν πούμε κόκκινο, αυτόματα αναδύονται στην μνήμη οι σχετικές έννοιες, αίμα, φωτιά,κλπ. Λόγω αυτών των συνδέσεων το κόκκινο εκφράζει έντονα το ανθρώπινο γήινο πεδίο ενώ το γαλάζιο και το μπλε την ουράνια περιοχή. Νομίζω πως αυτή η προσέγγιση για τα χρώματα είναι πιο απλή και ξεκάθαρη και προσωπικά την αποδέχομαι.<br />Μια διαφορετική επίσης ερμηνεία για τα χρώματα στα ρούχα Του Κυρίου ήταν ότι εκφράζουν τα όρια του χρωμ φάσματος, δηλαδή όλα τα ορατά του πεδίου της ζωής μας σε αντιστοιχία με τον λόγο : Εγώ είμαι το Α και το Ω………… <br />Θα πρέπει να είμαστε κάπως προσεκτικοί σε ότι έχει να κάνει με τον χώρο του συμβολισμού και δεν αγγίζει την προσωπική μας εμπειρία, η, πολύ περισσότερο, την εμπειρία της Εκκλησίας. Είναι πιο ασφαλές να στηριχτούμε σε ότι πιο αντικειμενικό.<br />Θα πρέπει να παρατηρήσουμε ότι πολύ σπάνια και σίγουρα εκτός κανόνα είναι δυνατόν να συναντήσουμε τα χρώματα του Χριστού σε άλλο πρόσωπο, στην εικονογραφική παράδοση. (αξίζει τον κόπο να το ψάξετε) Συναντάμε συχνά το ίδιο κόκκινο, λιγότερο συχνά το ίδιο μπλε, αλλά σχεδόν ποτέ τον ίδιο συνδυασμό. Με εξαίρεση το Πρόσωπο Της Παναγίας. Νομίζω πως μάλλον ο συμβολισμός είναι κυρίως στην Σχέση των χρωμάτων και όχι τόσο στα χρώματα καθαυτά. <br />Αυτά μπορώ να πω περι του ζητήματος που μας απασχόλησε.F.Mnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8352082783996648855.post-7709160325023980952011-01-14T23:07:38.874+02:002011-01-14T23:07:38.874+02:00ΚΑΛΗΣΠΕΡΑ!
ΑΠ' ΟΣΟ ΞΕΡΟΥΜΕ, ΛΕΜΕ ΟΤΙ ΤΟ ΚΟΚΚΙ...ΚΑΛΗΣΠΕΡΑ!<br /><br />ΑΠ' ΟΣΟ ΞΕΡΟΥΜΕ, ΛΕΜΕ ΟΤΙ ΤΟ ΚΟΚΚΙΝΟ ΣΥΜΒΟΛΙΖΕΙ ΤΗΝ ΑΓΑΠΗ, ΤΗΝ ΔΥΝΑΜΗ, ΤΗΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑ, ΤΗΝ ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΛΛΗ ΤΟ ΜΠΛΕ<br />ΕΙΝΑΙ ΟΥΡΑΝΙΟ ΧΡΩΜΑ. ΣΥΜΒΟΛΙΖΕΙ ΤΗΝ ΕΙΡΗΝΗ, ΤΗΝ ΗΡΕΜΙΑ, ΤΗΝ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ.<br />ΝΟΜΙΖΩ Η ΑΝΑΦΟΡΑ ΣΤΙΣ ΔΥΟ ΦΥΣΕΙΣ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ ΜΑΣ ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΕΙ ΟΛΑ ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΣΥΜΒΟΛΙΖΟΥΝ ΤΟ ΚΟΚΚΙΝΟ ΚΑΙ ΤΟ ΜΠΛΕ ΚΑΙ ΟΔΗΓΟΥΝ ΣΤΗΝ ΣΩΤΗΡΙΑ.<br /><br />ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΤΙΣΤΡΟΦΗ ΧΡΗΣΗ ΣΤΑ ΡΟΥΧΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΜΑΣ, ΝΟΜΙΖΩ ΟΤΙ ΔΕΙΧΝΕΙ ΤΗΝ ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΤΗΣ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗΣ ΦΥΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΣΑΡΚΩΣΗ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ ΜΑΣ,ΤΗΝ ΑΝΑΓΚΗ, ΤΗΝ ΓΕΝΝΗΣΗ ΤΗΣ ΕΛΠΙΔΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΩΤΗΡΙΑ ΜΑΣ.<br />ΝΟΜΙΖΩ ΚΑΘΕ ΑΓΙΟΣ ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΕ ΝΑ 'ΧΕΙ ΑΥΤΑ ΤΑ ΧΡΩΜΑΤΑ ΜΕ ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΣΥΜΒΟΛΙΖΟΥΝ, ΓΙΑΤΙ ΔΕΙΧΝΟΥΝ ΤΗΝ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ ΜΑΣ, ΑΚΟΛΟΥΘΟΥΜΕ ΤΗΝ ΠΟΡΕΙΑ ΤΟΥ, ΤΑ ΒΗΜΑΤΑ ΤΟΥ, ΠΡΟΣ ΤΟ ΦΩΣ, ΤΗΝ ΑΙΩΝΙΟΤΗΤΑ.Θεοδώραnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8352082783996648855.post-84799991501461320552011-01-14T23:04:07.305+02:002011-01-14T23:04:07.305+02:00Καλησπέρα!
Εὐχαριστοῦμε τὴν ἀγαπητὴ Αθ.Π. γιὰ τὸν...Καλησπέρα!<br /><br />Εὐχαριστοῦμε τὴν ἀγαπητὴ Αθ.Π. γιὰ τὸν κόπο της νὰ βρῆ καὶ νὰ παραθέση τόσες πηγές...<br />Τὸ θέμα τοῦ συμβολισμοῦ τῶν χρωμάτων, ὅπως ἔχει ἀναφερθεῖ καὶ παλαιότερα στὴν συζήτησί μας, εἶναι πολὺ σημαντικὸ καὶ ἐνδιαφέρον, ἀλλὰ ταυτοχρόνως τὸ ἴδιο δύσκολο, μιᾶς καὶ οἱ διάφορες ἑρμηνεῖες εἶναι ἀρκετὲς φορὲς ἐναντίες καὶ οἱ πηγὲς ὄχι πάντοτε ἀξιόπιστες.<br />Δὲν γνωρίζουμε πῶς θὰ μπορούσαμε νὰ χειριστοῦμε αὐτὸ τὸ ζήτημα, ὥστε νὰ μὴ σφάλουμε. Μήπως κάποιος μπορεῖ νὰ βοηθήση;<br />Τὰ ἀνωτέρω ἀποτελοῦν τὸν σχολιασμὸ ποὺ ζητήθηκε...<br /><br />Εὐχ.Μ.γ.Γ.noreply@blogger.com